Historia literatury krajów regionu: Rosja 3224-Z2HLR
Zagadnienia ogólne:
1. Literatura rosyjska przełomu XIX i XX wieku (próba przeglądu kierunków literackich, literatura Srebrnego Wieku w kręgu idei filozoficzno-religijnych i estetycznych epoki).
2. Literatura XX wieku – zagadnienia wstępne (periodyzacja i charakterystyka poszczególnych okresów; literatura rosyjska w kraju i na emigracji; trzy fale emigracji rosyjskiej).
3. Tematyka twórczości literackich noblistów rosyjskich – próba przeglądu.
4. Literatura wobec zagrożeń wojennych i władzy totalitarnej.
5. Rosyjska literatura piękna u schyłku XX stulecia i na początku XXI wieku (najnowsze prądy i tendencje, przegląd zagadnień i charakterystyka sylwetek twórców
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
− student ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę na temat literatury rosyjskiej od przełomu XIX i XX wieku po dzień dzisiejszy (prądy, tendencje, kierunki literackie, twórczość reprezentatywnych pisarzy);
− ma pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu repertuaru problemowo-tematycznego najwybitniejszych dzieł literatury rosyjskiej przełomu XIX i XX wieku po XXI wiek, a także rozumie specyfikę tej literatury na tle procesu historycznoliterackiego;
− zna specyfikę życia literackiego w Rosji i ZSRR w XX wieku i uwarunkowania społeczno-polityczne;
− zna terminologię literaturoznawczą.
Umiejętności:
− student posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie analizy i interpretacji dzieła literackiego, w szczególności na poziomie problemowo-artystycznym;
− potrafi zdefiniować kierunki literatury rosyjskiej od przełomu XIX i XX w. po współczesność, wymienić ich przedstawicieli oraz dzieła;
− identyfikuje w tekście literackim cechy swoiste metody artystycznej i przypisuje do estetyki kierunku i prądu;
− potrafi umieścić poszczególne dzieła literackie w szerszym kontekście literackim, kulturowym i historycznym;
− potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i oceniać informacje na temat literatury rosyjskiej XX/XXI w.;
− stosuje terminologię literaturoznawczą;
− posiada umiejętność systematycznej pracy samodzielnej i pracy w grupie.
Kompetencje społeczne:
− student uczestniczy w zespołowym rozwiązywaniu problemu, przyjmując i oceniając różne punkty widzenia;
− ma świadomość wkładu literatury rosyjskiej w europejskie dziedzictwo kulturowe;
− ma świadomość zakresu swojej wiedzy i posiadanych umiejętności oraz uznaje potrzebę ciągłego dokształcania się;
− uczestniczy w życiu kulturalnym poprzez odbiór dzieł literackich.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się ustnym zaliczeniem na ocenę. Na ocenę końcową składa się ponadto ocena ciągła (obecności, bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność, przygotowywanie prac pisemnych).
Literatura
1. Cymborska-Leboda M., Twórczość w kręgu mitu: myśl estetyczno-literacka i poetyka gatunków dramatycznych symbolistów rosyjskich, Lublin 1997.
2. Dać świadectwo prawdzie. Portrety współczesnych pisarzy rosyjskich, red. L. Suchanek, Kraków 1996.
3. Drawicz A., Mistrz i diabeł: rzecz o Bułhakowie, Warszawa 2002.
4. Emigracja i tamizdat. Szkice o współczesnej prozie rosyjskiej, red. L. Suchanek, Kraków 1993.
5. Fast P., Od odwilży do pieriestrojki. Studia i szkice o najnowszej literaturze rosyjskiej, Katowice 1992.
6. Fast P., Poetyka rosyjskiej powieści produkcyjnej (1929-1941), Katowice 1981.
7. Fast P., Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej, Kraków 2003.
8. Historia literatury rosyjskiej XX wieku, red. A. Drawicz, Warszawa 1997.
9. Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, red. Porębina G., Poręba S., Katowice 1994.
10. Kasack W., Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku, tłum. B. Kodzis, Wrocław 1996.
11. Klimowicz T., Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917-1996), Wrocław 1996.
12. Literatura rosyjska, red. M. Jakóbiec, t. 2, Warszawa 1970 i/lub Literatura rosyjska w zarysie, red. Z. Barański i A. Semczuk, Warszawa 1975 (lub inne wydanie).
13. Malej I., Eros w symbolizmie rosyjskim: filozofia, literatura, sztuka, Wrocław 2008.
14. B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław-Warszawa-Kraków 2002.
15. Piłat W., Na progu XXI wieku. Szkice o współczesnej dramaturgii rosyjskiej. Olsztyn 2000.
16. Przebinda G., Smaga J., Kto jest kim w Rosji po 1917 roku, Kraków 2000.
17. Sałajczykowa J., Dziesięciolecie przemian. Proza rosyjska lat 1985-1995, Gdańsk 1998.
18. Supa W, Biblia a współczesna proza rosyjska, Białystok 2006.
19. Sylwetki współczesnych pisarzy rosyjskich, red. P. Fast i L. Rożek, Katowice 1994.
20. Wołodźko-Butkiewicz A., Od pieriestrojki do laboratoriów netliteratury. Przemiany we współczesnej prozie rosyjskiej, Warszawa 2004.
21. Wołodźko-Butkiewicz A., Pasierbowie Rosji, Warszawa 1995.
22. Żejmo B., Problemy etyczne we współczesnej prozie i publicystyce rosyjskiej (lata 60-90), Łódź 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: