Historia krajów regionu po 1918 r. - Niemcy 3224-D2HNOD1918
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi problemami dziejów Niemiec od 1945 r. po czasy współczesne. W trakcie zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:
Podział Niemiec, blokada Berlina Zachodniego
Państwo Adenauera
Rok 1968 r. w Niemczech Zachodnich
Działalność RAF
NRD – władza, społeczeństwa, ideologia
Działalność Stasi
Ruch dysydencki w NRD
Obalenie muru berlińskiego, zjednoczenie Niemiec
Polsko-niemieckie pojednanie
Niemcy zachodni i Niemcy wschodni po zjednoczeniu
Imigranci we współczesnych Niemczech
Zjednoczone Niemcy – położenie geopolityczne i polityka wewnętrzna
Niemieckie spory o historię
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do egzaminu - 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
1) zna i rozumie w zaawansowanym stopniu historię Niemiec po 1945 r. oraz współczesność (S1_W01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03 K1_W04).
2) wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i użytkuje informacje na temat historii Niemiec po 1945 r. i współczesności (S1_U01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01).
3) odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej potrafi wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii Niemiec po 1945 r. i współczesności w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (S1_U02, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U04 K1_U06).
4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (S1_U03, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U03, K1_U02).
5) potrafi przygotować wypowiedź pisemną i ustną na wybrane tematy z zakresu historii Niemiec po 1945 r. i współczesności oraz prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (S1_U06, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01, K1_U08, K1_U09).
6) potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę na różnych etapach uczestnictwa w typowych sytuacjach profesjonalnych (S1_U08, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U06, K1_U07, K1_U08).
7) zyskuje kompetencje w zakresie zdolności do ciągłego dokształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy (S1_K04, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K01, K1_K02).
Kryteria oceniania
Warunek dopuszczenia do dopuszczenia do egzaminu: obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW). Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu usprawiedliwienia decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Jeśli liczba nieobecności przekroczy dopuszczalną, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć.
Nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w wyznaczonym terminie powodują utratę I terminu zaliczenia. Student ma prawo zaliczyć nieobecności i podejść do egzaminu w terminie poprawkowym.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego.
Egzamin będzie miał charakter ustny. Obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru oraz jednej wybranej przez studenta książki z przedstawionego wykazu literatury. Egzamin obejmie trzy pytania – dwa losowo wybrane z materiału omawianego na zajęciach, jedno z wybranej lektury. Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (20%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Egzamin ustny składający się z trzech pytań (60%).
(wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 20%, częściowa = 10%)
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Ash T.G., W imieniu Europy : Niemcy i podzielony kontynent, Londyn 1996.
Bingen D., Polityka Republiki Bońskiej wobec Polski : od Adenauera do Kohla 1949-1991, Kraków 1997.
Bojenko-Izdebska E., Przemiany w Niemczech Wschodnich 1989-2010 : polityczne aspekty transformacji, Kraków 2011.
Dobrowolska-Polak J. et al., Niemcy po zjednoczeniu : społeczeństwo, wielokulturowość, religie, Poznań 2013.
Dönhoff M., Kanclerze Republiki Federalnej Niemiec jakich nie znamy, Warszawa 1999.
Götz A., Unser Kampf '68 : gniewne spojrzenie w przeszłość, Warszawa 2010.
Haffner, P., Przypadki graniczne : Polacy i Niemcy, Olsztyn 2005.
Jaskułowski T., Władza i opozycja w NRD 1949-1988 : próba zarysu, Wrocław 2007.
Kąkolewski K., Co u pana słychać?, Warszawa 1981.
Kerski B., Otwarta brama : Niemcy między zjednoczeniem a końcem stulecia : szkice i rozmowy, Olsztyn 1999.
Kerski B., Kycia T., Żurek R., "Przebaczamy i prosimy o przebaczenie" : orędzie biskupów polskich i odpowiedź niemieckiego episkopatu z 1965 roku : geneza, kontekst, spuścizna, Olsztyn 2006.
Klessmann Ch., Sporne problemy współczesnej historii Niemiec : studia i szkice, Poznań 1999.
Krockow, Ch. von, O niemieckich mitach, Warszawa 2000.
Lebert N., Noszę jego nazwisko : rozmowy z dziećmi przywódców III Rzeszy, Warszawa 2004.
Lehndorff Hans von, Dziennik z Prus Wschodnich : zapiski lekarza z lat 1945-1947, Warszawa 2013.
Maj '68 : rewolta, pod red. Daniela Cohn-Bendita i Rüdigera Dammanna, Warszawa 2008.
Matkowska E., System : obywatel NRD pod nadzorem tajnych służb, Kraków 2003.
O kondycji Niemiec : tożsamość niemiecka w debatach intelektualistów po 1945 roku, wybór i oprac. Joanna Jabłkowska i Leszek Żyliński, Poznań 2008.
Röhl B., Zabawa w komunizm! : Ulrike Meinhof, Klaus Rainer Röhl i prawdziwe korzenie nowej lewicy (1958-1968), Warszawa 2007.
Stradowski M., Międzynarodowe aspekty zjednoczenia Niemiec, Toruń 2010.
Trenkner J., Templin W., Kerski B., Berlin Zachodni, Berlin Wschodni, Berlin : szkice i rozmowa o stolicy Niemiec, Szczecin 2003.
Trenkner J., Naród z przeszłością : eseje o Niemczech, Poznań 2004.
Walecka-Rynduch, Róg Rudiego Dutschke i Axel-Springer-Strasse : nowa lewica w Niemczech, Kraków 2010.
Wolff-Powęska A., Pamięć - brzemię i uwolnienie : Niemcy wobec nazistowskiej przeszłości (1945-2010), Poznań 2011.
Wolle S., Wspaniały świat dyktatury : codzienność i władza w NRD 1971-1989, Warszawa 2003.
Wóycicki K., Niemiecki rachunek sumienia : Niemcy wobec przeszłości 1933-1945, Wrocław 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: