Literatura powszechna I 3202-S1OLP21o
Zagadnienia szczegółowe:
I. Zagadnienia ogólne. Prawidłowości procesu historycznoliterackiego w literaturach europejskich. Schemat następstwa prądów literackich według J. Krzyżanowskiego. Prądy „klasyczne” i prądy „romantyczne” – porównanie według R. Przybylskiego.
II. Komparatystyka literacka. Terminologia. Zakres i podział. Krąg badaczy. Przykłady badań.
III. Literatura starożytna.
1. Periodyzacja literatury greckiej i rzymskiej według różnych badaczy.
2. Literatura grecka: eposy Homera, liryka archaiczna, tragedia attycka, komedia stara i nowa, romans, liryka aleksandryjska.
3. Literatura rzymska: Wergiliusz, Horacy, Owidiusz, liryka, satyra, romans.
4. Konteksty – nawiązania – interpretacje. Homer w przekładach rosyjskich XVIII-XIX wieku. Rosyjskie „exegi monumentum” XVIII-XIX wieku (M.W. Łomonosow, G.R. Dierżawin, W.W. Kapnist, A.S. Puszkin, A.A. Fet).
IV. Literatura niemiecka.
1. Periodyzacja literatury niemieckiej. Ogólna charakterystyka poszczególnych okresów.
2. Średniowieczny epos bohaterski. Pieśń o Nibelungach.
3. Literatura przełomu XVIII i XIX wieku: okres „burzy i naporu” – klasyka − romantyzm. Twórczość J.W. Goethego. Twórczość F. Schillera. Gatunek ballady i twórczość G.A. Bürgera. Inni przedstawiciele poszczególnych okresów.
4. Powieściopisarstwo T. Manna na tle epoki.
5. Twórczość G. Grassa.
6. Konteksty – nawiązania – interpretacje. Rosyjska „werteriada” przełomu XVIII i XIX wieku. Ballady W. Żukowskiego a Lenora G.A. Bürgera.
V. Literatura włoska.
1. Zarys dziejów literatury włoskiej.
2. Dante Alighieri i Boska komedia.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
− student ma uporządkowaną wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego w literaturze europejskiej,
− student zna najważniejsze zagadnienia z dziejów literatury europejskiej (literatura grecka i rzymska; literatura niemiecka; literatura włoska),
− student zna terminologię z zakresu komparatystyki oraz zakres i podział komparatystyki,
− student omawia wybrane zjawiska literatury rosyjskiej w kontekście literatur greckiej i rzymskiej oraz literatury niemieckiej (nawiązania – interpretacje – przekłady – recepcja).
Umiejętności:
− student dokonuje periodyzacji literatur greckiej i rzymskiej oraz literatur niemieckiej i włoskiej, a także wymienia cechy poszczególnych okresów i kierunków literackich,
− student wymienia przedstawicieli literatur greckiej i rzymskiej oraz literatur niemieckiej i włoskiej, a także okresów i kierunków literackich,
− student charakteryzuje poszczególne dzieła literackiego z punktu widzenia treściowo-problemowego i formalnego oraz przedstawia je na tle procesu historycznoliterackiego,
− student porównuje wybrane dzieła literackie z punktu widzenia treściowo-problemowego oraz formalnego.
Kompetencje społeczne:
− student ma świadomość współodpowiedzialności za zachowanie europejskiego dziedzictwa kulturowego,
− student ma świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa i odczuwa potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych.
Kryteria oceniania
1 ECTS (30 godz.) - wykład (70%) i praca własna studenta - przygotowanie do tekstu (30%)
Test
Pytania: 8
Liczba punktów maksymalna: 24 (8x3)
Punkty i oceny:
13-16 – 3,0 (dst)
16,5-18 – 3,5 (dst+)
18,5-20 – 4,0 (db)
20,5-22 – 4,5 (db+)
22,5-24 – 5,0 (bdb)
5! - bezbłędna odpowiedź na wszystkie pytania (liczba punktów maksymalna: 24) oraz odwołanie się do wiedzy spoza programu (liczba punktów: 25).
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa (ogólne opracowania historycznoliterackie):
1. Dzieje literatur europejskich, pod red. W. Floryana, t. 1-3, Warszawa 1982.
2. Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, pod red. A. Benoit-Dusausoy i G. Fontaine’a, Gdańsk 2009.
3. M. Cytowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1983.
4. M. Szyrocki, Historia literatury niemieckiej. Zarys, Wrocław 1963.
Literatura uzupełniająca (szczegółowe opracowania historycznoliterackie):
1. J. de Romilly, Tragedia grecka, tłum. I. Sławińska, Warszawa 1994.
2. A. Wójcik, Talent i sztuka. Rzecz o poezji Horacego, Wrocław 1986.
3. S. Stabryła, Owidiusz. Świat poetycki, Wrocław 1989.
4. S. Stabryła, Wergiliusz. Świat poetycki, Wrocław 1987.
5. E.R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tłum. A. Borowski, Kraków 2005.
6. M. Szyrocki, Johann Wolfgang Goethe, Warszawa 1981.
7. M. Wydmuch, Tomasz Mann, Warszawa 1979.
8. K. Morawski, Dante Alighieri, Warszawa 1961.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: