- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Polsko-ukraińsko-białoruskie relacje kulturowe i językowe: wpływy i inspiracje wzajemne 3224-RELKUL-OG
I. Kontakty polsko-białorusko-ukraińskie w późnym Średniowieczu - (12 godz.).
1. Europa Wschodnia w XVI-XVII wieku (2 godz.).
2. Ogólna charakterystyka sytuacji kulturowo-językowej na ziemiach białoruskich, polskich i ukraińskich w XVI-XVII wieku. (10 godzin)
a) Działalność urzędów królewskich i powiatowych. Wielkie Księstwo i Kancelaria Królewska (2 godziny).
b) Działalność urzędów powiatowych w Polsce, Białorusi i Ukrainie (2 godziny)
c) Kościół. Reformacja i przekłady Pisma Świętego. Pierwsze tłumaczenia Pisma Świętego w Polsce, Białorusi, Ukrainie (2 godz.).
d) Edukacja. System oświaty i wychowania w ówczesnych polskich, białoruskich i ukraińskich placówkach oświatowych. Uniwersytet Jagielloński. Akademia Zamojska. Akademia Ostrogska. Akademia Kijowsko-Mohylańska. (4 godziny)
ІІ. Cechy kształtowania się białoruskich i ukraińskich języków literackich oraz rola czynnika polskiego w tym procesie (14 godz.)
1. Formowanie się białoruskiego języka literackiego (6 godzin)
a) Teksty pisane i ich twórcy. F. Skorina. V. Tyapinsky. S. Budny (2 godziny).
b) Różnorodność gatunkowa i stylistyczna utworów (2 godz.).
c) Rola języka polskiego w procesie kształtowania się starobiałoruskiego języka literackiego (2 godz.).
2. Formowanie się ukraińskiego języka literackiego (6 godzin)
a) Teksty pisane i ich twórcy. Diakon Hryhoriy i M. Wasyliewycz. D. Nalivayko. K. Stavrovetsky (2 godziny).
b) Różnorodność gatunkowa i stylistyczna utworów (2 godz.).
c) Rola języka polskiego w kształtowaniu się staroukraińskiego języka literackiego (2 godz.)
3. Problemy interpretacji językowej pomników powstałych na ziemiach białoruskich i ukraińskich (2 godz.).
III. Czynnik ruski (ukraińsko-białoruski) w procesie kształtowania się polskiego języka literackiego (2 godz.).
IV. Białorusin. Polak. Ukrainiec. Wspólne Wartości i pola konfliktów na przestrzeni wielowiekowych kontaktów wzajemnych (2 godziny).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu jego uczestnicy będą posiadali wiedzę na temat:
- znaczenia europejskich procesów reformacyjnych dla narodów Europy Wschodniej;
- roli polskiej tradycji kulturowej i językowej w procesie kształtowania się języka białoruskiego i ukraińskiego;
- roli języka i kultury ruskiej (białoruskiej/ukraińskiej) jako łącznika między cywilizacjami zachodnią (Polska) i wschodnią (Moskwa).
- znaczenia białorusko-polsko-ukraińskich kontaktów kulturowych i językowych w późnym średniowieczu dla zrozumienia współczesnych problemów w procesie rozwoju kulturowego, religijnego i językowego trzech narodów;
Kryteria oceniania
Na ocenę z przedmiotu składa się:
- aktywność na zajęciach
- referat
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: