coolTUTOR - PROGRAM KSZTAŁCĄCY KOMPETENCJE STUDENTÓW 3300-CLTUT-L
- Sytuacja międzynarodowa a kryzysy humanitarne
- Polskie akcje humanitarne oraz zaangażowanie państwa polskiego na obszarach dotkniętych kryzysem humanitarnym
- Międzynarodowe regulacje prawne dotyczące statusu uchodźcy
- Prawo do azylu oraz status uchodźcy w polskim prawodawstwie
- Sytuacja prawna imigrantów i uchodźców w Polsce
- Zapewnienie ochrony prawnej
- Programy integracyjne
- Ruchy migracyjne o charakterze mieszanym
- Sytuacja osób bezpaństwowych w Polsce
- Praca z osobami dotkniętymi traumą
- Różnice kulturowe – doświadczenia, źródła wiedzy i wnioski
- Wzory kultury
- Pedagogika międzykulturowa
- Najważniejsze kompetencje w pracy na styku kultur
- Zasady funkcjonowania w międzykulturowym środowisku
- Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja
- Bariery w komunikacji międzykulturowej
- Specyfika kultury polskiej w kontekście międzynarodowym
- Rozwiązywanie konfliktów w środowisku międzykulturowym
- Kompetencje miękkie, m.in.: praca w zespole, zarządzanie projektem
- Legalizacja pobytu, zakwaterowanie, opieka zdrowotna – sytuacja zagranicznych studentów Uniwersytetu Warszawskiego
- Prawa i obowiązki studentów Uniwersytetu Warszawskiego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
1. Wiedza – Absolwent kursu zna i rozumie:
Po zakończeniu kursu:
1. Wiedza – Absolwent kursu zna i rozumie:
- przedmiot badań międzykulturowych i ich umiejscowienie w naukach humanistycznych i społecznych;
- podstawową terminologię, teorię, metodologię i stan badań z zakresu wielokulturowości, wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach kultury współczesnej;
- podstawową terminologię, teorię, metodologię i stan badań z zakresu prawa imigracyjnego, wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach sytuacji geopolitycznej oraz ruchów migracyjnych na świecie;
- terminologię, teorię, metodologię i stan badań z zakresu komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji międzykulturowej;
- terminologię, teorię, metodologię oraz dostępne narzędzia w zakresie zarządzania projektem oraz pracy projektowej;
- w podstawowym stopniu metodologię nauczania języka polskiego z elementami kultury polskiej jako obcego;
- podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów literatury i kultury w perspektywie różnych podejść i szkół w ramach kulturoznawstwa;
- funkcje języka w komunikacji społecznej i międzykulturowej;
- znaczenie wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki i społeczności;
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
2. Umiejętności – Absolwent kursu potrafi:
- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące: krytyczną lekturę tekstów, krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych, syntezę różnych idei i poglądów, formułowanie hipotez, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w pracy zespołu wielokulturowego;
- porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z wybranych dziedzin nauki;
- planować i organizować pracę własną oraz podejmować indywidualną inicjatywę;
- współdziałać w grupie, w tym w kontekście międzykulturowym;
- przeprowadzić analizę socjolingwistyczną społeczeństwa różno- i wielojęzycznego, świadomy wyzwań i trudności, jakie mogą rodzić różno- i wielojęzyczność;
- merytorycznie argumentować z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów w kontekście wielokulturowym oraz formułować wnioski i syntetycznie je ujmować;
- planować, organizować i realizować przedsięwzięcie badawcze lub twórcze – indywidualnie i w zespole wielokulturowym; określać priorytety w realizacji zadań.
3. Kompetencje społeczne – Absolwent kursu jest gotów do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności;
- uczestnictwa w kulturze korzystając z różnych form i mediów;
- współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role;
- przestrzegania etycznych uwarunkowań działalności zawodowej, w tym badawczej;
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym;
- respektowania zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego;
- przyjęcia i promowania postawy otwartości wobec różnych kultur w duchu tolerancji i pluralizmu.
Kryteria oceniania
Zaliczenie projektu uzależnione jest od spełnienia poniższych kryteriów:
1. Obecność na zajęciach
2. Bieżące przygotowanie i aktywność na zajęciach. Premiowany udział w dyskusji
3. Prezentacja projektu zaliczeniowego
Literatura
o Konwencja dot. statusu uchodźców z 1951 roku wraz z protokołem z 1967 roku
o Konwencja o ograniczaniu bezpaństwowości z 1961 roku
o Konwencja o statusie bezpaństwowców z 1954 roku
o Ustawa o cudzoziemcach oraz ustawa o
udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (UD265)
o Aronson E., Akert R. M., Wilson T. D. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań.
o Augoustinos M., Every D. (2007), The Language of ”Race” and Prejudice: A Discourse of Denial, Reason, and Liberal-Practical Politics, „Journal of Language and Social Psychology” 26: 123–141.
o Augoustinos, M. , & Quinn, C. (2003), Social categorization and evaluation: Illegal immigrants or asylum seekers and refugees?, New Review of Social Psychology, 2, 29-37.
o Benedict, R. (2002), Wzory kultury, Warszawa.
o Better Protecting Refugees in the EU and Globally: UNHCR's proposals to rebuild trust through better management, partnership and solidarity
o Billig, M. (1988), The notion of “prejudice”: Some rhetorical and ideological aspects, Text, 8, 91-110.
o Billig, M. (1991), Ideology and opinions, London.
o Bokszański, Z. (2007), Tożsamosci zbiorowe, Warszawa.
o Cottrell C. A., Neuberg S. L. (2005), Different Emotional Reactions to Different Groups: A Sociofunctional Threat-Based Approach to “Prejudice”, „Journal of Personality and Social Psychology” 88 (5): 770–789.
o Kim, Y. Y. Ideology, Identity, and Intercultural Communication: An Analysis of Differing Academic Conceptions of Cultural Identity, Journal of Intercultural Communication Research, 36:3, pp. 237-253.
o Kinder, D.R. , & Sears, D.O. (1981), Prejudice and politics: Symbolic racism versus racial threats to the good life, Journal of Personality and Social Psychology, 40, 414-431.
o Murray K. E., Marx D. M. (2013), Attitudes Toward Unauthorized Immigrants, Authorized Immigrants, and Refugees, „Cultural Diversity & Ethnic Minority Psychology” 19 (3): 332–341.
o Smolicz, J.J. (1990), Kultura i nauczanie w społeczeństwie wieloetnicznym, Warszawa.
o Sztompka, P. (2002), Socjologia, Kraków.
o Szwed, R. (2003) Tożsamosć a obcość kulturowa, Lublin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: