Kultura audiowizualna 3224-D5KAU
Zajęcia z przedmiotu "Kultura audiowizualna" mają na celu zapoznanie studentów z pojęciami, autorami, nurtami w obrębie badań nad współczesną wizualnością i audiowizualnością.
Każde zajęcia podporządkowane zagadnieniu w ramach wskazanego zjawiska, odbywają się z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych. Przedmiot nie preferuje żadnej ze szkół ani nie stanowi ujęcia z jednej perspektywy (socjologicznej, medioznawczej, antropologicznej…), reprezentuje raczej różne metody i style w obrębie badań nad wizualnością współczesną.
Z racji ograniczonej liczby godzin zajęcia mają charakter przeglądowy i ujęty w bloki tematyczne (takie jak: fotografia, kino, telewizja w kulturze, wizualność współczesna - tekst reklamowy):
0. Zajęcia wprowadzające: wizualność i audiowizualność współczesna – zarys problematyki; - badacze.
1. Fotografia
- początki i rozwój wynalazku, zmiany percepcji, postrzeganie i rola fotografii; - twórcy; - problemy.
2. Kino
- refleksja teoretyczna – co to jest kino? Co to jest film?; - zarys z perspektywy historycznej, najważniejsze zjawiska i nurty filmowe (przegląd); - co to jest gatunek filmowy?; - analiza i interpretacja tekstu filmowego; - filmowe środki wyrazu (omówienie i ćwiczenia na podstawie wybranych materiałów filmowych); zajęcia na podstawie tekstu krytyczno-filmowego, tekstów naukowych.
3. Telewizja
- najważniejsze fakty z historii telewizji; - zmiany w funkcjonowaniu telewizji, konstruowanie znaczeń i kwestie odbioru; - telewizja w kulturze popularnej, przegląd problemów.
4. Wizualność współczesna - tekst reklamowy
- charakterystyka; - przykłady; - interpretacje.
Dodatkowym elementem zajęć będzie wspólne czytanie (praca w grupach) wybranych tekstów naukowych. Ćwiczenie tego rodzaju będzie miało na celu zapoznanie uczestników ze sposobem pisania na temat problematyki (np. z przykładową formą artykułu filmoznawczego).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Uczestnik zajęć po zakończonym kursie będzie:
1. w zakresie WIEDZY:
- znać badaczy zajmujących się tematyką badań nad obrazowością, powinien posługiwać się prawidłowo pojęciami i terminologią (np. film, kino, gatunek filmowy)
- wykazywać ogólną orientację w zakresie podstawowych zagadnień audiowizualności współczesnej
- wykazywać znajomość kontekstu współczesnych badań nad wizualnością (jako perspektywy w ramach studiów kulturoznawczych).
2. w zakresie UMIEJĘTNOŚCI:
- dokonywać interpretacji tekstów audiowizualnych w zakresie prezentowanym na zajęciach
- stosować podstawową terminologię przedstawioną w ramach zajęć
3. w zakresie POSTAW/KOMPETENCJI:
- zreflektować wybrane zjawiska współczesności w perspektywie wizualnej w stopniu adekwatnym do zajęć
- zabierać głos w dyskusji, argumentować sądy.
Kryteria oceniania
Kurs kończy się egzaminem pisemnym (krótkie pytania, pytania testowe a także dłuższa wypowiedź pisemna) na podstawie przedstawionych na zajęciach treści. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie do egzaminu (kontrola obecności). Dopuszczalne są dwie nieobecności. Uczestnicy otrzymują na zajęciach wskazówki, co do lektur dodatkowych, uzupełniających treści konwersatorium (jeśli będzie taka potrzeba) oraz przygotowania się do egzaminu.
Kontrola aktywności - osoby, które wykazały się aktywnością podczas konwersatorium (udział w dyskusji, aktywne uczestnictwo w zadaniach i ćwiczeniach) mogą uzyskać na egzaminie podwyższenie oceny (aktywność punktowana).
Literatura
Lektury uzupełniające będą proponowane studentom na zajęciach. W ramach zajęć przewiduje się dodatkowe ćwiczenia oparte na fragmentach lekturowych, które dostarczy prowadzący.
Lektury dodatkowe - polecane jako uzupełnienie treści zajęć:
Roland Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, KR, Warszawa 1996
Susan Sontag, O fotografii, WAiF, Warszawa 1986 (lub wydanie późniejsze)
Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Słowo/obraz, terytoria, 2008
Mirosław Przylipiak, Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 1994
Kino bez tajemnic, red. Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Konrad Klejsa, Tomasz Kłys, Piotr Sitarski, Stentor, Warszawa 2009
Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury? Red. Eugeniusz Wilk, Iwona Kolasińska-Pasterczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008
Polecane czasopisma: „Kwartalnik Filmowy”, „Kino”, słowniki filmu, kompendia historii filmu.
Student otrzymuje na pierwszych zajęciach konspekt do zajęć z tematami poszczególnych spotkań w ramach bloków tematycznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: