Nauka języków regionu - ukraiński A1 3224-DNJRUA1
I. Cele kursu
1) Poznanie ukraińskiego alfabetu cyrylickiego;
2) Rozwijanie umiejętności czytania, pisania, mówienia i słuchania na poziomie początkującym;
3) Przekazanie elementarnych informacji na temat kultury Ukrainy;
4) Poznanie elementarnego słownictwa dotyczącego otoczenia studenta i codziennych czynności (800-1000 słów);
5) Motywowanie do kontynuowania nauki języka ukraińskiego.
II. Treść kursu
Po ukończeniu obu semestrów kursu osoba posługująca się językiem ukraińskim na poziomie A1 rozumie i potrafi stosować potoczne wyrażenia i bardzo proste wypowiedzi dotyczące konkretnych potrzeb życia codziennego. Potrafi formułować pytania z zakresu życia prywatnego, dotyczące np.: miejsca, w którym mieszka, ludzi, których zna i rzeczy, które posiada oraz odpowiadać na tego typu pytania. Potrafi przedstawiać siebie i innych. Potrafi prowadzić prostą rozmowę pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy.
III. Szacunkowa całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie poziomu A1
2 ECTS – 60 godzin – uczestnictwo w zajęciach w sali;
1 ECTS – 30 godzin – przygotowanie do zajęć (odrabianie prac domowych, samodzielna nauka słownictwa, przygotowywanie się do kolokwiów itd.);
IV. Oznaczenie literowe w nazwie kursu (A1) oznacza zakładany docelowy poziom kursu w danym roku akademickim, to jest poziom jaki studenci powinni osiągnąć po ukończeniu kursu, spełniwszy należycie wszystkie związane z uczestnictwem w kursie wymagania (regularne uczęszczanie na zajęcia, zaliczanie testów, odrabianie prac domowych, czytanie lektur oraz praca własna).
V. Kurs nie jest przeznaczony dla osób, które już znają język ukraiński na poziomie A1 i na wstępie wypełniają wszystkie efekty kształcenia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
I. W odniesieniu do Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment) po ukończeniu obu semestrów kursu na poziomie A1 student potrafi:
UMIEJĘTNOŚCI
1) potrafi zrozumieć znane mu słowa i podstawowe wyrażenia dotyczące go osobiście, jego rodziny i bezpośredniego otoczenia, gdy tempo wypowiedzi jest wolne a wymowa wyraźna;
2) rozumie znane mu podstawowe nazwy, słowa i bardzo proste zdania, np.: na tablicach informacyjnych i plakatach lub w katalogach;
3) potrafi brać udział w rozmowie pod warunkiem, że rozmówca jest gotów powtarzać lub inaczej formułować swoje myśli, mówiąc wolniej oraz pomagając studentowi ująć w słowa to, co usiłuje opowiedzieć. Student potrafi formułować proste pytania dotyczące najlepiej mu znanych tematów lub najpotrzebniejszych spraw – i odpowiadać na tego typu pytania;
4) potrafi używać prostych wyrażeń i zdań, aby opisać miejsce, gdzie mieszkam oraz ludzi, których znam;
5) potrafi napisać krótki, prosty tekst na widokówce, np. z pozdrowieniami z wakacji. Student potrafi wypełniać formularze (np. w hotelu) z danymi osobowymi, takimi jak nazwisko, adres, obywatelstwo.
WIEDZA
1) posiada podstawowy zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni języka ukraińskiego
2) posiada podstawową wiedzę dotyczącą opisu systemu języka ukraińskiego
3) zna podstawowe zagadnienia dotyczące geografii Ukrainy i regionu Europy Środkowo-Wschodniej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1) potrafi współpracować w parze i w grupie
2) zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie
3) zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbalne i pozawerbalne obowiązujące w ukraińskim obszarze kulturowo-językowym
4) dostrzega podstawowe różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników języka ukraińskiego
II. W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu student:
1) w zaawansowanym stopniu kompleksową naturę języka, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu kulturowego krajów Region (S1_W07, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W09);
2) umie wyszukać, selekcjonować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (S1_U01, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01);
3) ma umiejętności językowe w zakresie języka ukraińskiego na poziomie A1 (S1_U10, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U10);
4) rozumie potrzebę ciągłego dokształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy (S1_K05, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K05).
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych (uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
II. Kryteria oceniania
Nauka języków regionu kończy się egzaminem zgodnie z Zarządzeniem Kierownika KSI nr 4/2016 w sprawie egzaminów z języków etnicznych regionu, zamieszczonym na stronie: http://ksi.uw.edu.pl/studenci/studia-i-stopnia/nauka-jezykow-obcych-w-ksi/ i
Dopuszczenie do egzaminu odbywa się na zasadzie zaliczenia przedmiotu:
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
- przygotowane wypowiedzi ustne, wypowiedzi spontaniczne na zajęciach, ewentualnie inne formy wypowiedzi zgodnie z decyzją lektora zależną od ce-lów wyznaczonych w danym semestrze (np. dialog w parach, krótka prezentacja, scenka z podziałem na role) - 25% oceny,
- wyniki prac domowych, krótkie sprawdziany - 25% oceny,
- wyniki ustnych prac zaliczeniowych - 50% oceny.
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wyka-zać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Skala ocen
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4+ (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3+ (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Literatura
I. Literatura obowiązkowa
Burak M., Yabluko. Elementary level. Student’s Book, School of Ukrainian Language and Culture UCU, Lviv 2015.
Burak M., Yabluko. Elementary level. Workbook, School of Ukrainian Language and Culture UCU, Lviv 2015.
II. Literatura uzupełniająca
Палінська О., Туркевич О., Крок-1 (Початковий рівень : А1-А2). Українська мова як іноземна, Львів 2010 (wydanie II).
Дегтярьова Т. О. (ред.), Вступний курс з української мови для студентів-іноземців. Навчальний посібник, Суми 2010.
Zinkiewicz-Tomanek B., Baraniwska O., Język ukraiński dla początkujących, Kraków 2015 (wydanie II).
Zespół redakcyjny Lingea, Gramatyka języka ukraińskiego, Kraków 2018.
Zespół redakcyjny Lingea, Практичний словник польсько-український, українсько-польський, Kraków 2017.
Iwczenko A., Słownik ukraińsko-polski, Lublin 2006 (wydanie II, poprawione).
Żytar U., Pikul S., Popov E., Słobodian D., Słownik polsko-ukraiński, Kijów 2010.
Ніколаєва Н. С., Бондарєва Н. О. і ін., Стандарт з української мови як іноземної: початковий рівень (A1), наказ Міністерства освіти і науки України від 24.06.2014 № 750.
Бондарєва Н. О., Дем’янюк А. А., і ін., Удосконалений стандарт: українська мова як іноземна. Рівні загального володіння та діагностика (проект), [s. l.] 2016.
Мазурик Д., Антонів О., Синчак О., Бойко Г., Державний стандарт України: Українська мова як іноземна. Рівні загального володіння та діагностика, [s. l.] 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: