#Black Lives Matter: Polityczne i przestrzenne wymiary afroamerykańskiej myśli emancypacyjnej 3301-KA2518
Kurs ten stanowi przegląd afroamerykańskiej myśli wolnościowej, i uwzględnia takie formy walki jak opór, protest, i bunt, ukierunkowane na stworzenie przestrzeni emancypacji. Współczesną walkę o wolność i równouprawnienie Afroamerykanów należy postrzegać w kontekście niewolnictwa, wojny domowej i powojennej Rekonstrukcji, segregacji rasowej, wielkiej migracji na Północ oraz gettoizacji Czarnych w miejskich ośrodkach przemysłowych. Te doświadczenia stanowią istotny punkt wyjścia dla międzypokoleniowej walki Afroamerykanów o sprawiedliwość społeczną i uznanie. W pierwszej połowie XIX w. na fali dyskusji o abolicji i ewentualnej repatriacji niewolników do Afryki, niektórzy czarni liderzy i myśliciele stworzyli intelektualne podwaliny dla czarnej myśli nacjonalistycznej—dążyli oni do suwerenności terytorialnej i samostanowienia. Inni identyfikowali się z polityką integracji na terytorium Stanów Zjednoczonych. Te dwa różne podejścia były realizowane w XX w przez panafrykański ruch separatystyczny ruch Marcusa Garveya, organizację Naród Islamu, czy też działalność intelektualną i artystyczną tzw. renesansu harlemskiego czy organizację NAACP (National Association for the Advancement of Colored People). W latach 50. i 60. XX w. działalność Ruchu na Rzecz Praw Obywatelskich a następnie Ruchu Czarnej Siły (Black Power) wpisywała się ideologicznie we wcześniejsze działania emancypacyjne. Od lat 70. XX w. przybrały one bardziej zróżnicowany charakter, gdyż uwzględniają czynnik płci, klasy, czy seksualności. Dziś, pod wpływem badań nad genomem jesteśmy świadkami powstania tzw. diaspor DNA, które kładą nacisk na plemienne i regionalne tożsamości. W ostatnich latach eskalacja przemocy wobec młodych czarnych mężczyzn ze strony policji i systemu sprawiedliwości dała impuls do powstania ruchu społecznego Black Lives Matter. Ruch ten reaguje na każdy nieuzasadniony akt przemocy ze strony państwa, ale też powraca do wcześniejszych postulatów sprawiedliwości naprawczej i kompensaty za niewolnictwo, wyzysk ekonomiczny i dyskryminację rasową.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
w zakresie wiedzy:
- poznaje terminologię używaną w językoznawstwie, literaturoznawstwie i kulturoznawstwie angielskim;
-poznaje / zgłębia metodologię naukową w dziedzinach językoznawczych, kulturoznawczych i literaturoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego
- pogłębia świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu wytworów kultury, takich jak literatura, kultura popularna, sztuki piękne;
-staje się świadomy / pogłębia świadomość złożoności i pluralizmu kultur jako systemów, przyjmując za podstawę antropologię kultury
-zdobywa / rozwija wiedzę o instytucjonalnych uwarunkowaniach funkcjonowania kultury w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych
-poznaje / zgłębia problematykę i realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne krajów obszaru języka angielskiego
w zakresie umiejętności:
- uczy się / rozwija umiejętność posługiwania się terminologią językoznawczą, literaturoznawczą i kulturoznawczą właściwą dla filologii angielskiej
- umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej;
- potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym, społecznym, historycznym, gospodarczym;
- potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości;
-umie wyszukiwać informacje w różnych źródłach, oceniać ich przydatność, interpretować je pod kątem teoretycznym i praktycznym w kontekście anglistycznym
w zakresie kompetencji społecznych:
- jest świadomy społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy, umiejętności;
-ma przekonanie o wadze inicjatywy indywidualnej, samodzielności, oraz dostrzega możliwości wkładu własnego w działania zespołowe
- rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i poszukuje najlepszych ich rozwiązań;
- ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi.
-cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Obecność, przygotowanie i aktywny udział w dyskusjach,
prace pisemne cząstkowe, projekt grupowy, test koncowy.
Dopuszczalne są 3 nieobecności
Zaliczenie poprawkowe: egzamin pisemny
Literatura
Appiah, Kwame Anthony. The Lies that Bind: Rethinking Identity. Profile Books, 2018.
Baldwin, James. Collected Essays. New York: The Library of America, 1998.
Bush, Rod. We Are Not What We Seem: Black Nationalism and Class Struggle in the American Century. New York University Press, 1999.
Brooks, Roy L. Atonement and Forgiveness: A New Model for Black Reparations. University of California Press, 2004.
Carmichael, Stokely, and Charles V. Hamilton. Black Power: The Politics of Liberation in America. Vintage Books, 1967.
Coates, Ta-Nehisi. Between the World and Me. Spiegel & Grau, 2015.
---. “The Case for Reparations.” The Atlantic June 2014.
Cooper, Britney C. Beyond Respectability: Intellectual Thought of Race Women. University of Illinois Press, 2017.
Dawson, Michael C. Black Visions: The Roots of Contemporary African-American Political Ideologies. The University of Chicago Press, 2001.
Dawson, Michael, and Rovana Popoff, “Reparations: Justice and Greed in Black and White” DuBois Review no. 1, Spring 2004, pp. 47-58.
di Angelo, Robin. White Fragility, Why It Is So Hard to Talk to White People about Racism Beacon Press, 2018.
Van Deburg William L., ed. Modern Black Nationalism: From Marcus Garvey to Louis Farrakhan. New York University Press, 1997.
Du Bois, W. E. B. Black Reconstruction in America 1860-1880. Introduction by David Levering Lewis. Oxford University Press; 1 edition (March 1, 2014)
---. Souls of Black Folk. 1903.
Grier, William H and Price M. Cobbs, Black Rage. Basic Books, 1969.
Graham, Lawrence Otis. Our Kind of People: Inside America’s Black Upper Class. HarperCollins ebooks, 2000.
Hobbs, Allyson. The Chosen Exile of Racial Passing. Harvard University Press, 2014.
Jackson, Esther Cooper, with Constance Pohl, eds. Freedomways Reader: Prophets in Their Own Country. Boulder, Colorado: Westview Press, 2000.
Kendi, Ibram X. Stamped from the Beginning, Bold Type Books 2016.
King, Martin Luther, Jr. Where Do We Go from Here: Chaos or Community? Boston, Beacon Press, 2010 (1968).
Lebron, Christopher J. The Making of Black Lives Matter: A Brief History of an Idea. Oxford University Press, 2017.
Lutrell, Johanna C. White People and Black Lives Matter: Ignorance, Empathy and Justice. Palgrave MacMillan, 2019.
Eddo-Lodge, Reni Why I’m No Longer Talking to White People about Race. Bloomsbury, 2017.
Marable, Manning, and Leith Mullings, eds. Let Nobody Turn Us Around: Voices of Resistance, Reform, and Renewal. An African American Anthology. 2nd ed. Lanham, Maryland: Rowman and Littlefield Publishers Inc., 2009
Newton, Huey P. To Die for the People: The Writings of Huey P. Newton: Selected Writings and Speeches, ed. Toni Morrison. New York: Writers and Readers Publishing, Inc., 1999.
Nelson, Alondra. The Social Life of DNA. Beacon Press, 2016.
Taylor, Keeanga-Yamahtta. #BlackLivesMatter to Black Liberation. Haymarket Books, 2016
Theoharis, Jeanne, and Komozi Woodard, eds. Freedom North: Black Freedom Struggles outside the South, 1940-1980. New York: Palgrave Macmillan, 2003.
White, Shane and Graham White. Stylin’: African American Expressive Culture from Its Beginnings to the Zoot Suit. Cornell University Press, 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: