Przedmiot fakultatywny: Od Bagdadu do Unii Europejskiej: kultury, języki i ludzie w czasach przednowoczesnych/nowoczesnych - ZIP 3224-PRZEDF36
TEMATY I HARMONOGRAM ODCZYTÓW
9 maja
Grupa 1: Z lasu
Tematy:
a) Wprowadzenie
b) O "Rusьkymi Pismeny" w życiu Konstantyna
c) Objawienie geografów arabskich
16 maja
Grono 2: Początki kultury literackiej: Polska-Litwa-Rutynia a Moskwa
Tematy:
a) "Głupia" Ruś
b) Co kryje się w nazwie? языкъ Рускїй, Славєнскїй, Славєнорωссійскїй
c) Standardowy rosyjski vs. literacki ukraiński
23 maja
Klaster 3: Biblia i Słowianie (wschodni)
Tematy:
a) Biblia a kształtowanie się literackiego języka ukraińskiego
b) Pantelejmon Kulisz i przekłady Biblii
c) Warianty literackiej ukraińszczyzny: kontrowersje rusińskim
30 maja/ 6 czerwca
Grono 4: Hybrydy językowe i polityka językowa
Tematy:
a) Rusyfikacja językowa: Modele i polityka
b) Surzhyk i inne hybrydy
c) Standardowa średnia europejska
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu student:
1) ma szeroką i usystematyzowaną wiedzę obejmującą metody, teorie, terminologię w odniesieniu do literatury i języka w kontekście innych nauk humanistycznych (K2_W02; odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia);
2) potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozbudowywać umiejętności badawcze, podejmować samodzielne działania zmierzające do rozwijania kompetencji akademickich i zawodowych jako krytyk literatury lub innych sztuk (K2_U01; odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania);
3) potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury, stosuje różnorodne podejścia, uwzględnia nowe osiągnięcia humanistyki; umie przedstawić i uzasadnić swoje stanowisko w różnych formach wypowiedzi (K2_U05; odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania);
4) jest gotów świadomie i konstruktywnie uczestniczyć w międzynarodowej wymianie naukowej, językowej, literackiej, artystycznej i kulturowej (K2_K01, odniesienie do P7S_KO);
5) jest gotów do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym, wykorzystując znajomość relacji między różnymi dziedzinami sztuki; rozpoznawać wartości, jakie niesie różnorodność kulturowa wyrażana w literaturze i sztuce (K2_K05, odniesienie do P7S_KO).
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (50%).
Wykonanie zleconego zadania (esej) - 50% .
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Literatura będzie dostarczana przez prowadzącego w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: