- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Współczesny dramat białoruski, rosyjski i ukraiński po 1991 roku: zmiana paradygmatu 3224-DRAMAT-OG
Celem wykładów jest zapoznanie studentów ze specyfiką wschodniosłowiańskiej dramaturgii współczesnej (z uwzględnieniem tła historycznego i społeczno-politycznego). Podczas zajęć charakteryzowany jest rozwój dramaturgii oraz specyficzne cechy. Przedstawiane są sylwetki reprezentatywnych twórców oraz charakteryzowana ich twórczość.
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia:
Współczesna dramaturgia: od „nowej fali” do „nowego dramatu”.
Dramaturgiczne konkursy i festiwale (m.in. „Nowy Dramat”, „Lubimowka”, „Eurazja) w kontekście współczesnej dramaturgii.
Eksperymenty we współczesnej dramaturgii.
Projekt „teatr dokumentalny”.
„Uralska szkoła” we współczesnej dramaturgii (Nikołaj Kolada, Oleg Bogajew, Wasilij Sigariew, Władimir i Oleg Priesniakow).
„Togliattińska”, „moskiewska” i „petersburska” szkoły nowej rosyjskiej dramaturgii.
Białoruska i ukraińska dramaturgia: w poszukiwaniu tożsamości.
Fenomen Jewgienija Griszkowca.
Twórczość Iwana Wyrypajewa.
Twórczość Jarosławy Pulinowicz. Kobiece spojrzenie na świat.
Twórczość Pawła Priażki.
Twórczość Konstantina Ścieszyka i Dmitrija Bogosławskiego.
Natalia Worożbyt: ukraiński punkt widzenia.
Recepcja rosyjskiej dramaturgii w Polsce.
Recepcja białoruskiej i ukraińskiej dramaturgii w Polsce.
Punkty ECTS:
1.00
Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
- roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
- tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
- 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia;
- tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
- nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin – 1 ECTS
Przygotowanie do zajęć: 30 godzin – 1 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
1) ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę na temat dziejów dramaturgii wschodniosłowiańskiej po 1991 r; zna specyfikę rozwoju białoruskiego, rosyjskiego i ukraińskiego życia literackiego i uwarunkowania społeczno-polityczne; zna terminologię literaturoznawczą (S1_W01, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W01, K1_W03, K1_W04);
2) ma teoretyczne ujęcia dramaturgii, posiada wiedzę na temat różnych sposobów badania dramaturgii (S1_W03, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W01, K1_W02, K1_03, K1_07);
3) zna kontekst europejski rozwoju dramaturgii i potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do rozwoju literatury oraz zjawisk politycznych i społecznych krajów Regionu, które miały miejsce po 1991 roku (S1_W06, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03, K1_W04, K1_W06, K1_W07);
4) wyszukuje, selekcjonuje i krytycznie analizuje wybrany materiał literacki, wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych (S1_U01, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01);
5) rozwija swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; prezentuje wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej czy pisemnej (S1_U03, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U02, K1_U03);
6) przygotowuje wypowiedź pisemną i ustną, w języku polskim, na wybrane tematy z zakresu problematyki literatury krajów regionu, potrafi prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (S1_U06, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01, K1_U08, K1_U09);
7) potrafi rozpoznać różne typy dramaturgii krajów Europy Środkowo-Wschodniej, przeprowadzić ich analizę, odróżniać rożne perspektywy spojrzenia na rozwój dramaturgii (S1_U05, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U05, K1_U07);
8) potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju dwóch wybranych krajów Europy Środkowo-Wschodniej (S1_U09, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U05);
9) ma potrzebę ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (S1_K04, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K01, K1_K02).
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia na ocenę jest obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszczalna liczba najwyżej jednej nieusprawiedliwionej nieobecności).
Przewidziana jest praca pisemna (4-6 stron).
Zaliczenie na ocenę będzie miało charakter ustny. Obejmuje wiedzę z materiału omawianego na wykładach.
Zaliczenie na ocenę obejmuje dwa pytania: jedno - z materiału omawianego na zajęciach, drugie – analiza jednego utworu scenicznego.
Na końcową ocenę składają się: 1. praca pisemna (20%); 2. Egzamin ustny składający się z dwóch pytań: (80%).
Skala ocen:
0-49% - 2
50-60% - 3
61-70% - 3+
71-80% - 4
81-90% - 4+
91-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
1. H. Mazurek, Dramaturdzy z Jekaterynburga. „Szkoła” Nikołaja Kolady, Katowice 2007.
2. A. Moskwin, Antologia współczesnego dramatu rosyjskiego, t. 1-8, Warszawa 2011-2018.
3. A. Moskwin, Nowa dramaturgia białoruska, t. 1-7, Warszawa 2011-2018.
4. L. Mięsowska, Gra-nie w postmodernizm: dramaturgia rosyjska na przełomie XX i XXI wieku, Katowice 2007.
5. Labirint. Antologia współczesnego dramatu białoruskiego, wybór B. Siwek, Radzyń Podlaski 2013.
6. A. McMillin, Writing in a cold climate. Belarusian literature from the 1970s to the present day, London 2010.
7. Nowy dramat ukraiński. W oczekiwaniu na Majdan, t.1, wybór, redakcja i wstęp A. Korzeniowska-Bigun, A. Moskwin, Warszawa 2015.
8. W. Pilat, Na progu XXI wieku. Szkice o współczesnej dramaturgii rosyjskiej, Olsztyn 2000.
9. B. Siwek, Wolność ukrzyżowana. Rzecz o białoruskim dramacie i teatrze, Lublin 2011.
10. M. Громова, Русская драматургия конца ХХ – начала ХХI века, Москва 2006.
11. C. Гончарова-Грабовская, Комедия в русской драматургии конца ХХ начала ХХІ века, Москва 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: