Praktyczna nauka języków etnicznych regionu: język litewski - poziom A1 3224-DPNLA
Po kursie na tym poziomie student, gdy mówi się wolno i wyraźnie, rozumie podstawowe wyrażenia dotyczące własnej osoby, rodziny, najbliższego otoczenia, swojego mieszkania.
W tekście pisanym rozumie znane słownictwo, nazwy i proste zdania.
Jest w stanie przeczytać informacje zawarte na przykład w ogłoszeniach, plakatach, katalogach.
Potrafi porozumieć się w prosty sposób pod warunkiem, że rozmówca jest przygotowany na powtórzenie wypowiedzi w wolniejszym tempie, i pomoże sformułować to, co chce powiedzieć.
Umie zadawać i odpowiadać na pytania dotyczące tematyki życia codziennego, własnych potrzeb znanych mu tematów.
Potrafi używać prostych zwrotów i zdań, aby opisać: gdzie mieszka, skąd pochodzi, oraz znanych mu ludzi.
Potrafi napisać krótki, prosty tekst, np. pozdrowienia z wakacji.
Potrafi wypełnić formularz z danymi osobowymi, podać narodowość, zawód, adres w np. hotelowym formularzu meldunkowym.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 60 godzin (2 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Poziom A1
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
1. posiada zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka;
2. posiada podstawową wiedzę dotyczącą opisu systemu języka;
3. zna wybrane zagadnienia dotyczące swojej rodziny, swojego domu, mieszkania, swoich krewnych i znajomych.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w prostych sytuacjach społecznych;
2. identyfikuje przekazy w wybranych, prostych materiałach różnego typu i komunikatach werbalnych;
3. rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codziennego użytku;
4. przedstawia w formie ustnej i pisemnej informacje za pomocą opanowanych konstrukcji.
KOMPETENCJE:
1. potrafi współpracować w parze oraz grupie;
2. zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie;
3. zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-językowym;
4. dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka.
W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu student:
1) w zaawansowanym stopniu kompleksową naturę języka, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu kulturowego krajów Region (S1_W07, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W09);
2) umie wyszukać, selekcjonować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (S1_U01, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01);
3) ma umiejętności językowe w zakresie języka litewskiego na poziomie A1 (S1_U10, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U10);
4) rozumie potrzebę ciągłego dokształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy (S1_K05, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K05).
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie z Regulaminem studiów na WLS.
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
- przygotowane wypowiedzi ustne, wypowiedzi spontaniczne na zajęciach, ewentualnie inne formy wypowiedzi zgodnie z decyzją lektora zależną od celów wyznaczonych w danym semestrze (np. dialog w parach, krótka prezentacja, scenka z podziałem na role) - 25% oceny,
- wyniki prac domowych, krótkie sprawdziany - 25% oceny,
- wyniki testów końcowego zaliczeniowego - 50% oceny
przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich)
Skala ocen
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4+ (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3+ (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Literatura
1) V. Stumbrienė, A. Kaškelevičienė. Nė dienos be lietuvių kalbos. Vilnius: Gimtasis žodis, 2001.
Literatura uzupełniająca:
2) M. Ramonienė, L. Vilkienė. Po truputį. Vilnius: Baltos lankos, 1999.
(podręcznik i zeszyt ćwiczeń).
3) Materiały dydaktyczne i teksty przygotowane przez prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: