Historia kultury krajów regionu (IV) - Czechy 3224-D5HCZ
Podstawowym celem zajęć jest zaprezentowanie wiedzy z zakresu dziejów kultury czeskiej i słowackiej w całej jej rozpiętości po 1989 roku oraz wypracowanie umiejętności myślenia w kategoriach historii kultury, czyli odniesienia zjawisk kulturowych do czynników historycznych w życiu narodu i w kontekście międzynarodowym.
W trakcie zajęć student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
Przedmiotem zajęć będą następujące tematy:
1. Społeczeństwo czeskie i polskie po 1989 wobec nowej rzeczywistości
2. Czeskie/ słowackie i polskie auto- i heterostereotypy
3. Współczesny czeski film i przyczyny jego popularności w Polsce. Słowacki film.
4. Czesko-słowackie kontakty po 1993 r.
5. Sytuacja religijna po 1989 r.
6. Najnowsza literatura czeska i słowacka
7. Muzyka czeska i słowacka po 1989 r. Najważniejsze tendencje.
8. Najnowsze tendencje w czeskiej i słowackiej sztuce plastycznej.
9. Architektura po 1989 w Czechach i na Słowacji.
10. Czesi i Słowacy wobec przeszłości (Protektorat, Państwo Słowackie, komunizm)
11. Czeski i słowacki komiks.
12. Współczesne słowacko-węgierskie kontakty. Mniejszość węgierska na Słowacji.
13. Niemiecko-czeskie pojednanie. Stosunki czesko-niemieckie.
14. Romowie w Czechach i na Słowacji.
15. Współczesne Czechy i Słowacja. Sytuacja wewnętrzna i międzynarodowa.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin – 1 ECTS
Przygotowanie do zajęć – 60 godzin – 2 ECTS
Przygotowanie do zaliczenia – 30 godzin 1 ECTS
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA: Absolwent zna i rozumie:
1. w zaawansowanym stopniu współczesność regionu Czech i Słowacji, ze szczególnym uwzględnieniem procesów kulturowych, językowych, historycznych, politycznych, społecznych, literackich, artystycznych itd. (S1_W01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03, K1_W04)
2. w zaawansowanym stopniu ujęcia teoretyczne i metodologiczne nauk humanistycznych, przede wszystkim kulturoznawstwa (ze szczególnym uwzględnieniem jego interdyscyplinarności); rozumie ich wzajemne związki i inspiracje, posiada wiedzę na temat szkół i kierunków badawczych, z odniesieniem do wytworów kultury i sytuacji społeczno-historyczno-politycznej Czech i Słowacji (S1_W03, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W01, K1_W02, K1_W03, K1_W07).
3. w zaawansowanym stopniu kontekst europejski i globalny procesów kulturowych – potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki, literatury, zjawisk politycznych, społecznych, gospodarczych i lingwistycznych Czech i Słowacji (po 1989 r.) (S1_W06, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03, K1_W04, K1_W06, K1_W07).
4. w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych w Czechach i na Słowacji (S1_W09, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03, K1_W04).
UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi:
1. wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (S1_U01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01)
2. rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę i podejmować działania zmierzające do kierowania własną karierą zawodową; umiejętnie formułuje myśli, prezentuje wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej, pisemnej, referatu czy publikacji naukowej (S1_U03, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K2_U03, K2_U02)
3. rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury Czech i Słowacji, przeprowadzić ich analizę, odróżniać rożne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (S1_U05, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U05, K1_U07)
4. planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (S1_U11, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U11)
5. samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (S1_U12, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U12)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: absolwent jest gotów do:
1. ochrony dziedzictwa narodowego i kulturowego Czech i Słowacji (S1_K01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K01)
2. ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (S1_K04, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K01, K_K02)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.)
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (50%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (50%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Dana Hamplová, Náboženství v české společnosti na prahu 3. tisíciletí, Praha 2013.
Paweł Boryszewski, Religijność katolików słowackich w czasie komunizmu i w kilka lat po jego upadku, Warszawa: ATK 1998.
Halina Janaszek-Ivaničková, Literatury zachodniosłowiańskie czasu przełomów 1890-1990: Literatura czeska, Katowice 1995.
Andrzej Grajewski, Trudne pojednanie : stosunki czesko-niemieckie 1989-1999.
Miloslav Vlk, Czy Europa stanie się pogańska, rozmowa z Rudolfem Kuczerą, Kraków 2002
Antoni Kroh, O Szwejku i o nas, Warszawa 2002
Jan Patočka, Kim są Czesi?, przekład i wstęp J. Baluch, Kraków 2010.
Mariusz Szczygieł, Láska nebeská, Wołowiec 2012
Mariusz Szczygieł, Gotland, Wołowiec 2010
Mariusz Szczygieł, Zrób sobie raj, Wołowiec 2010
Ľubomír Smatana, Jánošíci s těžkou hlavou, Praha 2012.
Mira Nábělková, Slovenčina a čeština v kontakte. Pokračovanie príbehu, Veda, Vydavateľstvo SAV, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Bratislava – Praha 2008.
Paweł Ukielski, Aksamitny rozwód. Rola elit politycznych w procesie podziału Czechosłowacji. Warszawa 2007.
Rudolf Chmel, Kompleks słowacki, tł. M. Bystrzak i T. Grabiński, Kraków 2014.
Kim są Słowacji? Historia, kultura, tożsamość, red. J. Purchla, M. Vašáryová, Kraków 2005.
Współczesna Słowacja. Sytuacja wewnętrzna i pozycja międzynarodowa. red. E. Pałka, Wrocław 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: