- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Język hiszpański w środowisku wielokulturowym (B2+) 3300-JHŚW-OG
Kurs prezentuje język hiszpański funkcjonujący w społecznościach zróżnicowanych etnicznie, kulturowo i językowo, często dwujęzycznych, zarówno na Półwyspie Iberyjskim, jak również w Ameryce Łacińskiej, na Karaibach i w Stanach Zjednoczonych. Podczas kursu przedstawione zostaną wybrane odmiany i dialekty hiszpańskiego. Elementem zajęć będzie również analiza tekstów i materiałów audiowizualnych z różnych regionów świata hiszpańskojęzycznego.
Podstawowe zagadnienia to:
• Wielokultorowość na Półwyspie Iberyjskim
- dwujęzyczne regiony Hiszpanii
- wybrany dialekt południowy
- Imigranci z krajów latynoamerykańskich i innych
• Dwujęzyczne społeczności i państwa Ameryki Łacińskiej
• Hiszpański na Karaibach na wybranych przykładach
• Latynoamerykanie w Stanach Zjednoczonych
- chicanos, mexirriqueños, Spanglish, Mock Spanish
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student, po zakończeniu kursu:
WIEDZA
- zna podstawową terminologię nauk humanistycznych (w szczególności językoznawstwa, kulturoznawstwai historii) K_W02
- znają elementarną terminologię używaną w opisie języka, kultury, historii, rozumie jej źródła oraz zastosowania K_W03
- ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad kulturą, historią i językiem K_W04
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje K_U01
- potrafi stosować wiedzę teoretyczną do analizy zjawisk w świecie rzeczywistym
- uczestniczyć w dyskusji i argumentować merytorycznie swoje zdanie na temat różnorodności języka hiszpańskiego
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- wykazuje umiejętność przekazywania informacji, prezentowania poglądów i rozważania problemów
- potrafi współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role
- potrafi stosować wiedzę na temat języka hiszpańskiego oraz sprawnie posługiwać się tym językiem w pracy zawodowej
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Obecność i aktywny udział w zajęciach: 25%
Prezentacja: 25%
Test końcowy: 50%
Literatura
P. García Mouton (2014), Lenguas y dialectos de España, Arco Libros, Madrid.
H. López Morales (2008), La andadura del español por el mundo, Santillana Ed., Madrid.
C. Ferrero, N. Lasso-von Lang (2010), Variedades lingüísticas y lenguas en contacto en el mundo del habla hispana”, AuthorHouse.
E. Briones Pérez (2010), La aculturación de los adolescentes inmigrantes en España, Universidad de Salamanca, Salamanca.
R. Fitch (2011), Diccionario de coloquialismos y términos dialectales del español, Arco Libros, Madrid.
G. Barrios (2008), Etnicidad y lenguaje, FHUCE, Montevideo.
M. Martínez Pérsico (2014), “El español americano y el bilinguismo paraguayo. Interferencias y contacto de lenguas”, en: Illuminazioni, núm. 30 (X-XII).
G. Herrera, J. Ramírez (ed.), América Latina migrantes, estado, familia, identidades, Flacso-sede Ecuador.
A. M. Escobar, K. Potowski (2015), El Español de los Estados Unidos, Cambridge University Press
J. H. Hill (1993), “Hasta La Vista, Baby: Anglo Spanish in the American Southwest. Critique of Anthropology, vol. 13 (2).
E. García y García (2007), El movimiento chicano en el paradigm del multiculturalismo de Estados Unidos: de pochos a chicanos, hacia la identidad, UNAM, México. D.F.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: