Psycholingwistyczne podstawy nauczania języków obcych 3221-S2-1PP12W
Wykład ma na celu przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej akwizycji języków; przedstawienie teorii komunikacji językowej, ukazanie psychologicznych podstaw działań językowych (wiek, zdolności oraz kontekst społeczny przyswajania języków obcych).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. WIEDZA:
- prezentuje pogłębioną znajomość specyfiki metodologicznej i przedmiotowej oraz terminologię wykorzystywaną w badaniach językoznawczych i literaturoznawczych na poziomie rozszerzonym
- zna główne teorie badań literaturoznawczych i językoznawczych oraz filologiczne metodologie badawcze
- rozumie specyfikę języka lub literatury białoruskiej w odniesieniu do innych języków lub literatur
2. UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi sporządzać samodzielne analizy literackie lub lingwistyczne o charakterze porównawczym z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi badawczych
- potrafi rozpoznać złożone struktury językowe i dokonać ich oceny pod względem poprawności
- potrafi ocenić znaczenie poszczególnych zjawisk językowych w aspekcie synchronicznym i diachronicznym
- potrafi ocenić znaczenie poszczególnych zjawisk językowych w kontekście współczesnej sytuacji polityczno-społecznej na Białorusi i jej pograniczach
- potrafi wykorzystywać rozszerzone terminy lingwistyczne w procesie analizy zjawisk językowych
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć na podstawie testu pisemnego zawierającego pytania otwarte i zamknięte.
Literatura
1. Stawna M., Podejście komunikacyjne do nauczania języków obcych, Warszawa 1991.
2. Dakowska M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa 2001.
3. Kurcz J., Język a psychologia, Warszawa 1992.
4. Kaczmarski S., Wstęp do bilingwalnego ujęcia nauki języka obcego, Warszawa 1988.
5. Arabski J., O przyswajaniu języka drugiego (obcego), Warszawa 1985.
6. Marton W., Optymalizacja nauczania języków obcych, Warszawa 1979.
7. Żylińska M., Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych. Teoria i praktyka, Warszawa 2007.
8. Dydaktyka języków obcych na początku XXI wieku, red. M. Jodłowiec, A. Niżegorodcew, Kraków 2007.
9. Artykuły z czasopism: „Przegląd glottodydaktyczny”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: