- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Пам'ять i поколiння в лiтературi - ZIP 3222-PPL4K-OG
Celem zajęć jest nauczenie studentów rozumienia i analizowania pokoleniowego charakteru przemian literacko-kulturowych oraz kształtowania się tożsamości pokoleniowej w kulturze, określenie procesów i mechanizmów komunikacji międzypokoleniowej ze względu na ogólne wzorce kulturowe i cechy określonej tradycja i sytuacja.
Osiągnięcie tego celu wiąże się z realizacją określonych celów:
• zapoznanie studentów z głównymi wersjami teoretyczno-metodologicznymi pokoleniowego podejścia do literatury;
• poznanie zalet i wad identyfikacji pokoleniowych, porównanie ich z innymi metodami klasyfikacji literackiej;
• opanować podstawowe narzędzia terminologiczne pokoleniowego podejścia do literatury oraz wykazać jej możliwości analityczne i interpretacyjne;
• określenie mechanizmów ciągłości kulturowej w kontekście współczesnych badań nad pamięcią, rozważenie specyfiki ich funkcjonowania w epoce nowożytnej;
• nauczenie studentów samodzielnego rozpoznawania i rozumienia zjawisk pokoleniowych w literaturze, rozpoznawania sposobów identyfikacji i reprezentacji pokoleniowej;
• rozwijać umiejętność prowadzenia dyskusji, uzasadniać swoje stanowisko;
• pogłębienie umiejętności naukowej analizy literackiej dzieła sztuki zgodnie z wybraną perspektywą teoretyczną i metodologiczną.
Kurs obejmuje badanie i krytyczną analizę teoretycznych podstaw podejścia pokoleniowego – od klasycznych dzieł Wilhelma Diltheya, Wilhelma Pindera, Karla Mannheima, Martina Heideggera, Shmuela Eisenstadta, Francois Mantry, Jose Ortegi y Gasseta, Zygmunta Norrozeida Freuda, Gerda , Kazimierz Vicky do najnowszych zbiorowych projektów badawczych i wydawniczych, takich jak „Postkolonializm. Pokolenia. Kultura: rewizje teoretyczne ”(2014) lub„ Zjawisko pokoleniowe jako bunt i de (konstrukcja) ”(2018), a także podstawowe koncepcje teorii pamięci jako mechanizmu komunikacji międzypokoleniowej.
Struktura kursu znajduje odzwierciedlenie w następujących tematach:
1. Pokolenie jako sposób identyfikacji kulturowej.
2. Pokolenia w kulturze tradycyjnej i nowoczesnej.
3. Konceptualizacja pokolenia w tradycji humanitarnej XX wieku.
4. Pamięć: komunikacja międzypokoleniowa.
5. Rewolucja jako wydarzenie inicjujące pokolenia.
6. Współczesna literatura ukraińska przez pryzmat pokoleniowy.
7. Literatura witalizmu czy „Strzałowe odrodzenie”?
8. „Dom Słowa”: filmowa reprezentacja pokolenia lat 1920-30.
9. Emigracja i diaspora: różnice pokoleniowe.
10. Lata sześćdziesiąte / dysydenci: kontekst społeczny i kulturowy.
11. Lata siedemdziesiąte, czyli „spokojne pokolenie”.
12. Lata osiemdziesiąte: moderniści, postmoderniści czy „pokolenie Czarnobyla”?
13. Lata dziewięćdziesiąte / dziewięćdziesiąte / dziewięćdziesiąte: pokolenie przez analogię?
14. Dwutysięczne, czyli generowanie zer: Z = zero?
15. Pokoleniowa rozdarcie teraźniejszości czy tworzenie społeczności transgeneracyjnej?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
potrafi formułować i testować hipotezy związane z badaniami w zakresie literaturoznawstwa ukraińskiego K2_U06,
potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie K2_U11
formułować i testować hipotezy związane z badaniami w zakresie literaturoznawstwa ukraińskiego K2_U06
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści K2_K1
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do końcowego zaliczenia jest: • systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału Studenci samodzielnie analizują literaturę, badają wybrane dyskursy literackie i kulturowe, formułując wnioski i stawiając hipotezy badawcze
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę wedle następujących kryteriów przedstawionych w formie progów procentowych 60% – 64% - 3 (ocena dostateczna) 65% - 72% - 3+ (ocena dostateczna plus) 73% - 84% - 4 (ocena dobra)
85% - 89% - 4+ (ocena dobra plus) 90% - 96% - 5 (ocena bardzo dobra) 97% -100% - 5 ! (ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem) Kryteria oceny: - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus) - brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna) Student ma prawo do 3 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. Zajęcia podczas, których student był nieobecny może zaliczyć w trakcie dyżuru wykładowcy. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Student ma prawo przystąpić do egzaminu w sesji poprawkowej w takiej samej formie, jak w sesji podstawowej i pod warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu.
UWAGI W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW.
Literatura
Стилістичні фігури заміни (метафора, метонімія, синекдоха) URL: http://grinch-home.at.ua/publ/suchasna_ukrajinska_literaturna_mova/stilistika/stilistichni_figuri_zamini_metafora_metonimija_sinekdokha/58-1-0-256
Tropy używane w retoryce (cz. I) – metafora, metonimia, synekdocha URL: https://humanistycznie.wordpress.com/2015/12/17/metafora-metonimia-synekdocha-tropy-uzywane-w-retoryce-cz-i/
Galeria PlakatuURL: https://www.poster.pl/pl/artysci_plakaty.html
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: