Redagowanie tekstów naukowych 3221-S2-0RT21C
Podczas zajęć studenci poznają specyfikę pracy redaktora tekstów naukowych. Ukazane zostają te zagadnienia, na które redaktor powinien zwracać uwagę w pierwszej kolejności, zarówno pod względem organizacyjnym (ujednolicone normy i zasady edycyjne, organizacja pracy autorów i recenzentów), jak i merytorycznym (spójność tekstowa, weryfikacja źródeł, oryginalność tez, itp.). Studenci przygotowują samodzielnie wstępy do zbioru przypadkowych artykułów, artykuły naukowe oraz dokonują redakcji wybranych tekstów. Efekty ich pracy poddawane są ogólnej dyskusji, dzięki której mogą oni zweryfikować własne postępy. Przez cały semestr studenci pracują w celu opracowania projektu (technicznego i merytorycznego) publikacji naukowej pod kątem redakcyjnym. Projekty te są następnie oceniane podczas zajęć i dyskutowane na forum całej grupy. Studenci zapoznają się ze znakami korektorskimi oraz podstawowymi zagadnieniami wynikającymi z kultury języka (fleksja, ortografia, interpunkcja itd.), by tę praktyczną wiedzę stosować podczas ćwiczeń.
Ćwiczenia – 30 godzin
Przygotowanie wstępu – 3 godziny
Przygotowanie artykułu – 10 godzin
Przygotowanie samodzielnej redakcji – 5 godzin
Przygotowanie projektu publikacji – 8 godzin.
Łącznie: 56 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. WIEDZA:
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
2. UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi sporządzać samodzielne analizy literackie lub lingwistyczne o charakterze porównawczym z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi badawczych
- potrafi wykorzystywać poszerzoną terminologię literacką w procesie analizy utworów
- potrafi wykorzystywać rozszerzone terminy lingwistyczne w procesie analizy zjawisk językowych
- potrafi prezentować poglądy badaczy dotyczące literatury białoruskiej i języka białoruskiego i formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne podsumowania dotyczące rozwoju literatury i języka
- posiada rozbudowaną umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury białoruskiej w oparciu o badania w poszczególnych dziedzinach i własne doświadczenie
- potrafi wykorzystywać rozszerzone terminy translatologiczne w procesie analizy przekładów z języka polskiego na białoruski i z białoruskiego na polski
- potrafi rozpoznawać znaczenie poszczególnych wydarzeń historycznych w kontekście dokonań europejskich dla rozwoju literatury białoruskiej i języka białoruskiego
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności badawcze oraz zdolności przydatne w przyszłej karierze zawodowej
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach grupowych, pracach organizacji i instytucji zajmujących się problematyką białoruską
- potrafi organizować samodzielną oraz grupową pracę dotyczącą analizy problemowej zjawisk kultury związanych z Białorusią
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
- aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego Białorusi
- systematycznie uczestniczy w białoruskim życiu kulturalnym korzystając z różnych mediów i różnych jego form
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w zajęciach, prace (artykuł, wstęp, redakcja, projekt publikacji).
Literatura
Publikacje naukowe (artykuły, zbiory artykułów, opracowania zbiorowe, monografie) dobrane zgodnie z zainteresowaniami studentów.
Materiały własne.
Opracowania poprawnościowe i redaktorskie, m.in.:
Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, PWN, Warszawa 2006;
H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, PWN, Warszawa 2005;
T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, PWN, Warszawa 2009;
Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, PWN, Warszawa 2012;
Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji, red. E. Polański, PWN, Warszawa 2012;
A. Skudrzyk, K. Urban, Wielką czy małą literą? Mały słownik użycia wielkich liter w polskich tekstach, RYTM, Warszawa 2009;
H. Jadacka, A. Markowski, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, PWN, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: