Poetyka 3222-30PT1K-NW
Nadrzędnym celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi studenta na specyfikę analizy dzieła literackiego jako dzieła sztuki, rozwijanie umiejętności analitycznych w oparciu o teorię historyczną i najnowsze badania w dziedzinie poetyki, jak również kształtowanie postawy estetycznej przy odbiorze dzieł literatury pięknej. Student poznaje podstawowe zagadnienia poetyki historycznej i opisowej. Dokładnie analizuje poszczególne działy poetyki. Zdobywa wiedzę dotyczącą strukturalnych właściwości dzieła literackiego, narzędzi służących do analizy danej konwencji literackiej, jej wariantów oraz pojedynczych dokonań. Na zajęciach omawiane są zagadnienia dotyczące: rozwoju i przekształceń form literackich na przestrzeni dziejów w zależności od poszczególnych epok, okresów, prądów; zasad immanentnych reguł dzieła literackiego (poetyka immanentna); formułowania zasad kwalifikowania konkretnych utworów jako tych, które spełniają wymogi twórczości literackiej w historycznej zmienności.
Nakład pracy studenta
30 godzin w sali – 1 ECTS
30 godzin przygotowanie do zajęć/zaliczenia – 1 ECTS
30 godzin przygotowanie do egzaminu – 1 ECTS
90 godzin– 3 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po odbyciu kursu student/ka: zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię i metodologię badań literaturoznawczych (K1_W02)
potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi właściwymi dla literatury ukraińskiej (K1_U04)
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K1_K01) oraz do przestrzegania zasad etycznych, w tym m.in. korzystania z cudzego dorobku naukowego (K1_K03)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu i do egzaminu jest obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu/dopuszczenia do egzaminu jest obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie przedmiotu – egzamin jest w formie pisemnego testu (5 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych). Kryteria oceny przedstawione są w formie progów procentowych:
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
96% - 98 % - 5 (ocena bardzo dobra)
99% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Warunki egzaminu poprawkowego są takie same, jak w przypadku zaliczenia w pierwszym terminie (informacja powyżej).
Literatura
1. Adam Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Warszawa 1990 i nast.
2. Poetyka, t. 1, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 1999.
3. Poetyka, t. 2, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 2000.
4. Poetyka (Genologia. Interpretacje), t. 3, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 1997.
5. Maria Dłuska, Klauzula [w tejże:] Próba teorii wiersza polskiego, Kraków 1980.
6. Lucylla Pszczołowska, Druga połowa XX wieku [w tejże:] Wiersz polski. Zarys historyczny, Wrocław 1997.
7. Stanisław Balbus, Historycznoliteracka aktywność stylizacji [w tegoż:] Między stylami, Kraków 1993.
8. Teresa Dobrzyńska, Granice metafory [w:] Metafora, pod red. M. R. Mayenowej, Wrocław 1984.
9. D. S. Muecke, Ironia: podstawowe klasyfikacje, "Pamiętnik Literacki" 1986, z. 1. Przedruk [w:] Ironia, pod red. M. Głowińskiego, Gdańsk 2002.
10. Paul Ricoeur, Metafora i symbol [w tegoż:] Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, wybrała i wstępem poprzedziła K. Rosner, przeł. K. Rosner i P. Graff, Warszawa 1989.
11.Michał Bachtin, Formy czasu i czasoprzestrzeni w powieści [w tegoż:] Problemy literatury i estetyki, przeł. W. Grajewski, Warszawa 1982, s. 278-310 (wstęp i I rozdział).
12. Edward Kasperski, Między poetyką i antropologią postaci. Szkic zagadnień [w:] Postać literacka. Teoria i historia, pod red. E. Kasperskiego i B. Pawłowskiej-Jądrzyk, Warszawa 1998.
13. Henryk Markiewicz, Czas i przestrzeń w utworach narracyjnych [w tegoż:] Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984 i nast.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: