Wiedza o filmie 3224-D1WOF
Tematy i moduły zajęć obejmują m.in.
- zajęcia wprowadzające (Co to jest film? Od ruchomych obrazów do „produktów filmopodobnych”, film jako forma narracyjna, podstawowa terminologia filmowa: film, kino, sjużet, fabuła, akcja, kadr, ujęcie, itp.)
- zajęcia poświęcone historii filmu powszechnego (wybór wydarzeń z perspektywy technologicznego i estetycznego rozwoju medium filmowego ze szczególnym uwzględnieniem filmu z krajów Europy Środkowo-Wschodniej)
- wybór z historii filmu polskiego (polska szkoła filmowa i zespoły filmowe, kino moralnego niepokoju, itp.)
- rodzaje i odmiany filmowe (film fabularny i film dokumentalny oraz formy mieszane), gatunki filmowe (m.in. co to jest gatunek filmowy? Klasyczne i nowe kino gatunków)
- środki filmowego wyrazu (przegląd filmowych środków stylistycznych, ćwiczenia z materiałem filmowym)
- projekcje (wybór fragmentów dotyczący omówionych i sygnalizowanych zagadnień).
Zagadnienia wyjaśniane są przez prowadzącego z pomocą prezentacji (towarzyszą one wszystkim zajęciom).
Zajęcia kończą się testem zaliczeniowym na ocenę.
Studenci na początku semestru otrzymują konspekt z zagadnieniami, które będą omawiane podczas zajęć (oraz proponowaną literaturą).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student zdobywa wiedzę z zakresu analizy i interpretacji dzieła filmowego.
2. Student zna i rozumie wybrane współczesne i klasyczne filmy (ze szczególnym uwzględnieniem filmów z Europy Środkowo-Wschodniej).
UMIĘJĘTNOŚCI
1. Student posługuje się terminologią filmoznawczą.
2. Student ma umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Student potrafi formułować samodzielne opinie na temat przedstawionych filmów.
2. Student potrafi krytyczne interpretować wybrane utwory filmowe.
Kryteria oceniania
Ważnym elementem zajęć jest dyskusja, ma ona prowadzić do lepszego rozumienia zagadnień i pozwalać studentom na formułowanie sądów. Zajęcia konwersatoryjne kończy zaliczenie na ocenę (pisemne w formie testu z wiedzy). Podczas zajęć możliwe jest jedno kolokwium sprawdzające przygotowanie studentów do zajęć.
Zaliczenie przedmiotu warunkuje obecność na zajęciach, wywiązywanie się z zadanych przez prowadzącego ćwiczeń i poleceń (m.in. znajomość filmów prezentowanych częściowo na zajęciach) oraz wynik testu pisemnego. Możliwe są dwie nieobecności w semestrze (kontrola obecności).
Dyskusja na zajęciach wedle spisu tematów i modułów. Na zajęciach będą stosowane także inne metody, m.in. analiza materiałów wizualnych, tzw. „burza mózgów”, omawianie fragmentów tekstów przygotowanych przez prowadzącego. W ramach zajęć dopuszczalne są także elementy wykładu (zależnie od liczebności grupy zajęciowej). Prowadzący przedstawia zagadnienia w oparciu o prezentację multimedialną.
Literatura
- Podstawowe podręczniki:
Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Konrad Klejsa, Tomasz Kłys, Piotr Sitarski, Kino bez tajemnic, Wydawnictwo Stentor, Warszawa 2009
Mirosław Przylipiak, Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego (podręcznik), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1994
David Bordwell, Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010
- Czasopisma filmowe polecane: Kwartalnik Filmowy IS PAN Warszawa
Słowniki filmu, encyklopedie, monografie historii filmu (np. Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego 1895-2014).
W związku z konwersatoryjną (i ćwiczeniową) formą zajęć, literatura jest ograniczona wyłącznie do omówień najbardziej potrzebnych, podręcznikowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: