Historia kultury i sztuki krajów regionu: Rosja 3224-Z3HKSB
W ramach przedmiotu niezbędne jest przyswojenie wiedzy z zakresu 4 bloków tematycznych:
1. Świat kultury Średniowiecza rosyjskiego (obraz świata Rusi pogańskiej; chrześcijaństwo jako wybór kulturowo-historyczny Rusi; - świątynia i ikona; miasta jako ośrodki kultury; „spadek” po Złotej Ordzie).
2. Carstwo Moskiewskie: treść fenomenu kulturowego XIV-XVI ww. (źródła i czynniki ożywienia kulturowego; idea „samowładzy” w życiu duchowym. Formuła „Moskwa - trzeci Rzym”; system wartości; symbole i język epoki)
3. Kultura rosyjska na początku czasów nowożytnych. XVII w. (kryzys średniowiecznego systemu wartości. Poszukiwania nowych podstaw kultury; sens schizmy cerkiewnej; książka i nauka w XVII w.; nowe tendencje w twórczości artystycznej i literackiej).
4. Epoka Oświecenia w Rosji XVIII - początek XIX w. (przewrót kulturalny za czasów Piotra I; powstanie systemu państwowej oświaty świeckiej; rosyjscy działacze Oświecenia XVIII - początku XIX w.; nowa sztuka świecka).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student ma wiedzę nt. form kultury, charakterystycznych dla życia codziennego różnych grup społecznych na etapach ich kształtowania i rozwoju;
- rozumie kontekst historyczno-kulturalny i ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię i charakterystykę poszczególnych epok artystycznych;
- zna wybitnych przedstawicieli kultury rosyjskiej od Rusi pogańskiej do początku XIX wieku w dziedzinie malarstwa, rzeźby, architektury, muzyki i literatury.
Umiejętności:
- student nazywa i charakteryzuje ważniejsze wydarzenia i postaci z szeroko pojętej kultury Rosji od Rusi pogańskiej do początku XIX w.;
- potrafi powiązać ważniejsze zmiany w dziedzinie kultury rosyjskiej z wydarzeniami historycznymi i w kontekście międzynarodowym;
- potrafi pokazać na przykładach wydarzeń, zjawisk czy osób osobliwości poszczególnych okresów historyczno-kulturowych;
- potrafi powiązać osiągnięcia kultury rosyjskiej z właściwościami przebiegu rozwoju kultury europejskiej.
Kompetencje społeczne:
- student ma świadomość wartości, jaką stanowi różnorodność kulturowa;
- ma świadomość osiągnięć w dziedzinie kultury rosyjskiej oraz jej znaczenia w europejskim dziedzictwie kulturowym;
- ma świadomość poziomu swej wiedzy nt. kultury rosyjskiej do pocz. XIX w. i rozumie konieczność jej rozszerzania i pogłębiania.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się ustnym zaliczeniem na ocenę. Na ocenę końcową składa się ponadto ocena bieżąca (obecności, przygotowanie do zajęć, aktywność).
Literatura
Andrusiewicz A., Cywilizacja rosyjska, Warszawa 2004-2010
, t. 1, 2.
Bazylow L., Historia nowożytnej kultury rosyjskiej, Warszawa 1986.
Billington J.H., Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, Kraków 2008.
Idei w Rosii = Ideas in Russia = Idee w Rosji: Leksykon rosyjsko-polsko-angielski, red. A. de Lazari, Łódź 1999, t. 1-6.
Kultura rosyjska: postacie, wydarzenia, symbole, daty, red. E. Małek, J. Wawrzyńczyk, Warszawa 2001.
Łotman J., Rosja i znaki: kultura szlachecka w wieku XVIII i na początku XIX, tłum. B. Żyłko, Gdańsk 1999.
Molè W., Sztuka rosyjska do roku 1914, Wrocław-Kraków 1955.
Rosjoznawstwo, red. L. Suchanek, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: