Praktyczna nauka języka białoruskiego II 3221-S2-0PB12C
Zajęcia stanowią kontynuację nauki języka białoruskiego na poziomie zaawansowanym w oparciu o współczesne teksty publicystyczne zawierające wyrażenia potoczne, zapożyczenia, wyrazy slangowe itp. oraz teksty analityczne dotyczące współczesnych problemów międzynarodowych o charakterze społeczno-politycznym. Celem zajęć jest wykształcenie umiejętności swobodnego i poprawnego wypowiadania się (w formie ustnej i pisemnej) na tematy złożone, w tym abstrakcyjne, udoskonalenie umiejętności czytania, parafrazowania i analizowania tekstów dotyczących problematyki współczesnej (często aktywizującej emocje).
Podczas zajęć studenci pracują z tekstami publicystycznymi, pokazującymi w sposób bezpośredni ważkie problemy współczesnego świata takie jak: jakość życia, bezpieczeństwo i przemoc w rodzinie, aborcja, macierzyństwo zastępcze, ochrona i zanieczyszczenie środowiska, elektrownie węglowe i jądrowe (w tym także awarie), klęski żywiołowe i pomoc humanitarna, wojny domowe i misje pokojowe, broń nowej generacji, znaczenie organizacji międzynarodowych (ONZ, NATO), sztuka i emocje. Studenci uczą się analizować w sposób poprawny językowo najważniejsze współczesne zjawiska społeczno-polityczne. Parafrazują, oceniają, streszczają, hierarchizują informacje usłyszane i przeczytane. Tworzą własne, poprawne językowo wypowiedzi nacechowane oraz neutralne, pogłębiają umiejętność prowadzenia i koordynowania dyskusji na tematy poważne i abstrakcyjne.
Doskonalą także swoją znajomość struktur gramatycznych i ortograficznych, w szczególności takich jak: rzeczowniki nieodmienne i rodzaju ogólnego, sposoby wyrażania stosunków przyczynowo-skutkowych, budowa zdań wielokrotnie złożonych współrzędnie i podrzędnie, konstrukcje ze znaczeniem przyzwolenia, tworzenie przysłówków, odmiana rzeczowników zakończonych na –j, -um, pisownia rzeczowników zakończonych na –ija, pisownia przymiotników złożonych oraz użycie wyrazów pobocznych i wtrąconych.
BLOKI TEMATYCZNE:
BLOK I
1. Znaczenie rodziny w życiu człowieka.
2. Jakość życia i bezpieczeństwo w rodzinie.
3. Rodziny wielodzietne i wielopokoleniowe.
4. Podział obowiązków w rodzinie.
5. Przemoc w rodzinie.
6. Aborcja.
7. Macierzyństwo zastępcze.
8. Rzeczowniki nieodmienne i rodzaju ogólnego: zabijaka, prajdocha, sonia...
9. Żargonizmy i leksyka tabu: bomż, trauka, ihołka, miaszoczniki, vandały.
10. Wyrażanie stosunków przyczynowo-skutkowych: ad czaho?, z-za czaho?
BLOK II
1. Ochrona środowiska.
2. Próby ograniczenia przedostawania się do atmosfery gazów cieplarnianych.
3. Elektrownie węglowe i jądrowe.
4. Awarie elektrowni (w Czarnobylu, w Japonii).
5. Energia ze źródeł odnawialnych.
6. Walka z żywiołami.
7. Pożary lasów.
8. Powodzie – brak zbiorników retencyjnych pełniących funkcje przeciwpowodziowe.
9. Pomoc humanitarna poszkodowanej ludności.
10. Zdania wielokrotnie złożone podrzędnie i współrzędnie.
BLOK III
1. Punkty zapalne w różnych regionach świata.
2. Wojny domowe i międzynarodowe.
3. Misje pokojowe: w Kosowie, Iraku, Afganistanie...
4. Broń nowej generacji: rakiety, wyrzutnie rakiet...
5. Systemy obrony przeciwlotniczej.
6. Znaczenie manewrów wojskowych.
7. Rola ONZ i NATO.
8. Konstrukcje ze znaczeniem przyzwolenia.
9. Tworzenie przysłówków. Przysłówki z przedrostkiem pa-: pa-mojmu, pa-czałavieczy...
10. Sposoby przekazywania cudzych wypowiedzi.
BLOK IV
1. Literatura i sztuka.
2. Muzea.
3. Sztuki plastyczne.
4. Muzyka.
5. Gry komputerowe (chakierstwa, żorstkasć, nasille).
6. Uczucia, doznania, nastroje.
7. Odmiana rzeczowników na -j: muziej, sanatoryj...
8. Odmiana rzeczowników na -um: refierendum, ultymatum...
9. Pisownia rzeczowników na -ija: dyskusija, recenzija, ekskursija...
10. Pisownia przymiotników złożonych: litaraturna-muzyczny, hramadska-palityczny...
11. Użycie wyrazów pobocznych i wtrąconych: adnym słovam, biezumouna, napeuna, na maju dumku...
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. WIEDZA:
- posiada wiedzę w zakresie procesu kształtowania się języka literackiego na Białorusi
- rozumie wpływ polityki i historii na rozwój białoruskiego języka literackiego
- prezentuje pogłębioną znajomość specyfiki metodologicznej i przedmiotowej oraz terminologię wykorzystywaną w badaniach translatologicznych
2. UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi ocenić poprawność struktur językowych w różnych wypowiedziach
- potrafi porozumiewać się w języku białoruskim na poziomie C1
- potrafi wykorzystywać rozszerzone terminy translatologiczne w procesie analizy przekładów z języka polskiego na białoruski i z białoruskiego na polski
- potrafi przygotowywać samodzielne analizy przekładów z języka polskiego na białoruski i z białoruskiego na polski uwzględniając i konfrontując ze sobą wyniki najnowszych badań w tej dziedzinie
- potrafi ocenić znaczenie poszczególnych tłumaczy z języka białoruskiego na polski i polskiego na białoruski w kontekście ich oddziaływania na proces polsko-białoruskiej wymiany kulturowej
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności badawcze oraz zdolności przydatne w przyszłej karierze zawodowej
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach grupowych, pracach organizacji i instytucji zajmujących się problematyką białoruską
- potrafi organizować samodzielną oraz grupową pracę dotyczącą analizy problemowej zjawisk kultury związanych z Białorusią
- systematycznie uczestniczy w białoruskim życiu kulturalnym korzystając z różnych mediów i różnych jego form
Kryteria oceniania
Metoda indukcyjna. Czytanie tekstów i ich analiza pod względem językowym. Ćwiczenia gramatyczno-leksykalne. Zaliczenie semestru na podstawie uczestnictwa w zajęciach, wykonywania samodzielnych prac pisemnych i tekstów kontrolnych.
Literatura
„Biełorusskij jazyk dla niebiełorusow, Mińsk 1963,
Narkiewicz A. Praktyczny kurs suczasnaj biełaruskaj mowy. Mińsk 1992,
Leksikałohija suczasnaj biełaruskaj litaraturnaj mowy. Pod red. Bachańkowa A., Mińsk 1994,
Staryczonak W. Biełaruskaja mowa ad A da Ja. Mińsk 2000,
Jasińska-Socha T., Głuszkowska J. Skrypt do zajęć praktycznych z języka białoruskiego. Warszawa 1985,
Słounik bielaruskaj mowy. Mińsk 2000,
Araszonkawa H., Lemciuhowa W. Karotki słounik biełaruskaj mowy. Mińsk 1994,
Kulikowicz I. Belaruski pravapis. Mińsk 1993,
Czasopisma i gazety: „Połymia”, „Maładość”, „Belaruś”, „Zwiazda”
Materiały własne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: