Wstęp do kulturoznawstwa - ćwiczenia 3224-D2WKULĆW
Celem ćwiczeń jest powtórzenie i utrwalenie materiału z zakresu poruszanego na wykładzie Wstęp do kulturoznawstwa. Uczestnicy omawiają teksty z dziedziny kulturoznawstwa, koncentrując się na podstawowych terminach i szkołach kulturoznawczych. Zajęcia mają charakter dyskusji, podczas której studenci w sposób analityczny i krytyczny ustosunkowują się do omawianych lektur
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
1. ma wiedzę na podstawowych zjawisk i procesów z zakresu antropologii kultury
2. zna podstawowe teksty teoretyczne z zakresu kulturoznawstwa
3. potrafi dostrzec, porównać i zanalizować różne wymiary kultury i złożone aspekty rzeczywistości kulturalnej
4. potrafi zrozumieć i zinterpretować różnorodne teksty i artefakty kultury
5. reprezentuje postawę krytyczną wobec zglobalizowanej współczesności
Specjalnościowe efekty kształcenia:
S1_W02 – student zna w zaawansowanym stopniu terminologię nauk o kulturze z uwzględnieniem perspektywy historycznej Europy Środkowo-Wschodniej (kierunki, teksty, badacze z zakresu nauk o kulturze) i specyfiki rozwoju tych nauk w krajach regionu
S1_W03 – student zna w zaawansowanym stopniu podstawowe ujęcia teoretyczne i metodologiczne nauk humanistycznych, przede wszystkim kulturoznawstwa (ze szczególnym uwzględnieniem jego interdyscyplinarności); rozumie ich wzajemne związki i inspiracje, posiada podstawową wiedzę na temat szkół i kierunków badawczych, z odniesieniem do wytworów kultury i sytuacji społeczno-politycznej Europy Środkowo-Wschodniej
S1_W04 – student zna w zaawansowanym stopniu różne modele kultury oraz ich wzajemnych powiązań w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury i języka oraz historii krajów Europy Środkowo-Wschodniej
S1_W06 – student zna w zaawansowanym stopniu kontekst europejski i globalny procesów kulturowych – potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki, literatury, zjawisk politycznych, społecznych, gospodarczych i lingwistycznych krajów regionu na każdym etapie ich rozwoju
S1_W10 – student zna w zaawansowanym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy, ma wiedzę o człowieku, jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości
S1_U05 – student potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury krajów Europy Środkowo-Wschodniej, odróżnia
na poziomie podstawowym rożne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, ma świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych
S1_K03 – student jest gotów do prawidłowego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, a przy tym pozostaje otwarty na nowe idee w zakresie zobowiązań społecznych
S1_K04 – student jest gotów do ciągłego dokształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy
Kryteria oceniania
1. Podstawowym elementem zajęć jest dyskusja na temat omawianych tekstów.
2. Aktywność studenta na zajęciach będzie punktowana.
3. Prowadzący może przeprowadzać niezapowiedziany sprawdzian ze znajomości lektur zaplanowanych na dane zajęcia.
4. Dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach (2 x 90 min.)
5. Usprawiedliwienie nieobecności należy przedkładać prowadzącemu w terminie do dwóch tygodni od opuszczonych zajęć.
6. Nieobecności (usprawiedliwione i nieusprawiedliwione) należy odpracować poprzez samodzielne przetłumaczenie materiałów, nad którymi pracowano na zajęciach opuszczonych przez studenta.
7. Ocena końcowa wystawiona zostanie po przeprowadzeniu przez prowadzącego rozmowy ze studentem na temat omawianych na zajęciach zagadnień.
8. Do zaliczenia (na stopień) będzie brana pod uwagę ocena z rozmowy (30%), średnia ocen ze
Literatura
Spis lektur zostanie podany na początku semestru.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: