Historia literatury krajów regionów: Rosja 3224-D3HLR
Zagadnienia ogólne:
1. Piśmiennictwo staroruskie (periodyzacja, ogólna charakterystyka poszczególnych okresów, analiza wybranych zabytków piśmiennictwa staroruskiego).
2. Literatura rosyjskiego klasycyzmu (ogólna charakterystyka epoki, nurt sentymentalny, czołowi przedstawiciele i ich dzieła).
3. Romantyzm w literaturze rosyjskiej (twórczość A. Puszkina, M. Lermontowa i M. Gogola).
4. Literatura rosyjska drugiej połowy XIX wieku (wybitni przedstawiciele epoki: I. Turgieniew, L. Tołstoj, F. Dostojewski, dramaturgia A. Czechowa).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
− student ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę na temat dziejów literatury rosyjskiej X-XIX wieku (okresy, tendencje, kierunki literackie; poszczególne dzieła literackie, twórczość reprezentatywnych pisarzy; gatunki);
− ma pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu repertuaru problemowo-tematycznego literatury rosyjskiej okresu staroruskiego oraz XVIII i XIX wieku, a także rozumie specyfikę tej literatury na tle procesu historycznoliterackiego;
− zna terminologię literaturoznawczą.
Umiejętności:
− student posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie analizy i interpretacji dzieła literackiego, w szczególności na poziomie problemowo-artystycznym;
− potrafi dokonać periodyzacji literatury rosyjskiej X-XIX w. i definiuje cechy poszczególnych okresów i kierunków literackich;
− identyfikuje w tekście literackim cechy swoiste metody artystycznej i przypisuje do estetyki kierunku i prądu;
− rozpoznaje cechy gatunkowe utworów;
− potrafi umieścić poszczególne dzieła literackie w szerszym kontekście literackim, kulturowym i historycznym;
− stosuje terminologię literaturoznawczą;
− posiada umiejętność systematycznej pracy samodzielnej i pracy w grupie.
Kompetencje społeczne:
− student uczestniczy w zespołowym rozwiązywaniu problemu, przyjmując i oceniając różne punkty widzenia;
− ma świadomość wkładu literatury rosyjskiej w europejskie dziedzictwo kulturowe;
− ma świadomość zakresu swojej wiedzy i posiadanych umiejętności oraz uznaje potrzebę ciągłego dokształcania się;
− uczestniczy w życiu kulturalnym poprzez odbiór dzieł literackich.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się ustnym zaliczeniem na ocenę. Na ocenę końcową składa się ponadto ocena ciągła (obecności, bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność, przygotowywanie prac pisemnych).
Praktyki zawodowe
Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest biegła znajomość języka polskiego.
Literatura
1. Galster B., Mikołaj Gogol, Warszawa 1967.
2. Lis K., Romantycy: powinowactwa rosyjsko-europejskie. Studia, Kielce 1998.
3. Literatura rosyjska, red. M. Jakóbiec, t. 1, 2, Warszawa 1970 i/lub Literatura rosyjska w zarysie, red. Z. Barański i A. Semczuk, Warszawa 1975 (lub inne wydanie).
4. Łotman J., Aleksander Puszkin, tłum. A. Węgrzyn, Warszawa 1990.
5. Mucha B., Historia literatury rosyjskiej, Wrocław 2002.
6. Przybylski R., Dostojewski i „przeklęte problemy”: od „Biednych ludzi” do „Zbrodni i kary”, Warszawa 1964.
7. Semczuk A., Michał Lermontow. Dramatyczny los poety, Warszawa 1992.
8. Skrunda W., Z dziejów opisowości literackiej, Warszawa 1988.
9. Słownik pisarzy rosyjskich, red. F. Nieuważny, Warszawa 1994.
10. Szczukin W., Mit szlacheckiego gniazda. Studium geokulturologiczne o klasycznej literaturze rosyjskiej, Kraków 2006.
11. Woroszylski W., Kto zabił Puszkina, Warszawa 2004.
12. Wójcicka U., Historia literatury rosyjskiej XVIII wieku z elementami historii i kultury Rosji, Bydgoszcz 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: