- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia kultury i literatury Kanady anglojęzycznej 3300-HKiLKa-SK-1-OG
Celem wykładu jest przybliżenie procesów rozwoju kultury i literatury kanadyjskiej oraz wprowadzenie głównych mitów i pojęć wyznaczających tożsamość literacką i kulturową Kanady anglojęzycznej. Wykład omawia początki literatury anglojęzycznej z czasów kolonialnych, rozwój tożsamości niezależnej od Dominium Brytyjskiego, odpowiedź literatury i kultury na nacjonalistyczne prądy w Quebecu, polityczną i kulturową ekspansję Stanów Zjednoczonych, fale emigracji do Kanady w XX wieku, oraz odpowiedź literatury XXI wieku na współczesne kryzysy. Poruszane zagadnienia to: relacja pomiędzy człowiekiem a naturą, mit pogranicza “frontier”, ludność rdzenna a tożsamość kanadyjska, tożsamości hybrydyczne, kultura/literatura głównego nurtu a kultura/literatura subkultur, a także rozwój świadomości anty- i postkolonialnej w perspektywie historycznej.
Wykład ma charakter interdyscyplinarny i ma na celu ukazanie złożonych związków między literaturą, kulturą i społeczeństwem. Perspektywa ta pozwala zrozumieć, w jaki sposób literatura Kanady anglojęzycznej ewoluowała na przestrzeni wieków oraz w jaki sposób kształtowała świadomość społeczną. Omawiana literatura będzie obejmować szereg form (między innymi life writing, opowiadania, powieści, formy dokumentalne, poezję czy komiks), a także gatunków, jak na przykład powieść dystopijna czy fikcja klimatyczna. Celem wykładu jest zwiększenie kompetencji literaturoznawczych studentów/studentek oraz umiejętności krytycznego myślenia, tak aby mogli/mogły poddać głębszej refleksji współczesne procesy i zjawiska zachodzące w literaturze Kanady i umiejscowić je w szerszym kontekście kulturowym i historycznym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
K_W01: w pogłębionym stopniu miejsce badań kanadyjskich w dziedzinie nauk humanistycznych
K_W02: na poziomie rozszerzonym terminologię, metodologię i stan badań z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla studiów kanadyjskich
K_W03: współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą kanadyjską w języku angielskim
K_W05: w pogłębionym stopniu znaczenie wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki i społeczności
K_W07: w pogłębionym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach kultury współczesnej Kanady anglojęzycznej
K_W09: w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury kanadyjskiej oraz kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej Kanady
Student potrafi:
K_U09; stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie literaturoznawstwa kanadyjskiego
K_U10; przeprowadzić pogłębioną analizę wybranych wydarzeń i zjawisk z historii literatury Kanady
K_U12; przeprowadzić interpretację różnych zjawisk związanych z literaturą i kulturą Kanady przy zastosowaniu aktualnych metod badawczych
Student jest gotów do:
K_K02: uznania znaczenia wiedzy humanistycznej i społecznej w rozwiązywaniu problemów samodzielnie lub z pomocą ekspertów
K_K03; uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
K_K05; wykorzystywania kompetencji literaturoznawczych na rzecz organizowania życia naukowego i kulturalnego
K_K06; przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych
K_K07; myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym
K_K09; systematycznego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Kanady
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach i aktywny udział w dyskusjach (30%)
- pisemny test śródsemestralny (20%)
- pisemny egzamin końcowy (50%)
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów
Literatura
Bailey, Alfred G., et al. Literary History of Canada: Canadian Literature in English. 2nd ed. Volume I and II. Toronto University Press, 2019.
Ballstadt, Carl. The Search for English-Canadian Literature. Toronto University Press, 2016.
Fiamengo, Janice Anne. Home Ground and Foreign Territory: Essays on Early Canadian Literature. University of Ottawa Press, 2014.
Howells, Coral Ann and Eva-Marie Kröller, eds. The Cambridge History of Canadian Literature. Cambridge University Press,
2009.
Kröller, Eva-Marie, ed. The Cambridge Companion to Canadian Literature. Cambridge University Press, 2004.
Riegel, Christian. Twenty-First-Century Canadian Writers. Thomson Gale, 2007.
Staines, David. A History of Canadian Fiction. Cambridge University Press, 2021.
Sugars, Cynthia Conchita. The Oxford Handbook of Canadian Literature. Oxford University Press, 2015.
Tanti, Mellisa et al, ed. Beyond "Understanding Canada": Transnational Perspectives on Canadian Literature. 1st ed., The University of Alberta Press, 2017.
Vance, Jonathan F. A History of Canadian Culture. Oxford University Press, 2009.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: