Historia sztuki: dzieła, twórcy, tendencje 3224-D3HSZT
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii sztuki. Zajęcia łączą treści i wiadomości związane z nurtami i kierunkami w sztuce wraz z ich interpretacją.
Zagadnienia dziejów historii sztuki prezentowane są ze szczególnym uwzględnieniem sztuk wizualnych, stanowią rodzaj mini przewodnika po wybranych nurtach i dziełach. Wśród wybranych zagadnień znajdą się m.in.:
- nawiązania do sztuki prehistorycznej i zagadnień percepcji + fragmenty filmowe
- związki sztuki, polityki i religii (Rzym i łuk triumfalny, Gotyk)
- estetyka baroku (wobec renesansu i manieryzmu; sztuka Południa i Północy Europy) + projekcja filmu dokumentalnego
- wiek XIX i wybrany nurt w sztuce tego okresu
- Art Nouveau i sztuka europejska
- Nowa Rzeczowość / Awangarda rosyjska
- surrealizm
- sztuka totalitarna (lata 30. XX wieku i okres powojenny) + projekcja filmowa
- Pop-art
- sztuka konceptualna (wybrane zagadnienia)
- nowe kierunki w sztuce (wybrane zagadnienia)
Zajęciom towarzyszą prezentacje multimedialne (slajdy) oraz materiały wizualne przygotowane przez prowadzącego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student zna wybrane kierunki w sztuce (głównie sztuki piękne wizualne, sztuka europejska z uwzględnieniem sztuki z krajów Europy Środkowo-Wschodniej)
Student potrafi zna w zaawansowanym stopniu związki między krajami Regionu a historią sztuki, między przemianami społecznymi i kulturowymi a sztuką
Student zna i rozumie kontekst i sposób funkcjonowania dzieła sztuki wobec sytuacji historycznej i społecznej
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi rozpoznawać dzieła malarskie i autorów
Student potrafi rozpoznawać styl w zakresie objętym programem zajęć
Student potrafi dokonywać interpretacji dzieła oraz zabierać głos w dyskusji i argumentować
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student będzie gotowy formułować własne zdanie, zabierać głos w dyskusji o sztuce i komunikować się z innymi, konfrontując swoją wiedzę z innymi podczas dyskusji, będzie oceniał ją krytycznie
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę (zaliczenie pisemne: pytania testowe z wiedzy na tematy objęte programem zajęć oraz rozpoznawanie slajdów).
Student jest zobowiązany do uczestnictwa w zajęciach, co warunkuje dopuszczenie do testu kończącego konwersatorium. Dopuszczalne dwie nieobecności (przy tym, nieobecności usprawiedliwionych nie może być więcej niż 50% godzin zajęć w semestrze).
Kontrola aktywności - osoby, które wykazały się aktywnością podczas konwersatorium (udział w dyskusji, aktywne uczestnictwo w zadaniach i ćwiczeniach) mogą uzyskać podwyższenie oceny z testu kończącego zajęcia (aktywność punktowana).
Literatura
Wybór literatury zalecanej do przygotowania się do zajęć oraz zaliczenia:
E.H. Gombrich, O sztuce, Wyd. Rebis, Poznań 2007
Nicolaus Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 1980
Sztuka świata (wydawnictwo wielotomowe)
Leksykony, słowniki (np. słownik terminologiczny PWN), encyklopedie sztuki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: