- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kalejdoskop literatury białoruskiej 3221-FBA-KLB-OG
Konwersatorium ma za zadanie zapoznać studentów z wybranymi utworami literatury białoruskiej XX i XXI wieku. W tym celu przedstawione zostaną książki istotne w procesie rozwoju poszczególnych tendencji w literaturze białoruskiej, niejednokrotnie nawiązujące do sytuacji społeczno-politycznej. Zaprezentowane zostaną dzieła uznane za klasykę kanonu literatury białoruskiej, jak i te mniej znane aczkolwiek istotne. Zostaną omówione utwory… Ponadto w ramach przedmiotu podawane są ogólne informacje o rozwoju literatury białoruskiej w XX wieku. Szczególny nacisk położony zostanie na omówienie najważniejszych wydarzeń historycznych mających wpływ na proces historyczno-literacki w tym: I fala białorutenizacji, represje stalinowskie, II wojna światowa, katastrofa elektrowni w Czarnobylu, objęcie władzy przez Łukaszenkę. Zostaną omówione utwory prezentujące panoramę najważniejszych wydarzeń historycznych jak i rzeczywistości białoruskiej. Ponadto dostrzegalna będzie ewolucja poglądów pisarzy na kwestie społeczno-polityczne i rola w niej czasu.
Program konwersatorium przewiduje lekturę polskojęzycznych tekstów teoretycznych prezentujących osiągnięcia współczesnej literatury białoruskiej oraz czytanie białoruskich utworów literackich w tłumaczeniu na język polski.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań
literaturoznawczych (K1_W02),
- zaawansowanym stopniu terminologię literaturoznawczą (K1_W04)
-w zaawansowanym stopniu proces historycznoliteracki oraz rozumie wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój (K1_W07)
- w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań literaturoznawczych i najważniejsze współczesne nurty(K1_W10)
Absolwent potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych (K1_U01)
- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze (K1_U03)
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji(K1_U05)
- rozpoznać różne rodzaje wytworów literatury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerszym kontekście(K1_U06)
- merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku polskim i obcym(K1_U08)
- planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym) (K1_U14)
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (K1_U15)
Absolwent jest gotów do:
-krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K1_K01)
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych
i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów (K1_K02)
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej (K1_K04)
Kryteria oceniania
Przy ocenie końcowej pod uwagę brana będzie aktywność studenta na zajęciach, prezentacje indywidualne, obecność na zajęciach oraz na koniec egzamin ustny z omówionego podczas zajęć materiału.
Zaliczenie w formie ustnej
W czasie zaliczenia zadawane są pytania obejmujące zagadnienia prezentowane w trakcie konwersatorium.
I. Liczba pytań: 3.
II. Punktacja pytań: od 3 do 0.
III. Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Pkt. 3
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznego, światopoglądowego, poetologicznego itp.), przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), podaje różne stanowiska badawcze, umieszcza twórczość pisarza i dzieło w procesie historycznoliterackim. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 2
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), umieszcza twórczość pisarza i dzieło w kontekście epoki. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 1
Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli kierunku i ich dzieła, wskazuje jedynie konstytutywne cechy epoki, okresu lub kierunku literackiego. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.
Wymogi na ocenę 5!
- 3 pkt. za każde pytanie,
- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej.
Literatura
1. Adamowicz A., „Oprawcy czyli radość noża żywoty hiperbolijczyków, Warszawa 1988.
2. Akudowicz W., Razburyć Paryż, Mińsk 2004.
3. Akudowicz W., Dialogi z Bogiem, Wrocław 2008.
4. red. B. Albin, W. Baluk, Europa Wschodnia - dekada transformacji. Białoruś, Wrocław 2004.
5. Aleksiejewicz S., Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości, Wołowiec 2012.
6. Aleksijewicz S., Czasy secondhand. Koniec czerwonego człowieka, Wołowiec 2018.
7. Bykow W., Zły znak, Warszawa 1991.
8. . Bykow W. ,Ściana., Białystok 1999.
9. Bielski A., Suczsnaja litaratura Biełarusi, Mińsk 2000.
10. Drozd K., Białoruska proza łagrowa, Warszawa 2016.
11. Hermanowicz J., Przeżyłem sowieckie łagry. Wspomnienia. Chiny-Sybir-Moskwa, Warszawa 2012.
12. Hlobus A., Demonokameron, Białystok 1998.
13. Karatkiewicz U., Chrystus wylądował w Grodnie, Warszawa 2012.
14. Kislicyna H., Nowaja literaturnaja situacyja: zmiena kulturnaj paradyhmy, Mińsk 2006.
15. Klinau A., Mińsk. Przewodnik po Mieście Słońca, Wołowiec 2008.
16. Корань (Сінькова) Л. Беларуская проза ХХ стагоддзя. Дынаміка жанравых структур, Мінск 1996.
17. Mieleż I., Ludzie na błotach, Warszawa 1968.
18. Mironowicz E., Białoruś, Warszawa 2007.
19. Shved V., Grzybowski J., Historia Białorusi od czasów najdawniejszych do 1991, Warszawa 2020.
20. Szamiakin I., Serce na dłoni, Warszawa 1968.
21. Szybieka Z., Historia Białorusi 1795-2000, Lublin 2002.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: