Współczesna literatura białoruska (od lat 80. XX wieku) 3221-S2-0WL12K
W ramach przedmiotu omawiane są nowe osiągnięcia ideowe i stylistyczne w postradzieckiej literaturze białoruskiej. Pod uwagę brany jest zarówno rozwój gatunkowy literatury (limeryki, wersety, kropkowce, kwantemy, haiku) jak i eksperymenty formalno-stylistyczne w twórczości młodych literatów związanych z SLB, TWL i Bum-Bam-Litem. Na zajęciach omawiana jest rola stowarzyszenia "Tutejszyja" w inicjowaniu nowego odrodzenia kultury i literatury białoruskiej oraz programy dwóch znaczących organizacji literackich: Towarzystwo Wolnych Literatów i Bum Bam-Lit, ich cele i założenia. Twórczość poszczególnych pisarzy i poetów tego okresu analizowana jest z uwzględnieniem tradycji białoruskich i europejskich oraz szeroko rozumianych kontekstów kulturowych.
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. WIEDZA:
- prezentuje pogłębioną znajomość specyfiki metodologicznej i przedmiotowej oraz terminologię wykorzystywaną w badaniach językoznawczych i literaturoznawczych na poziomie rozszerzonym
- zna główne teorie badań literaturoznawczych i językoznawczych oraz filologiczne metodologie badawcze
- definiuje podstawowe kierunki badań białorutenistycznych
- rozumie proces historycznoliteracki na Białorusi
- rozpoznaje twórców i poszczególne dzieła literatury białoruskiej, w tym w sposób szczegółowy od lat 80. XX wieku
- rozumie specyfikę tradycji białoruskiej w odniesieniu do metod analizy i interpretacji literatury
- rozumie specyfikę języka lub literatury białoruskiej w odniesieniu do innych języków lub literatur
- ma podstawową wiedzę o białoruskich instytucjach kultury i współczesnym białoruskim życiu kulturalnym
2. UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi analizować dzieła literackie z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz interpretować ich znaczenie
- potrafi sporządzać samodzielne analizy literackie lub lingwistyczne o charakterze porównawczym z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi badawczych
- potrafi rozpoznać najważniejsze białoruskie dzieła literackie, w tym w sposób szczegółowy powstałe od lat 80. XX wieku i dokonać ich krytycznej analizy i interpretacji
- potrafi ocenić znaczenie dorobku poszczególnych twórców literatury białoruskiej na tle światowego procesu historyczno-kulturowego
- potrafi wykorzystywać poszerzoną terminologię literacką w procesie analizy utworów
- umie wykorzystać w procesie interpretacyjnym metody badawcze różnych szkół teoretycznych
- potrafi wykorzystywać rozszerzone terminy lingwistyczne w procesie analizy zjawisk językowych
- potrafi prezentować poglądy badaczy dotyczące literatury białoruskiej i języka białoruskiego i formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne podsumowania dotyczące rozwoju literatury i języka
- potrafi rozpoznawać znaczenie poszczególnych wydarzeń historycznych w kontekście dokonań europejskich dla rozwoju literatury białoruskiej i języka białoruskiego
- potrafi prawidłowo interpretować rozwój białoruskiej idei narodowowyzwoleńczej i jej wpływ na organizację białoruskiego życia społecznego
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Kryteria oceniania
Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach, czytanie lektur, czynny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami. Krótka praca pisemna (analiza i interpretacja wybranego dzieła).
Ocena pracy studenta w trakcie zajęć brana będzie pod uwagą na egzaminie końcowym.
Literatura
1. Akudowicz W, Razburyć Paryż, Miensk 2004.
2. Aleksiejewicz S., Czernobylskaja molitwa. Moskwa 1997.
3. Arkusz A., Wyprabawannie razwojem: artykuły, ese, hutarki, interwiju, Połacak 2000.
4. Arłou U., Orden Biełaj Myszy, Mińsk 2003.
5. Babkou I., Adam Kłakocki i jego cienie. Tłum. M. Buchalik, Warszawa 2008.
6. Baradulin R., Ewanhielle ad Mamy, Mińsk 1995.
7. Biazlepkina A., Razam i paasobku: Tawarystwa "Tutejszyja", Mińsk 2003.
8. Bielski A., Suczasnaja biełaruskaja litaratura. Stanaulennie i razwiccio tworczych indywidualnasciau (80.-90. h.), Mińsk 1997.
9. Bortnowska K., Białoruski postmodernizm. Liryka "pokolenia Bum-Bam-Lit. Pod red. naukową Jana Koźbiała, Warszawa 2008.
10. Chadanowicz A, Ziemlaki, albo biełaruskija limeryki, Miensk 2005.
Fiedarenka A., Niczyje, Mińsk 2009.
11. Kawalou S., Stomleny diabał, Mińsk 2001.
12. Kislicyna H. M., Aleś Razanau. prablema mastackaj swiadomasci, Mińsk 1997.
13. Kislicyna H., Nowaja litaraturnaja situacyja: zmiena kulturnaj paradyhmy, Mińsk 2006.
14 Miatlicki M., Babczyn. Kniha życcia, Mińsk 1996.
15. Niaklaeu U., Proszcza. Wierszy. Paemy.Mińsk 1995.
16. Razanau A., Taniec z wużakami: Wybranaje, Mińsk 1999.
17. Rubleuskaja L.,Jak mnie dalej lubić taki narod. Biełaruski mif u paezii maładych litaratarau 80-90-ch h.,"Rodnaje słowa 1996, nr 2-7.
18. Wiszniou Z., Trap dla suslika, albo nekrafilicznae dasledawannie adnaho widu hryzunou, Mińsk 2002.
19. Żybul W., Dyjafrahma. Paezja. Mińsk 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: