Kierunki w lingwistyce współczesnej 3221-S2-0KL21W
Zajęcia są przeglądem najważniejszych współczesnych kierunków językoznawczych, poczynając od szkoły kazańskiej, której twórcami są J. N. Baudouin de Courtenay i Mikołaj Kruszewski. Zaprezentowana zostanie teoria Ferdynanda de Saussure'a stanowiąca podstawę współczesnych badań strukturalnych. Następnie omówione będą teorie szkoły praskiej (do której należeli naukowcy z wielu krajów), kopenhaskiej i londyńskiej a także teorie strukturalnych szkół amerykańskich. Przedstawiony zostanie wkład językoznawców polskich, rosyjskich i wybranych europejskich do lingwistyki światowej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. WIEDZA:
- potrafi zdefiniować główne pojęcia gramatyczne, zna terminolgię językoznawczą, potrafi kojarzyć fakty językowe i wiązać teorię z praktyką językoznawczą
- prezentuje pogłębioną znajomość specyfiki metodologicznej i przedmiotowej oraz terminologię wykorzystywaną w badaniach językoznawczych i literaturoznawczych na poziomie rozszerzonym
- zna główne teorie badań językoznawczych oraz filologiczne metodologie badawcze
- potrafi rozróżnić kierunki i specjalizacje lingwistyczne, scharakteryzować założenia głównych szkół strukturalnych, zna ich twórców i najważniejszych przedstawicieli
- potrafi opisać założenia teorii semantycznych J. Lyonsa, A. Wierzbickiej, W. Doroszewskiego, J. Apresjana, J. Bralczyka, a także scharakteryzować istotę metody pól semantycznych, stosowanych w językoznawstwie
2. UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi sporządzać samodzielne analizy literackie lub lingwistyczne o charakterze porównawczym z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi badawczych
- potrafi rozpoznać złożone struktury językowe i dokonać ich oceny pod względem poprawności
- potrafi ocenić znaczenie poszczególnych zjawisk językowych w aspekcie synchronicznym i diachronicznym
- potrafi ocenić znaczenie poszczególnych zjawisk językowych w kontekście współczesnej sytuacji polityczno-społecznej na Białorusi i jej pograniczach
- potrafi wykorzystywać rozszerzone terminy lingwistyczne w procesie analizy zjawisk językowych
- potrafi wykorzystywać rozszerzone terminy translatologiczne w procesie analizy przekładów z języka polskiego na białoruski i z białoruskiego na polski
- potrafi przygotowywać samodzielne analizy przekładów z języka polskiego na białoruski i z białoruskiego na polski uwzględniając i konfrontując ze sobą wyniki najnowszych badań w tej dziedzinie
- potrafi ocenić znaczenie poszczególnych tłumaczy z języka białoruskiego na polski i polskiego na białoruski w kontekście ich oddziaływania na proces polsko-białoruskiej wymiany kulturowej
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Kryteria oceniania
Przy ocenie końcowej brane będą pod uwagę:
- obecność na zajęciach
- aktywność na zajęciach
- pisemne zaliczenie końcowe.
Literatura
1. J. Fisiak, Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych, Warszawa 1985.
2. N. Baudouin de Courtenay, Dzieła wybrane, t.1-6, Warszawa 1974-1983.
3. R. Jacobson, M. Kruszewski, Wybór pism, Wrocław 1967.
4. F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 1961.
5. A. Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978.
6. N. S. Trubeckoj, Izbrannye trudy po filologii, Moskwa 1987.
7. R. Jacobson, Izbrannyje raboty, Moskwa 1985.
8. N. Chomsky, Zagadnienia teorii składni, Wrocław 1982.
9. A. Martinet, Podstawy lingwistyki funkcjonalnej, Warszawa 1970.
10. L. Blumfild, Jazyk. Moskwa 1986.
11. L.W. Szczerba, Izbrannye raboty po russkomu jazykoznaniju, Moskwa 2007.
12. W. W. Winogradow, Izbrannye trudy. Issledowanija po russkoj grammatike, Moskwa 1975.
13. J. Apresjan, Koncepcje i metody współczesnej lingwistyki strukturalnej, Warszawa 1974.
14. J. Apresjan, Leksiczeskaja semantyka, Moskwa 1974.
15. A. Wierzbicka, Semantyka i słownik, Wrocław 1972.
16. W. Doroszewski, Język. Myślenie. Działanie, Warszawa 1982.
17. E. Tabakowska, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001.
18. A. Furda, Językoznawstwo otwarte, Wrocław 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: