Antropologia obrazu 3224-D9ANOBR
Przedmiotem rozważań na zajęciach będą zagadnienia związane z obrazem w perspektywie antropologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem fotografii i sposobów funkcjonowania obrazu fotograficznego w kulturze współczesnej oraz tzw. obrazów technicznych, w nowych kontekstach związanych z przemocą, terroryzmem, itp. Integralną częścią zajęć będą teksty lekturowe oraz projekcje filmowe, dotyczące poszczególnych tematów zajęć. Zajęcia rozpoczną się od wprowadzenia, przybliżającego studentom złożoność i rozległość refleksji związanej z badaniami nad obrazem (antropologia obrazu jako wypadkowa stanowisk badawczych, przegląd najważniejszych, wybranych koncepcji).
Studenci otrzymują na zajęciach konspekt ze szczegółowymi zagadnieniami i tematami poszczególnych zajęć (a także lekturami). Konspekt - patrz informacje o grupie zajęciowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student zna oraz rozumie problematykę obrazu i wizerunku w kulturze
Student zna i rozumie nurty w badaniach nad obrazowością (problematyka, badacze, szkoły, narzędzia badawcze antropologii obrazu)
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi posługiwać się terminologią i pojęciami, które dotyczą wybranych wizerunków i przedstawień
Student potrafi rozpoznać formę i treść przedstawienia (obrazu) wizualnego oraz określić jego charakter
Student potrafi przeprowadzić analizę i interpretację wizerunku, obrazu, wyobrażenia wizualnego z uwzględnieniem kontekstu medialnego, uwarunkowań percepcyjnych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student ma świadomość złożoności zjawisk wizualnych (głównie medialnych) w kontekście antropologii obrazu
Student krytycznie odnosi się do stanowisk badawczych i formułuje własną opinię w dyskusji i w ramach innych form wypowiedzi
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę (w formie ustnej). Na zajęciach z przedmiotu prowadzona jest kontrola obecności, dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. Aktywność na zajęciach jest punktowana. Studenci zobowiązani są do przygotowywania lektur i czynnego uczestnictwa w zajęciach.
Zajęcia opierają się na dyskusji, rozmowie, mają kształtować umiejętności związane z interpretowaniem zjawisk, argumentowaniem.
Literatura
Poniżej przykładowe opracowania (pełen wybór lektur zostanie podany studentom w konspekcie do zajęć):
B. Stiegler, Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, Kraków 2009.
H. Belting, Antropologia obrazu, Kraków 2007.
D. Freedberg, Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005.
F. Soulages, Estetyka fotografii, Strata i zysk, Kraków 2007.
M. Michałowska, Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci, Wydawnictwo f5, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: