Leksykalizm a rozwój kompetencji składniowej 3301-JF2618
Kurs przedstawia argumenty za i przeciw podejściu leksykalistycznemu do nabywania kompetencji składniowej w języku ojczystym oraz drugim/obcym przyjmując za punkt wyjścia niektóre założenia Programu Minimalistycznego oraz badania Anat Ninio na temat dzieci uczących się języka ojczystego. . Abstrakcyjnym regułom składniowym przeciwstawione zostają matryce strukturalne przyporządkowane do pojedynczych jednostek leksykalnych. Takie postrzeganie składni pozwala mówić zarówno o aspekcie mentalistycznym, jak i socjokulturowym/ pragmatycznym nabywania języka. Powody odrzucenia tradycyjnie kojarzonych z normą generatywną reguł frazowych i zastąpienie ich regułami o podłożu leksykalnym, rola operacji scalania (Merge) oraz założenia teorii chaosu znajdują odniesienie do danych empirycznych dotyczących nabywania języka przez dzieci i prowadzą do pytania, czy składnia może być nabyta tak, jak każda sprawność kognitywna czy motoryczna. Stawia to w nowym świetle relacje między składnia a semantyką, rolę komponentu formulaicznego, a w dalszej perspektywie, również prowadzić może do istotnych zmian metodologii badań nad akwizycją języka.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa zaawansowaną wiedzę na temat Leksykalizmu a rozwóju kompetencji składniowej i rozwija swoje umiejętności analityczne.
Literatura
Anderson, Stephen R. and David W. Lightfoot 2002. The language organ. Linguistics as cognitive physiology. Cambridge: CUP.
Boeckx, Cedric 2006. Linguistic minimalism. Origins, concepts, methods and aims. Oxford: OUP.
Matthews, P.H. 2007. Syntactic relations. A critical survey. Cambridge: CUP.
Ninio, Anat 2006. Language and the learning curve. A new theory of syntactic development. Oxford: OUP.
Wray, Alison 2002. Formulaic language and the lexicon. Cambridge: CUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: