Klucz do kultury regionu: literatura, sztuka, folklor (I) - Ukraina 3224-D7KREGUKR
1. Literatura ukraińska lat 90. XX wieku.
2. Literatura ukraińska na początku XXI wieku.
3. Współczesna literatura rosyjskojęzyczna na Ukrainie.
4. Instytucje rynku książki: muzea literatury, nagrody, wydawnictwa, targi, polityka rynku książki.
5. Współczesne ukraińskie kino fabularne.
6. Współczesne ukraińskie kino dokumentalne.
7. Współczesne ukraińskie kino animowane.
8. Ukraińskie seriale telewizyjne i internetowe.
9. Instytucje przemysłu filmowego: festiwale filmowe, wytwórnie filmowe, polityka rynku filmowego.
10. Teatr ukraiński po 1991 r.
11. Instytucje obiegu sztuk teatralnych: teatry, festiwale teatralne, szkoły aktorskie.
12. Performance ukraiński lat 90. XX wieku.
13. Performance ukraiński na początku XXI wieku.
14. Ukraiński segment Internetu: blogerzy, youtuberzy, influencerzy
15. Granice wolności ekspresji artystycznej, cenzura społeczna i polityczna na Ukrainie.
Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
w pogłębionym stopniu terminologię nauk o kulturze z uwzględnieniem perspektywy badawczej Europy Środkowo-Wschodniej (kierunki, teksty, badacze z zakresu nauk o kulturze) i specyfiki rozwoju tych nauk w krajach regionu; zna w zaawansowanym zakresie terminologię dyscyplin pokrewnych, niezbędną w poznawaniu i rozumieniu zjawisk kultury krajów regionu (K2_W02; odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia)
- w pogłębionym stopniu specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska, masowa), procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury i języka oraz historii Ukrainy (K2_W03; Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_WG Zakres i głębia);
- w pogłębionym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma pogłębioną wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości (K2_W07; odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
Umiejętności: absolwent potrafi:
- wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł, w tym obcojęzycznych w nieprzewidywalnych warunkach (K2_U01; Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania);
-formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia badawcze oraz prowadzić samodzielnie i pod kierunkiem opiekuna naukowego badania z zakresu kulturoznawstwa i dyscyplin pokrewnych, dotyczących regionu Europy Środkowo-Wschodniej w nieprzewidywalnych warunkach 9K2_U02; odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
- przeprowadzić krytyczną pogłębioną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Ukrainy; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury tych krajów, przeprowadzić ich krytyczną pogłębioną analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K2_U05, Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K2_K01; Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_UO Organizacja pracy /planowanie i praca zespołowa; P7S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób; P7S_KK);
- aktywnego uczestniczenia, w życiu kulturalnym, organizowania go i korzystania z jego różnorodnych form (K2_K05; Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_KO)
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter konwersatorium. Oprócz bieżącego przygotowania do zajęć (czytanie lektur oraz opracowań) przewidziana jest także prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Termin przedstawienia prezentacji stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Przedmiot kończy się ustnym zaliczeniem na ocenę.
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie z Regulaminem studiów na WLS.
W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach. Kolizje terminów zajęć nie stanowią podstawy do uznania nieobecności za usprawiedliwioną.
Zaliczenie obejmie weryfikację wiedzy z materiału omawianego na zajęciach w trakcie semestru.
Na końcową ocenę z przedmiotu składają się:
- aktywność na zajęciach (30%)
- praca – prezentacja PowerPoint i wersja papierowa tekstu (30%)
- egzamin ustny – 4 pytania (40%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
01.1. Nowacki A., Oblicza współczesnej literatury ukraińskiej. Próba podsumowania, „Studia Ukrainica Posnaniensia”, t. 1, Poznań 2013, s. 295-301.0
01.2. Olechowska P., Dyskurs feministyczny we współczesnej literaturze ukraińskiej?, „Studia Ucrainica Varsoviensia”, t. 1, Warszawa 2013, s. 401-416.
02.1. Świetlicki M., (Post)totalitarni młodzi buntownicy w powieści "Depeche Mode" Serhija Żadana, „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia”, t. 1/2013, s. 211-223.
02.2. Nowacki A., Aspekty cielesności w prozie Lubka Deresza, „Slavica Wratislaviensia”, t. 153 2011, s. 663-670.
03.1. Murawski A., Rosyjskojęzyczna literatura współczesnej Ukrainy. Zarys problemu [w:] Getka J., Grzybowski J., Kramar R. (red.), Europa Środkowo-Wschodnia w perspektywie interdyscyplinarnej, Warszawa 2015, s. 169-178.
03.2. Zambrzycka M., Antropologiczne czytadło. Obraz Ukrainy w powieściach Andrieja Kurkowa, [w:] Getka J., Grzybowski J., Kramar R. (red.), Europa Środkowo-Wschodnia w perspektywie interdyscyplinarnej, Warszawa 2015, s. 253-264.
04.1. Skowron J., Trauma niewidzialności albo dlaczego literatura ukraińska nie ma Nobla?, „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia”, nr 6/2017, s. 281-292.
05.1. Dabert D., Kino w podróży. Sytuacja ukraińskiej kinematografii po 1991 roku, „Studia Filmoznawcze”, 2014, t. 35, s. 21-45.
05.2. Czerkawski P., Bliscy nieznajomi. Obraz Ukrainy w polskim kinie po 1989, „Studia Filmoznawcze”, 2014, t. 34, s. 63-72.
06.1. Kotowska M., Zambrzycka M., Przeszłość i teraźniejszość w ukraińskim filmie doby transformacji [w:] Brzezińska-Pająk M. (red.), Kino – postkomunizm – polityka. Film w krajach Europy Środkowo-Wschodniej wobec procesów transformacji politycznej i konsekwencji roku 1989, Kraków 2018, s. 165-190.
06.2. Czerkawski P., Kim pan jest, panie Łoźniaca?, „Studia Filmoznawcze”, 2014, t. 35, s. 63-72.
07.1. Babulewicz K., O traktorze pędzącym w rytm Kalinki. Kalinki. Folklor w filmach animowanych Europy Środkowo-Wschodniej powstałych w latach 1949–1984, „Prace Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Edukacja Muzyczna”, 2016, z. XI, s. 61-80.
08.1. Bilaniuk L., Language in the balance: The politics of non-accommodation in bilingual Ukrainian-Russian television shows, „International Journal of the Sociology of Language”, t. 2010, nr 201, s. 105-133.
08.2. Shcherbyna I., Rola i miejsce programów rozrywkowych w telewizji ukraińskiej, „Dziennikarstwo i Media", 2015, t. 6, s. 69-76.
09.1. Grochowska M., Bardzo śmiesznie i trochę smutno, „Kino”, 2011, listopad, nr 45, s. 62-64.
09.2. Shpolberg, M., Troubled Times on the Potemkin Steps: The Odessa International Film Festival. Film Quarterly, 2015, nr 69(2), s. 55-59.
10.1. Kacwin M., Gdzie jesteś Kurbasie? Przemiany współczesnej sceny teatralnej Ukrainy (po 1991 r.), „Slovenské divadlo”, 61/2013, nr 3, s. 261-269.
10.2. Korzeniowska-Bihun A., Lwowski projekt teatralny „Hra w nas” jako metoda integracji ukraińskich uchodźców wewnętrznych [w:] Brzezińska-Pająk M., Dwornik K., Getka J., Grzybowski J., Kramar R., Niemojewski M. (Red.), Europa Środkowo-Wschodnia. Konteksty kultury medialnej. Perspektywa Rosji i Ukrainy, Warszawa 2018, s. 155-165.
11.1. Peresunko T., Analytical report on the condition of performing arts. Ukraine, [w:] Płoski P. et al., East European Performing Arts Platform, Adam Mickiewicz Institute 2013, s. 298-308.
12.1. Crescente J.J., Performing Post-Sovietness: Verka Serduchka and the Hybridization of Post-Soviet Identity in Ukraine, „Ab Imperio”, 2007, nr 2, s. 405-430.
13.1. Злобина Т., Кадан Н., Украина – Р.Э.П., „Художественный журнал”, май 2006, № 61/62.
13.2. Grzelak O., Wszystkie języki Femenu, „Fragile”, nr 1-2 (43-44) 2019, s. 27-31.
14.1. Piechota G., Rajczyk R., Media społecznościowe w protestach politycznych na przykładzie ukraińskiej rewolucji godności, [w:] Piontek D., Ossowski S. (red.), Komunikowanie społeczne w dobie nowych technologii, Wydawnictwo ToC, Nowy Targ 2017, s. 21-34.
15.1. Klymko S., Kulchynska L., Cherepanyn V., Ukrainian body, Visual Culture Research Cente Kyiv 2012. (jeden dowolny artykuł z katalogu wystawy).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: