Filozofia kultury 3224-D7FILKU
Studenci są w stanie wskazać, nazwać i scharakteryzować: 1) problemy związane z próbami definiowania terminu „kultura”; 2) problemy metodologiczne tzw. nauk o kulturze i konsekwencje tych problemów; 3) różnice między nauką a wiedzą. Studenci wiedzą: 4) czym charakteryzuje się sąd naukowy i czym odróżnia się on od sądu retorycznego; 5) czym odróżnia się nauka od ideologii; 6) jakie są możliwości zaistnienia oraz konsekwencje obecności ideologii w nauce, szczególnie w tzw. naukach o kulturze. Studenci dostrzegają i umieją określić, jaka jest: 7) rola języka i komunikacji w kulturze: 8) jaka jest rola kultury w komunikacji międzyludzkiej. Studenci potrafią rozpoznać, scharakteryzować i zastosować: 9) metodę relatystycznej teorii kultury; oraz 10) metodę semiotycznego ujęcia kultury – do badań nad kulturą. Po zakończeniu zajęć uczący się posiadają podstawową wiedzę z zakresu teorii kultury
i znają główne problemy stojące przed (każdą) teorią kultury.
1) „Kultura” – problemy terminologiczne: (a) termin, pojęcie, koncept – różnice; b) definiowanie kultury; c) istota kultury; d) kultura jako przedmiot badań.
2) Elementy metodologiczne tzw. nauk o kulturze (a) rozumienie nauki; b) nauka vs. wiedza; c) sądy naukowe vs. sądy retoryczne; d) nauka a ideologia.
3) Znaczenia jako tworzywo kultury.
4) Relatystyczna teoria kultury.
5) Kultura a natura.
6) Kultura a język
i komunikacja.
7) Semiotyka kultury.
8) Ogólna Teoria Systemów.
9) Kultura a historia: materializm dziejowy.
10) Kultura a globalizacja.
11) Ideologia w tzw. naukach o kulturze.
Poszczególne tematy będą omawiane na więcej niż jednych zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
lektura monograficzna
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Studenci są w stanie wskazać, nazwać i scharakteryzować: 1) problemy związane z próbami definiowania terminu „kultura”; 2) problemy metodologiczne tzw. nauk o kulturze i konsekwencje tych problemów; 3) różnice między nauką a wiedzą. Studenci wiedzą: 4) czym charakteryzuje się sąd naukowy i czym odróżnia się on od sądu retorycznego; 5) czym odróżnia się nauka od ideologii; 6) jakie są możliwości zaistnienia oraz konsekwencje obecności ideologii w nauce, szczególnie w tzw. naukach o kulturze. Studenci dostrzegają i umieją określić, jaka jest: 7) rola języka i komunikacji w kulturze: 8) jaka jest rola kultury w komunikacji międzyludzkiej. Studenci potrafią rozpoznać, scharakteryzować i zastosować: 9) metodę relatystycznej teorii kultury; oraz 10) metodę semiotycznego ujęcia kultury – do badań nad kulturą. Po zakończeniu zajęć uczący się posiadają podstawową wiedzę z zakresu teorii kultury
i znają główne problemy stojące przed (każdą) teorią kultury.
Kryteria oceniania
Odpowiedź ustna – krytyczna analiza wskazanego tekstu.
Literatura
Anzenbacher, A.: Wprowadzenie do filozofii. Przeł. J. Zychowicz. Kraków 2010.
Davies, P.: Plan Stwórcy. Przeł. M. Krośniak. Kraków 1996.
Kowalczyk S.: Filozofia kultury. Próba personalistycznego ujęcia problematyki. Lublin 2005.
Zachariasz, A. L.: Kultura. Jej status i poznanie. Lublin 1999.
Zachariasz, A. L.: Kulturozofia. Rzeszów 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: