Socjologia kultury 3224-D3SOC
Cele przedmiotu:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią i ewolucją formacji intelektualnej, która odegrała istotną rolę w kształtowaniu świadomości ogólnoeuropejskiej, a szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej.
Treści merytoryczne przedmiotu:
Definicja pojęcia "inteligencja"; historia terminu; inteligencja a intelektualiści. Wyznaczniki struktury tej grupy na przestrzeni wieków. Pojęcie etosu i służby społecznej. Specyfika inteligencji w Europie Środkowo-Wschodniej. Rola inteligencji w kształtowaniu świadomości narodowej. Zadania inteligencji w warunkach gospodarki rynkowej.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Abassy M. Inteligencja a kultura. O problemach samoidentyfikacji dziewiętnastowiecznej inteligencji rosyjskiej. Kraków 2008.
Chałasiński J. Przeszłość i przyszłość inteligencji polskiej. Warszawa 1958.
Cywiński B. Rodowody niepokornych. Warszawa 1971 (i dalsze).
Dzieje inteligencji polskiej do roku 1918. T.1-3. Red. J. Jedlicki. Warszawa 2008.
Inteligencja w Polsce. Specjaliści, twórcy, klerkowie, klasa średnia. Red. H. Domański. Warszawa 2008.
Klimowicz T. Obywatele Arkadii. Losy pisarzy rosyjskich po roku 1917. Wrocław 1993.
Kowalczyk A. S. Giedroyć i "Kultura". Wrocław 2000.
Kultura elitarna a kultura masowa w Polsce późnego średniowiecza. Red. B. Geremek. Warszawa 1978.
Le Goff J. Inteligencja w wiekach średnich. Warszawa 1966.
Michnik A. Listy z Białołęki. [W:] Tenże Ugoda, praca organiczna, myśl zaprzeczna. Warszawa 1983 (wyd. Nowa - II obieg, bez cenzury).
Wybrane artykuły prasowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: