Przedmiot fakultatywny: Dramaturgia i teatr w okresie odrodzenia narodowego 3224-PRZEDF30
Celem jest zbadania roli takiej instytucji kultury, jako Teatr Narodowy, w okresie odrodzenia narodowego. Jako przykład zostaną wybrane różne kraje, m.in. Polska, Białoruś, Ukraina, Słowacja, Łotwa. Zostaną poruszone następujące kwestie: Teatr Narodowy i kształtowanie się kulturalnej polityka państwa; rodzima dramaturgia na scenie Teatru Narodowego; stworzenie kanonu narodowego; kształtowanie się szkoły aktorskiej i reżyserskiej.
W trakcie kursu zostaną omówione następujące zagadnienia:
1. Odrodzenie narodowe w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w XIX-początku XX wieku: przebieg, specyfika.
2. Polski dramat na scenie Teatru Miejskiego/J. Słowackiego w Krakowie oraz Teatru Narodowego w Warszawie: koniec 19-początek XX wieku.
3. Dramaturgia słowacka w okresie odrodzenia narodowego końca XIX-początku XX wieku.
4. Dramaturgia słowacka na scenie Słowackiego Teatru Narodowego (1920-1938).
5. Dramaturgia białoruska w okresie odrodzenia białoruskiego początku XX wieku.
6. Dramaturgia białoruska na scenie Białoruskiego Teatru Państwowego – I w Mińsku (1920-1930).
7. Dramaturgia łotewska na scenie Teatru Narodowego w Rydze (1920-1940).
8. Odrodzenie narodowe w krajach Europy Środkowo-Wschodniej końca XX-początku XXI ww..
9. Spór wokół Teatru Narodowego w Polsce (lata 90. XX wieku).
10. Dramaturgia polska na scenie Teatru Narodowego w Warszawie (początek XX w.).
11. Dramaturgia słowacka na scenie Słowackiego Teatru Narodowego: 1990-2020.
12. Dramaturgia białoruska na scenie Białoruskiego Teatru Narodowego w Mińsku: 1991-2008.
13. Dramaturgia białoruska na scenie Białoruskiego Teatru Narodowego w Mińsku: 2008-2020.
14. Dramaturgia ukraińska na scenie Teatru Narodowego w Kijowie (1991-2020).
15. Dramat rodzimy na scenie Teatru Narodowego (obszar postradziecki [Kaukaz, Azja Środkowa], kraje bałkańskie).
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
zna i rozumie w jaki sposób rozwijało się życie kulturalne (na przykładzie Teatru narodowego) w okresie odrodzenia narodowego, zna pojęcia i koncepcje historyczne wiążące je z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
zna i rozumie w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji kulturalnych, narodowościowych i społeczno-politycznych w krajach Europy Środkowo-Wschodiej (na wybranych przykładach) w okresie narodowego odrodzenia (K1_W06; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących życia kulturalnego w okresie odrodzenia narodowego, a także jego specyfiki w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K1_U06; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
[Kompetencje społeczne:]
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)
jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)
Kryteria oceniania
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, które należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami przedstawionymi przez prowadzącego.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w niej podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także prezentacja na temat zadany przez prowadzącego.
Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (40%).
Prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Zaliczenie z treści zajęć (40%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Dzieła literackie wybitnych autorów dramaturgii białoruskiej, polskiej i słowackiej końca XX – początku XXI ww. oraz końca XX-początku XXI ww..
Teksty teoretyczne:
Balowski Mieczysław, Odrodzenie narodowe na Słowacji, „Studia Filologiczne” (Racibórz). T. 5 (2016), s. 115-123.
Cetnarowicz Antoni, Odrodzenie narodowe w Dalmacji: od „slavenstva” do nowoczesnej chorwackiej i serbskiej idei narodowej, Kraków 2001.
Hroch Miroslav, Małe narody Europy: perspektywa historyczna, Wrocław 2008.
Hroch Miroslav, Social preconditions of national revival in Europe : a comparative analysis of the social composition of patriotic groups among the smaller European nations, Cambridge 1985.
Moskwin Andriej, Teatr białoruski: 1920-1930. Odrodzenie i zagłada, Warszawa 2013.
Odrodzenie narodowe w Czechach i na Słowacji (red. Halina Mieczkowska, Teresa Z. Orłoś), Kraków 1999.
Orłoś Teresa, Czeskie odrodzenie narodowe i językowe, Kraków 2000.
Кундзинь, Карл Эрнестович, Латышский театр. Очерк истории, Москва: Искусство, 1963.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: