Przedmiot fakultatywny: Komunikacja na świecie w kontekście epok kulturowych - ZIP 3224-PRZEDF26
Celem zajęć jest ukazanie wzajemnych relacji pomiędzy komunikowaniem, dziennikarstwem a rozwojem życia kulturalnego i politycznego. Po ukończeniu kursu studenci będą świadomi faktu wzajemnego związku logicznego między komunikacją i kulturą: podstawowe założenia i zwyczaje kulturowe determinują formy i funkcje komunikacji, a formy i funkcje komunikacji determinują rozwój kultury. Poszczególne aspekty tych relacji omawiane są przez pryzmat głownych wydażeń historycznych (Reformacja, Rewolucja Angielska, Rewolucja Amerykańska, Wielka Rewolucja Francuska, Wiosna Ludów...), które głosiły postulaty nie tylko polityczne, ale i komunikacyjne oraz kulturowe. Poruszane zagadnienia przedstawiane są również w kontekście problemów charakterystycznych dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.
Student w trakcie zajęć rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
Omówione zostaną następujące problemy:
1. Kultura jako przestrzeń dla pojawienia się nowych idei.
2. Specyfika komunikowania i kształtowanie świadomości w kulturze Starożytnych Chin.
3. Aksjologia komunikowania w Starożytnych Indiach; gloryfikacja siły słowa jako główny temat hymnów wedycznych. “Niech szlachetne myśli przyjdą do was ze wszystkich stron” jako przykład komunikacyjnej otwartosci na świat.
4. Dialog jako sposób kontaktowania się i myślenia w Starożytnej Grecji. 5.Teoria i praktyka sztuki oratorskiej, publicystyka fabularna Plutarcha, reportaż Herodota i metoda Sokratesa jako przejaw kultury komunikacyjnej starożytnych Greków.
6. Przeznaczenie retoryki według Platona.
7. Komunikowanie w Starożytnym Rzymie.
8. Retoryczna formuła Cycerona.
9. Komunikowanie w Średniowieczu: monologizm, minnesang jako swoista forma obrazowego dziennikarstwa metaforycznego.
10. Komunikowanie w epoce Odrodzenia. Dialogiczna postać wykładu. Traktaty Dante i Petrarki jako znaczący etap w ewolucji publicystyki od średniowiecza do nowych czasów. Słowo jako synonim kultury, wiedzy i dobroczynności.
11. Prace humanistów jako cenny ślad dla dziennikarstwa (rozszerzenie arsenału argumentacji, modelowania konceptualnych artykułów, esejów, wzbogacenia dialogicznej formy myślenia).
12. Wpływ Oświecenia na komunikowanie. Pojawienie się pierwszych gazet. Publicystyka epoki rewolucji angielskiej, amerykańskiej i francuskiej oraz kształtowanie zasad świata zachodniej kultuty. Retoryka Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Wolność prasy jako pojęcie prawne.
13. ХІХ wiek – „złoty wiek prasy". Wiosna Ludów a dziennikarstwo Europy ŚrodkowoWschodniej. Początki prasy masowej.
14. Wpływ modernizmu na komunikowanie. Dziennikarstwo a postmodernizm. Kryzys makrotekstu.
15. Miejsce kultury w świecie postidei, który narodził się wraz ze światem portali społecznościowych.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć – 15 godzin (0,5 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin (0,5 ECTS)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza]
1) zna i rozumie w stopniu podstawowym specyfikę różnych epok kulturowych, ich wartości oraz wpływ tych warkości na komunikacyjnyj proces w Europie (K1_W03; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia)
2) zna i rozumie znaczenie pradziennikarstwa oraz środków masowego przekazu dla systemu wartości kultury od wczesnych czasów starożytności do teraźniejszości.
[Umiejętności:]
1) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
2) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
3) potrafi przeprowadzić krytyczną analizę działalności mediów w określonych historyczno-kulturowych warunkach, rozpoznać wpływ patogennej retoryki oraz propagandy na różne tożsamości kulturowe (K1_U05; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
[Kompetencje społeczne:]
1) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)
2) jest gotów do uczestniczenia w życiu medialnym oraz kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)
Kryteria oceniania
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, które należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami przedstawionymi przez prowadzącego.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w niej podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także prezentacja na temat zadany przez prowadzącego.
Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (40%).
Prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Zaliczenie z treści zajęć (40%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Bajka Z., Historia mediów, Kraków 2008.
Wolert W., Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005.
Winniczuk L., Ludzie, zwyczaje, obyczaje Starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1983.
Hudzik J.P., Wykłady z filozofii mediów, Warszawa 2017.
Thomson O. Historia propagandy, Warszawa, 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: