Przedmiot fakultatywny: Życie polityczne na ziemiach białoruskich (1772-1863) 3224-PRZEDF15
Głównym celem konwersatorium jest przedstawienie w ujęciu chronologiczno-problemowym życia politycznego na ziemiach białoruskich od pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej do powstania Styczniowego (1772-1863). Studenci pozna jo: mechanizm rozbiorów Rzeczypospolitej i dołączenie Białorusi do Imperium Rosyjskiego; polityka caratu na ziemiach Białorusi; jej miejscem w planach odrodzenia Polski i rolą w rosyjskim i polskim ruchu opozycyjnym; o pierwszym etapie ruchu białoruskiego (1794-1863).
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia:
1. Wstęp. Trzy chwali życia politycznego.
2. Rozbiory Rzeczypospolitej i włączenie Białorusi do Imperium Rosyjskiego.
3. Ewolucja polityki władzy rosyjskiej.
4. Ustalenie rosyjskiego systemy kierowania i sądu.
5. Rozpowszechnienie rosyjskiego systemu edukacji.
6. Miejsce i rola Białorusi w pytaniu polskim.
7. „Polska” emigracja polityczna i jej emisariusze na ziemiach Białorusi.
8. Rola edukacji polskiej w polonizacji młodzieży białoruskiej.
9. Potajemnie towarzystwa i kola gimnazistów i studentów Wileńskiego okręgu edukacyjnego.
10. Powstanie 1794 r. w litewskiej prowincji.
11. Rosyjska i polska masoneria na ziemiach Białorusi.
12. Projekt 1811 r. M.. Ogińskiego i Wielkie księstwo Litewskie 1812 r.
13. Ziemi Białorusi w planach dekabrystów i polskich towarzystw podziemnych 1820-ch lat.
14. Powstanie Listopadowe 1830-1831 rr. na ziemiach Białorusi.
15. Pierwszy etap ruchu białoruskiego (1794-1863).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) Zna i rozumie w podstawowym stopniu życie polityczne na ziemiach białoruskich od pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej do powstania Styczniowego (1772-1863) oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje wiążące ją z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
2) zna i rozumie w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych, religijnych, społeczno-politycznych w Europie Środkowo-Wschodniej (K1_W06; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
1) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł na temat życia politycznego na ziemiach białoruskich od pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej do powstania Styczniowego (1772-1863) (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
2) potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących życia politycznego na ziemiach białoruskich od pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej do powstania Styczniowego (1772-1863), a także ich specyfiki w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K1_U06; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
[Kompetencje społeczne:]
1) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy o życiu politycznym na ziemiach białoruskich od pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej do powstania Styczniowego (1772-1863) (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)
2) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie z Regulaminem studiów na WLS.
Zajęcia mają charakter konwersatorium. Prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego z wykorzystaniem metod wideo- i audiowizualnych. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w niej podczas co najmniej 50% zajęć.
Oprócz bieżącego przygotowania do zajęć przewidziana jest także prezentacja ci referat (niemniej jak 3 strony) na temat uzgodniony przez studenta oraz prowadzącego tydzień przed zajęciami. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, które ma na celu zweryfikowanie wiedzy uzyskanej przez studentów w trakcie semestru. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność).
Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (10%).
Prezentacja i referat (4 szt.) na uzgodniony temat (90%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Podręczniki:
1. M. Kosman, Historia Białorusi, Wrocław 1979.
2. O. Łatyszonek, E. Mironowicz, Historia Białorusi od połowy XVIII do końca XX wieku, Białystok, 2002
3. H. Łowmiański, Studia nad dziejami Wielkiego Księstwa Litewskiego, Poznań 1981
Lektury:
1. Beauvoir D., Szkolnictwo polskie na ziemiach litewsko-ruskich 1803-1832. T. 1-2, Lublin 1991.
2. Cegielski T., Kądziela T., Rozbiory Polski. 1772-1793-1795, Warszawa 1990.
3. Hass Z.L. Wolnomularstwo w Europie Środkowo- Wschodniej w XVIII i XIX w., Wrocław 1982.
4. Konieczny F., Tadeusz Kościuszko. Na setną rocznicę zgonu Naczelnika: Zycie. Czyny. Duch, Warszawa 1996.
5. Nawrót D., Litwa i Napoleon w 1812 roku, Katowice 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: