Historia kultury i sztuki krajów regionu: Niemcy (II) 3224-D4HKSN
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dziejów kultury i sztuki Niemiec od początków po czasy współczesne.
W trakcie zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Okres burzy i naporu.
2. Klasyka weimarska - J. W. von Goethe, J. F. von Schiller.
3. Klasyka wiedeńska - muzyka.
4. Wczesny romantyzm - jenajski krąg.
5. Heidelberski krąg.
6. Muzyka epoki romantyzmu.
7. Malarstwo epoki romantyzmu.
8. Późny romantyzm - krąg szwabski.
9. Biedermeier.
10. Młode Niemcy.
11. Richard Wagner - muzyka okresu Młodych Niemiec.
12. Realizm i naturalizm.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
1) zna w zaawansowanym stopniu historię i współczesność kultury Niemiec (S1_W01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03 K1_W04).
2) wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i użytkuje informacje na temat historii kultury Niemiec (S1_U01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01).
3) odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej potrafi wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii kultury Niemiec w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (S1_U02, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U04 K1_U06).
4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (S1_U03, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U03, K1_U02).
5) potrafi przygotować wypowiedź pisemną i ustną na wybrane tematy z zakresu historii kultury Niemiec oraz prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (S1_U06, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01, K1_U08, K1_U09).
6) potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę na różnych etapach uczestnictwa w typowych sytuacjach profesjonalnych (S1_U08, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U06, K1_U07, K1_U08).
7) zyskuje kompetencje w zakresie zdolności do ciągłego dokształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy (S1_K04, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K01, K1_K02).
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszczalna liczba najwyżej jednej nieusprawiedliwionej nieobecności).
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego.
Zaliczenie na ocenę będzie miał charakter ustny i obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru. Zaliczenie obejmie trzy losowo wybrane pytania.
Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (50%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (50%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
1. J. Tuczyński, Herder i herderyzm w Polsce, Gdańsk 1999.
2. A. Citkowska-Kimla, Romantyzm polityczny w Niemczech: reprezentanci, idee, model, Kraków 2010.
3. N. Oellers, R. Steegers, Spotkajmy się w Weimarze: literatura i życie za czasów Goethego, przeł. M. Przybecki, Poznań 2004.
4. Klasycyzm niemiecki: życie i twórczość Goethego i Schillera, red. B. Surowska, K. Sauerland, tłum. J. Buras, Warszawa 1970.
5. M. Trzęsiok, Pieśni drzemią w każdej rzeczy: muzyka i estetyka wczesnego romantyzmu niemieckiego, Wrocław 2009.
6. T. J. Żuchowski, Patriotyczne mity i toposy: malarstwo niemieckie lat 1800-1848, Poznań 1991.
7. Spory o Biedermeier, red. J. Kubiak, Poznań 2006.
8. Cz. Karolak, W. Kunicki, H. Orłowski, Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: