Współczesna literatura białoruska (lata 70.–80. XX wieku) 3221-S2-0WL11K
Szczególny nacisk położony zostanie na prezentację dorobku pisarzy białoruskich. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zestawem lektur rzucających światło na reakcje pisarzy białoruskich na oświadczenie o powstaniu nowego społeczeństwa komunistycznego, na plany unifikacji języka literatury radzieckiej. W programie konwersatorium jest także:
– analiza wybranych utworów z dorobku pisarzy z pokolenia, zwanego filologicznym, pokolenia „dzieci wojny” (R. Baradulin, N. Hilewicz, J. Sipakou, W. Karamazau, J. Ptasznikau);
– prezentacja warsztatu twórczego pokolenia urodzonego w głodnych latach powojennych (D. Biczel, J. Janiszczyc, W. Ipatawa, U. Arłou, L. Dajnieka i in.);
– rewizja ocen i przewartościowanie czynów i postaw pisarzy (Ł. Hieniusz, W. Suprun, N. Arsienniewa, M. Siadniou); walka o przywrócenie dobrego imienia pisarzom, którzy ucierpieli w czasach terroru komunistycznego;
– odrodzenie dramaturgii białoruskiej (K. Krapiwa, A. Makajonak, U. Karatkiewicz, M. Matukouski, A. Dudarau, H. Bahdanawa, I. Sidaruk, S. Kawalou i in.);
– osiągnięcia w dziedzinie poezji (nowe rozwiązania formalne i estetyczne A. Razanawa).
W semestrze letnim przewidziana jest kontynuacja tego konwersatorium z uwzględnieniem nowej problematyki i sytuacji w świecie kultury i literatury.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. WIEDZA:
- prezentuje pogłębioną znajomość specyfiki metodologicznej i przedmiotowej oraz terminologię wykorzystywaną w badaniach językoznawczych i literaturoznawczych na poziomie rozszerzonym
- zna główne teorie badań literaturoznawczych i językoznawczych oraz filologiczne metodologie badawcze
- definiuje podstawowe kierunki badań białorutenistycznych
- rozumie proces historycznoliteracki na Białorusi
- rozpoznaje twórców i poszczególne dzieła literatury białoruskiej, w tym w sposób szczegółowy od lat 80. XX wieku
- rozumie specyfikę tradycji białoruskiej w odniesieniu do metod analizy i interpretacji literatury
- rozumie specyfikę języka lub literatury białoruskiej w odniesieniu do innych języków lub literatur
- ma podstawową wiedzę o białoruskich instytucjach kultury i współczesnym białoruskim życiu kulturalnym
2. UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi analizować dzieła literackie z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz interpretować ich znaczenie
- potrafi sporządzać samodzielne analizy literackie lub lingwistyczne o charakterze porównawczym z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi badawczych
- potrafi rozpoznać najważniejsze białoruskie dzieła literackie, w tym w sposób szczegółowy powstałe od lat 80. XX wieku i dokonać ich krytycznej analizy i interpretacji
- potrafi ocenić znaczenie dorobku poszczególnych twórców literatury białoruskiej na tle światowego procesu historyczno-kulturowego
- potrafi wykorzystywać poszerzoną terminologię literacką w procesie analizy utworów
- umie wykorzystać w procesie interpretacyjnym metody badawcze różnych szkół teoretycznych
- potrafi wykorzystywać rozszerzone terminy lingwistyczne w procesie analizy zjawisk językowych
- potrafi prezentować poglądy badaczy dotyczące literatury białoruskiej i języka białoruskiego i formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne podsumowania dotyczące rozwoju literatury i języka
- potrafi rozpoznawać znaczenie poszczególnych wydarzeń historycznych w kontekście dokonań europejskich dla rozwoju literatury białoruskiej i języka białoruskiego
- potrafi prawidłowo interpretować rozwój białoruskiej idei narodowowyzwoleńczej i jej wpływ na organizację białoruskiego życia społecznego
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Kryteria oceniania
Ocena ciągła przygotowania do zajęć. Referowanie, analiza i interpretacja lektur. Ocena z zaliczenia będzie miała wpływ na końcową ocenę z egzaminu
Literatura
1. Adamowicz A., Zdaliok i zblizku, Mińsk 1977.
2. Arsienniewa N., Wybranyja twory, Mińsk 2002.
3. Arłou U., Tajamnicy połackaj historii, Mińsk 1994.
4. Baradulin R., Mauczannie pieruna, Mińsk 1986.
5. Baradulin R., Jewanhielle ad Mamy, Mińska 1995.
6. Biczel D., Dze chodziać basanoż, Mińsk 1983.
7. Bielski A., Krasa i smutak. Dapamożnik dla nastaunikau, Mińsk 2000.
8. Dudarau A., Dyjałoh. Piesy, Mińsk 1987.
9. Hienijusz Ł., Spowiedź, Mińsk 1993.
10. Hienijusz Ł., Hascina. Wybranae, Mińsk 2000.
11. Hilewicz N., Lubou praswietłaja. Rozdumy u wierszach i prozie ab rodnaj mowie, Mińsk 1996.
12. Historyja biełaruskaj litaratury XX stahoddzia., T.4, cz. 1 Mińsk 2004.
13. Janiszczyc J., Wybranae, Mińsk 2000.
14. Karamazau W., Wybranyja apawiadanni: Dzień Barysa i Hleba, Dzialba kabanczyka i in.
15. Karatkiewicz U., Staryja biełaruskija chroniki, Mińsk 1988.
16. Kislicyna H., Aleś Razanau: Prablema mastackaj świadomaści, Mińsk 1997.
17. Mikulicz M., Na skwazniakach stahoddzia, Mińsk 1999.
18. Łamieka L., Łamieka N., Suczasnaja biełaruskaja litaratura, Mińsk 2003.
19. Marcinowicz A., Wybranyja staronki biełaruskaj literatury u światle sionniaszniaha dnia, Mińsk 1994.
20. Matukouski M., Mudramier, Mińsk 1989.
21. Sipakou J., Odzium "Połymia" 1990, Nr. 4.; wybrane opowiadania.
22. Suprun W., Żyć dla Biełarusi, Mińsk–Słonim 1998.
23. Ptasznikau I., Płonące wzgórze. Przeł. z białoruskiego B. Monkiewicz. Warszawa 1979.
24. Tuha pa radzimie. Paezija biełaruskaj emihracyi, Mińsk 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: