- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wprowadzenie do glottodydaktyki 3221-S2-FBA-WG12-OG
Podczas zajęć realizowane są następujące treści:
1. Glottodydaktyka jako nauka (zarys historii dziedziny z uwzględnieniem glottodydaktyki białorutenistycznej); terminologia (glottodydaktyka, metodyka, lingwodydaktyka, język obcy, drugi, odziedziczony etc.), przedmiot badań.
2. Nauczanie/uczenie się języków obcych w ogóle oraz w specyficznym kontekście kulturowym i socjolingwistycznym (dwujęzyczność, wielojęzyczność a sytuacja językowa na Białorusi i w innych krajach)
3. Kto i po co uczy się języka obcego (też białoruskiego?) – sylwetka ucznia, podejścia i metody nauczania i uczenia się
4. Polityka językowa i kształcenia językowego w krajach UE i spoza UE (certyfikacja językowa).
5. Podobieństwa i różnice językowe w nauczaniu/uczeniu się języka obcego
6. Trudności w uczeniu się języka, błędy językowe a nauka, prognoza i terapia trudności (lapsologia, błędologia)
7. Podręczniki i multimedia w nauczaniu/uczeniu się języka obcego
8. Programy nauczania języka obcego
9. Omówienie Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
10. Techniki nauczania sprawności i podsystemów języka, zagadnień realioznawczych
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
Nakład pracy studenta:
30 godz. - zajęcia w sali, 1 ECTS;
30 godz. - przygotowanie do zajęć, 0,5 ECTS;
15 godz. - przygotowanie do zaliczenia, 0,5 ECTS.
RAZEM: 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. zna i rozumie
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań językoznawczych
- w pogłębionym stopniu terminologię językoznawczą, także z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
- w pogłębionym stopniu główne kierunki rozwoju badań językoznawczych i najważniejsze współczesne problemy oraz wyzwania
2. potrafi
- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać innowacyjne metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, oraz opracowywać i prezentować wyniki, także w nieprzewidywalnych warunkach
- dokonać krytycznej analizy wybranych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, oraz zaproponować inne obszary ich zastosowań
- formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu językoznawstwa
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie prowadzonych debat i dyskusji ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
- rozpoznać związki językoznawstwa z innymi dyscyplinami oraz wskazać implikacje praktyczne
- posługiwać się językiem obcym na poziomie wskazanym w opisie przedmiotu, także w ramach komunikacji specjalistycznej
- kierować pracą w zespole oraz współdziałać w ramach prac zespołowych
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkować innych w tym zakresie
3. jest gotów do
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów
- określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie zadania w zakresie zobowiązań społecznych
Kryteria oceniania
ects: 2, godziny: 30, sposób weryfikacji efektów: T (test)
Narzędzie: Google Classroom lub Kampus.
99 – 100% - 5! (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Poniżej 60% – 2,0 (ocena niedostateczna)
Dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach.
Warunki zaliczenia poprawkowego są takie same.
Literatura
Janowska, I.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcyh na I etapie edukacyjnym. ORE: Warszawa 2014.
Kaleta R., Błędologia w glottodydaktyce białorutenistycznej, Warszawa 2018.
Karpeta-Peć, B.: Otwraty, aktywny, samodzileny … Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Fraszka Edukacyjna 2008.
Kleban, M.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych na II etapie edukacyjnym. ORE: Warszawa 2014.Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005.
Lipińska E. (2003), Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków.
Zawadzka, E.: Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków 2004.
ESOKJ.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: