Gramatyka kognitywna - Sem. mgr 4 3301-JFS4KO
Seminarium poświęcone jest omówieniu wybranych zagadnień z zakresu teorii językoznawstwa kognitywnego, a w szczególności:
- podstawowych założeń teoretycznych językoznawstwa kognitywnego
- idei "ucieleśnionego umysłu" i jej konsekwencji dla semantyki języka naturalnego
- encyklopedycznego podejścia do znaczenia w języku naturalnym
- idei metonimii jako mechanizmu pojęciowego (kwestiom takim jak poznawcza zdolność wykorzystywania "punktów odniesienia"; różne poziomy manifestowania się mechanizmu metonimii pojęciowej; metonimia pojęciowa a pośrednie akty mowy)
- idei metafory jako mechanizmu pojęciowego (kwestiom takim jak metafora jako narzędzie zarówno kształtujące, jak i zniekształcające ludzkie rozumienie świata; metafora jako narzędzie manipulacji)
- idei amalgamatów pojęciowych (kwestiom takim jak mechanizm tworzenia amalgamatów pojęciowych; efekty tworzenia amalgamatów pojęciowych; amalgamaty pojęciowe jako narzędzie manipulacji; amalgamaty pojęciowe jako narzędzie służące do uzyskiwania efektów humorystycznych
- idei gramatyki jako narzędzia obrazowania na przykładzie analizy zjawiska strony gramatycznej (model kul bilardowych; model zdarzenia tranzytywnego; kanoniczny model zdarzenia; analiza różnorodnych danych językowych związanych ze zjawiskiem strony gramatycznej z perspektywy gramatyki kognitywnej
- modelu języka opartym na uzusie.
Tematyka seminarium koncentruje się wokół zagadnienia kotwiczenia w języku naturalnym. Omówiona zostanie różnica znaczeniowa pomiędzy rzeczownikami i czasownikami z jednej strony, a wyrażeniami nominalnymi i zdaniami czasowymi z drugiej. Szczegółowej analizie semantycznej poddane będą angielskie wyrażenia kotwiczące, w szczególności wyrażenia kotwiczące zdania. Będą one analizowane w kategoriach zaproponowanych przez Langackera modeli epistemicznych, a także modelu cyklu kontroli w sferze epistemicznej. Omówione zostaną pojęcia kotwiczenia wirtualnego i rzeczywistego. Pozostała część zajęć poświęcona zostanie prezentacjom fragmentów powstających prac magisterskich.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa zaawansowaną wiedzę na temat : Gramatyka kognitywna - Sem. mgr 4 i rozwija swoje umiejętności analityczne.
Literatura
Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive linguistics: an introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. (sections 9.1 - 9.3)
Fauconnier, Gilles and Mark Turner. 1998. "Conceptual integration networks". Cognitive science 22 (2). 133 - 187.
Langacker Ronald W. 2004. "Grammar as image: the case of voice". In Lewandowska-Tomaszczyk, Barbara and Alina Kwiatkowska (eds.). Imagery in language. Festschrrift in honour of Professor Ronald W. Langacker. Frankfurt am Main: Peter Lang. 63 - 114.
Langacker, Ronald W. 1991. Foundations of Cognitive Grammar. Vol. 2. Descriptive Application. Stanford; Stanford University Press. (sections 1.1, 2.2.1, 2.3.1, 2.4, 3.1; ch. 6 without section 6.2.2)
Langacker, Ronald W. 2000. "A dynamic usage-based model". In Barlow, Michael and Suzanne Kemmer (eds.). Usage-based models of language. Stanford, Ca.: CSLI Publications. 1 - 63.
Langacker, Ronald W. 2002. "The control cycle: why grammar is a matter of life and death". Proceedings of the Second Annual Meeting of the Japanese Cognitive Linguistics Association: 193-220.
Langacker, Ronald W. 2004. "Aspects of the Grammar of Finite Clauses" In Achard, Michel and Suzanne Kemmer (eds.). Language, Culture, and Mind. Stanford: CSLI Publications. 535-577.
Panther, Klaus-Uwe and Linda Thornburg. 1998. "A cognitive approach to inferencing in conversation". Journal of pragmatics 30. 755 - 769.
Turner, Mark. 1992. "Design for a theory of meaning". In Overton, W and D. Palermo (eds.). 1994. The nature and ontogenesis of meaning. Hillsdale, N.J. Lawrence Erlbaum Associates. 91 - 107.
Wierzbicka, Anna. 1995. "Dictionaries vs. encyclopaedias: how to draw the line". In Davis, Philip (ed.). Alternative linguistics. Descriptive and theoretical modes. Amsterdam: John Benjamins. 289 - 315.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: