Historia kultury i sztuki krajów regionu: Ukraina (III) 3224-D5HKSU
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dziejów kultury i sztuki Ukrainy przełomu XX i XXI wieku (od roku 1991 po czasy współczesne).
.
W trakcie zajęć student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
Przedmiotem zajęć będą następujące tematy:
1. Dyskusje na temat dalszych dróg rozwoju kultury ukraińskiej końca XX-pocz. XXI w.
2. Rola ukraińskiego dyskursu medialnego w procesach kulturotwórczych na przełomie XX-XXI w.
3. Kultura postmodernistyczna. Uwarunkowania historyczne powstania postmodernizmu ukraińskiego. Cechy postmodernistyczne literatury ukraińskiej.
4. Związek współczesnej sztuki ukraińskiej z kulturą tradycyjną jako jej cecha charakterystyczna.
5. Odniesienia we współczesnej sztuce ukraińskiej do dawnej sztuki sakralnej.
6. Kwestia europejskości kultury ukraińskiej we współczesnych dyskusjach o jej korzeniach i historii.
7. Kwestie pojednania narodowego we współczesnej kulturze ukraińskiej (Wielka Wojna Ojczyźniana czy II wojna światowa? Armia Czerwona a UPA etc.)
8. Feministyczny dyskurs w kulturze ukraińskiej przełomu XX-XXI w.
9. Problem nowej fali emigracji z Ukrainy we współczesnej kulturze ukraińśkiej (literatura, kino).
10. Kwestia pisarzy i twórców kultury pochodzenia ukraińskiego rozsianych po świecie: w jakim stopniu należą do kultury ukraińskiej? (Leo Mol, Nikifor, Jerzy Nowosielski, Marina Lewycka, Myrna Kostash i in.).
11. Kultura ukraińska wobec ważnych problemów społecznych na Ukrainie. Problem korupcji, rozwarstwienia społecznego, uzależnienień w literaturze i kinie.
12. Teatr ukraiński wobec największych wyzwań Ukrainy XXI wieku: rozwój tradycji i nowatorstwo.
13. Europejskie dążenia Ukrainy jako inspiracja dla twórców kultury. Temat „Majdanu” w kulturze i sztuce ukraińskiej. Sztuka uliczna na Majdanie.
14. Temat postaw ludzkich w tworach kultury inspirowanych konfiktem wojennym na wschodzie Ukrainy.
15. Nowe muzea na Ukrainie– akcent na interakcji. Koncepcje i dyskusje (muzea: Hołodomoru, Babiego Jaru, Majdanu)
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
1) zna w zaawansowanym stopniu historię i współczesność kultury Ukrainy (S1_W01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03 K1_W04).
2) wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i użytkuje informacje na temat historii kultury Ukrainy (S1_U01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01).
3) odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej potrafi wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii kultury Ukrainy w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (S1_U02, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U04 K1_U06).
4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (S1_U03, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U03, K1_U02).
5) potrafi przygotować wypowiedź pisemną i ustną na wybrane tematy z zakresu historii kultury Ukrainy oraz prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (S1_U06, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01, K1_U08, K1_U09).
6) potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę na różnych etapach uczestnictwa w typowych sytuacjach profesjonalnych (S1_U08, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U06, K1_U07, K1_U08).
7) zyskuje kompetencje w zakresie zdolności do ciągłego dokształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy (S1_K04, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K01, K1_K02).
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.).
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Zaliczenie ustne obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru i obejmie trzy losowo wybrane pytania z materiału omawianego na zajęciach. Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (20%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Zaliczenie ustne (60%).
(wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 20%, częściowa = 10%)
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+"
Literatura
Sztuka i kultura ukraińska na przełomie XX i XXI wieku [w:] SPOŁECZEŃSTWO I KULTURA UKRAINY Ćwierćwiecze przemian (1991 – 2016) Redaktor tomu Katarzyna Jędraszczyk, Gniezno 2016, s. 167-187.
Olszański T., Problem językowy na Ukrainie. Próba nowego spojrzenia, Warszawa 2012,
Ukraińska nadzieja, Pod red. E. Sobol, Warszawa-Szczecin-Bezrzecze, 2017.
Hrycak J., Nowa Ukraina. Nowe interpretacje, Wrocław 2009.
Hrycak J., Chruśińska I., Ukraina. Przewodnik Krytyki Politycznej , Stowarzyszenie im. Stanisława Brzozowskiego, 2009.
Karnaukh A., Pomiędzy ukraińskością a sowieckością, Ukraińcy, Rosjanie i Bułgarzy na Zaporożu, Kraków 2015.
Kacewicz M., Sotnie wolności: Ukraina od Majdanu do Donbasu, Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o. 2014.
Nowa Europa Wschodnia. Kryzys na Ukrainie, Praca zbiorowa 2014.
Studenna-Skrukwa М., Ukraiński Donbas. Oblicza tożsamości regionalnej, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, 2014.
Ukraina po Rewolucji Godności. Prawa człowieka – tożsamość narodowa, red. T. Lachowski, V. Mazurenko, Uniwersytet Łódzki, Bookmarked Publishing & Editing, Łódz-Olsztyn 2017.
Wiszka E., Systemy polityczne Ukrainy, Toruń 2007.
Wiersze zawsze są wolne. Poezja ukraińska w przekładach Bohdana Zadury, Warszawa 2012.
Yekelczyk S., Narodziny nowoczesnego narodu, Kraków 2007.
Zwrotnik Ukraina, Pod red. Jurija Andruchowycza, Czarne 2014.
Nowy dramat ukraiński. W oczekiwaniu na Majdan, pod redakcją A. Korzeniowskiej-Bihun i A. Moskwina, 2015.
Hnatiuk O. Pożegnanie z imperium: ukraińskie dyskusje o tożsamości., Warszawa 2003.
Klimecki M., Karpus Z., Czas samotności. Ukraina i Ukraińcy w latach 1914-2018, Wydawnictwo Bellona 2018.
Riabczuk M., Od Małorosji do Ukrainy, Kraków 2002.
Riabczuk M., Ogród Metternicha, Wrocław 2010.
Riabczuk M., Dwie Ukrainy, Wrocław 2004.
Riabczuk M., Syndrom postkolonialny, Wrocław 2015.
Wilczyński W., Leksykon kultury ukraińskiej, Kraków 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: