Wiedza o teatrze 3224-D2WOT
Celem zajęć jest zapoznać studentów ze specyfiką sztuki teatru, pokazać jego rozwój i ewolucję. Uwaga zostanie skupiana na najważniejszych zjawiska oraz postaciach teatru Europy Środkowo-Wschodniej.
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia:
U źródeł teatru. Pojęcie teatru – różne definicje teatru.
Obrzędowe źródło teatru. Teatr grecki.
Istota przeżycia teatralnego.
Teatr i dramat średniowieczny.
Główne nurty teatru Odrodzenia.
Charakterystyka teatru epoki Baroku.
Oświecenie. Narodziny sceny narodowej.
Wielka reforma teatralna XIX i XX wieku.
Teatr w życiu społecznym.
Aktor w teatrze i jego stosunek do roli. Aktor a postać sceniczna.
Sztuka – artysta – reżyser.
Przestrzeń teatralna – scena i widownia.
Teatr u progu XXI wieku – poprzez granice, przeciw podziałom.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student:
1) posiada wiedzę na temat współczesnego stanu dramaturgii trzech wybranych państw Europy Środkowo-Wschodniej (Białoruś, Rosja, Ukraina) oraz zachodzących w tych krajach procesach literackich (S1_W01, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03, K1_W04);
2) posiada wiedzę na temat historii światowego teatru, jego rozwoju w odniesieniu do trzech krajów Regionu (S1_W06, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03, K1_W04, K1_W06, K1_W07);
3) rozumie kontekst interkulturowy, ma wiedzę o nowoczesnym człowieku oraz o jego postrzeganiu życia społecznego (S1_W10, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W04, K1_W05, K1_W07);
4) odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej może wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii teatru (S1_U02, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U04, K1_U06);
5) potrafi rozpoznać różne typy teatru (przede wszystkim Europy Środkowo-Wschodniej), przeprowadzić analizę, odróżnić różne perspektywy na rozwój sztuki teatralnej (S1_U05, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U05, K1_U07);
6) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia nauczyciela, umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (S1_U03, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U02, K1_U03);
7) potrafi przygotować wypowiedź pisemną i ustną na wybrane tematy z zakresu historii teatru krajów Regionu oraz prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (S1_U06, odniesienie do kierunków efektów kształcenia: K1_U01, K1_U08, K1_09);
8) student jest gotów do prawidłowego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (S1_K03, odniesienie do kierunków efektów kształcenia: K1_K03);
9) student jest gotów do ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (S1_K04, odniesienie do kierunków efektów kształcenia: K1_K01, K1_K02).
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia na ocenę jest obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszczalna liczba najwyżej jednej nieusprawiedliwionej nieobecności).
Zaliczenie na ocenę będzie miało charakter ustny.
Zaliczenie na ocenę obejmuje dwa pytania: jedno - z materiału omawianego na zajęciach, drugie - z wybranej lektury.
Na końcową ocenę składają się: odpowiedź na dwa pytania: jedno z materiału omawianego na zajęciach (50%), drugie – z podanej lektury (50%).
Skala ocen:
0-49% - 2
50-60% - 3
61-70% - 3+
71-80% - 4
81-90% - 4+
91-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
• Adamiecka-Sitek Agata, Teatr i tekst. Inscenizacja w teatrze postdramatycznym, Kraków 2005.
• Balme Christopher, Wprowadzenie do nauki o teatrze, Warszawa 2002.
• Braun K., Wielka Reforma Teatru w Europie: ludzie, idee, zdarzenia, Wrocław 1984.
• Historia teatru (red. John Russel Brown), Warszawa 1999, s. 13-48; 107-141; 220-254; 341-379.
• Kudliński Tadeusz, Vademecum teatromana, Warszawa 1976.
• H. T. Lehmann, Teatr postdramatyczny, Kraków 2004.
• Pavis Patrice, Słownik terminów teatralnych, Wrocław 2002.
• Popiel Jacek, Historia dramatu. Antyk – średniowiecze, Kraków 2000.
• Raszewski Zbigniew, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1990.
• Słownik wiedzy o kulturze, Warszawa 2009.
• Teatr aburdu: nowy czy stary teatr? (red. M. Borowski, M. Sugiera), Kraków 2002
• Słownik wiedzy o teatrze (red. D. Kosiński), Bielsko-Biała 2005, s. 7-174.
• Wiedza o kulturze. Podręcznik (red. R. Chymkowski, W. Dudzik, M. Wójtowski), Warszawa 2003, s. 125-148.
• Wiedza o kulturze. Część III. Teatr w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: