Literatura powszechna 3202-1DZLP2E
Semestr zimowy:
I. Zagadnienia ogólne. Prawidłowości procesu historycznoliterackiego w literaturach europejskich. Schemat następstwa prądów literackich według J. Krzyżanowskiego. Prądy "klasyczne" i prądy "romantyczne" - porównanie według R. Przybylskiego.
II. Komparatystyka literacka. Terminologia. Zakres i podział. Krąg badaczy. Przykłady badań.
III. Literatura starożytna.
1. Periodyzacja literatury greckiej i rzymskiej według różnych badaczy.
2. Literatura grecka: eposy Homera, liryka archaiczna, tragedia attycka, komedia stara i nowa, romans, liryka aleksandryjska.
3. Literatura rzymska: Wergiliusz, Horacy, Owidiusz, liryka, satyra, romans.
4. Konteksty - nawiązania - interpretacje. Homer w przekładach rosyjskich XVIII-XIX wieku. Rosyjskie "exegi monumentum" XVIII-XIX wieku (M.W. Łomonosow, G.R. Dierżawin, W.W. Kapnist, A.S. Puszkin, A.A. Fet).
IV. Literatura niemiecka.
1. Periodyzacja literatury niemieckiej. Ogólna charakterystyka poszczególnych okresów.
2. Średniowieczny epos bohaterski. "Pieśń o Nibelungach".
3. Literatura przełomu XVIII i XIX wieku: okres "burzy i naporu" - klasyka - romantyzm. Twórczość J.W. Goethego. Twórczość F. Schillera. Gatunek ballady i twórczość G.A. Bürgera. Inni przedstawiciele poszczególnych okresów.
4. Powieściopisarstwo T. Manna na tle epoki.
5. Twórczość G. Grassa.
6. Konteksty - nawiązania - interpretacje. Rosyjska "werteriada" przełomu XVIII i XIX wieku. Ballady W. Żukowskiego a "Lenora" G.A. Bürgera.
V. Literatura włoska.
1. Zarys dziejów literatury włoskiej.
2. Dante Alighieri i "Boska komedia".
Semestr letni:
I. Zagadnienia ogólne. Prawidłowości procesu historycznoliterackiego w literaturach europejskich.
II. Literatura angielska.
1. Periodyzacja literatury angielskiej według różnych kryteriów. Ogólna charakterystyka poszczególnych okresów.
2. Szekspir - życie i dzieło.
3. J. Donne i angielska "poezja metafizyczna".
4. Powieść angielska XVIII wieku. W stronę eksperymentatorstwa.
5. G. Byron - życie i twórczość.
6. "Ulisses" J. Joyce'a.
7. Utopia i antyutopia w literaturze europejskiej. "Rok 1984" G. Orwella.
8. Konteksty - nawiązania - interpretacje. Recepcja twórczości L. Sterne'a i sternizmu w Rosji przełomu XVIII i XIX wieku. Rosyjska proza XIX wieku a literatura angielska. "Ulisses" J. Joyce'a w interpretacji V. Nabokova. "Rok 1984" G. Orwella i "My" J. Zamiatina - porównanie.
III. Literatura francuska.
1. Periodyzacja literatury francuskiej. Ogólna charakterystyka poszczególnych okresów.
2. Wieki XVII-XVIIII. Oświecenie. Teatr J. Racine'a i Molièra. Encyklopedia i encyklopedyści. „Wielka czwórka wieku Oświecenia” - Monteskiusz, Wolter, D. Diderot, J.J. Rousseau.
3. Wielka powieść XIX wieku – romantyzm, realizm, naturalizm. H. de Balzac. Stendhal. G. Flaubert. E. Zola.
4. Konteksty - nawiązania - interpretacje. J.F. Marmontel i rosyjska proza sentymentalna. Wzory miłości w kulturze Zachodu (Tristan i Izolda, Julia i Saint-Preux) i ich odzwierciedlenie w literaturze rosyjskiej.
IV. Literatura hiszpańska.
1. Zarys dziejów literatury hiszpańskiej.
2. Cervantes i "Don Kichot". W. Szkłowski o dziele Cervantesa.
V. Literatury skandynawskie.
1. Zarys dziejów literatur skandynawskich.
2. Dramaturgia H. Ibsena.
V. Literacka Nagroda Nobla - przegląd laureatów i ich dzieł.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Semestr zimowy
Wiedza:
- student ma uporządkowaną wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego w literaturze europejskiej,
- student zna najważniejsze zagadnienia z dziejów literatury europejskiej (literatura grecka i rzymska; literatura niemiecka; literatura włoska),
- student zna terminologię z zakresu komparatystyki oraz zakres i podział komparatystyki,
- student omawia wybrane zjawiska literatury rosyjskiej w kontekście literatur greckiej i rzymskiej oraz literatury niemieckiej (nawiązania - interpretacje - przekłady - recepcja).
Umiejętności:
- student dokonuje periodyzacji literatur greckiej i rzymskiej oraz literatur niemieckiej i włoskiej, a także wymienia cechy poszczególnych okresów i kierunków literackich,
- student wymienia przedstawicieli literatur greckiej i rzymskiej oraz literatur niemieckiej i włoskiej, a także okresów i kierunków literackich,
- student charakteryzuje poszczególne dzieła literackie z punktu widzenia treściowo-problemowego i formalnego oraz przedstawia je na tle procesu historycznoliterackiego,
- student porównuje wybrane dzieła literackie z punktu widzenia treściowo-problemowego oraz formalnego.
Kompetencje społeczne:
- student ma świadomość współodpowiedzialności za zachowanie europejskiego dziedzictwa kulturalnego,
- student ma świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa i odczuwa potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych.
Semestr letni
Wiedza:
- student ma uporządkowaną wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego w literaturze europejskiej,
- student zna najważniejsze zagadnienia z dziejów literatury europejskiej (literatury angielska i francuska, literatura hiszpańska, literatury skandynawskie),
student ma ogólną wiedzę o literackiej Nagrodzie Nobla i jej wybranych laureatach,
- student omawia wybrane zjawiska literatury rosyjskiej w kontekście literatur angielskiej i francuskiej oraz literatury hiszpańskiej (nawiązania - interpretacje - przekłady - recepcja).
Umiejętności:
- student dokonuje periodyzacji literatur angielskiej i francuskiej oraz (w ogólnym zarysie) literatury hiszpańskiej i literatur skandynawskich, a także wymienia cechy poszczególnych okresów i kierunków literackich,
- student wymienia przedstawicieli literatur angielskiej i francuskiej oraz literatury hiszpańskiej i literatur skandynawskich, a także okresów i kierunków literackich,
- student charakteryzuje poszczególne dzieła literackie z punktu widzenia treściowo-problemowego i formalnego oraz przedstawia je na tle procesu historycznoliterackiego,
- student porównuje wybrane dzieła literackie z punktu widzenia treściowo-problemowego o raz formalnego.
Kompetencje społeczne:
- student ma świadomość współodpowiedzialności za zachowanie europejskiego dziedzictw kulturowego,
- student ma świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa i odczuwa potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Kontrola obecności.
Praktyki zawodowe
-nie dotyczy
Literatura
1. Dzieje literatur europejskich, pod red. W. Floryana, t. 1-3, Warszawa 1982.
2. Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, pod red. A. Benoit-Dusausoy i G. Fontaine’a, Gdańsk 2009.
3. M. Cytowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1983.
4. M. Szyrocki, Historia literatury niemieckiej. Zarys, Wrocław 1963.
5. P. Mroczkowski, Historia literatury angielskiej. Zarys, Wrocław 1986.
6. J. Adamski, Historia literatury francuskiej. Zarys, Wrocław 1989.
7. J. de Romilly, Tragedia grecka, tłum. I. Sławińska, Warszawa 1994.
8. A. Wójcik, Talent i sztuka. Rzecz o poezji Horacego, Wrocław 1986.
9. S. Stabryła, Owidiusz. Świat poetycki, Wrocław 1989.
10. S. Stabryła, Wergiliusz. Świat poetycki, Wrocław 1987.
11. E.R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tłum. A. Borowski, Kraków 2005.
12. M. Szyrocki, Johann Wolfgang Goethe, Warszawa 1981.
13. M. Wydmuch, Tomasz Mann, Warszawa 1979.
14. K. Morawski, Dante Alighieri, Warszawa 1961.
15. S. Helsztyński, Shakespeare. Opowieść biograficzna, Warszawa 1974.
16. G. Bystydzieńska, W labiryncie prawdy. Studia o twórczości Laurence'a Sterne'a, Lublin 1993.
17. G. Bidwell, U kolebki angielskiego realizmu , tłum. A. Bidwell, Warszawa 1960.
18. E. Naganowski, Telemach w labiryncie świata. O twórczości Jamesa Joyce'a, Poznań 1997.
19. J. Łojek, Wiek markiza de Sade. Szkice z historii obyczajów i literatury we Francji XVIII wieku, Warszawa 1996.
20. P. Van Tieghem, Główne doktryny literackie we Francji. Od Plejady do surrealizmu, tłum. M. Wodzyńska i E. Maszewska, Warszawa 1971.
21. H. Suwała, Emil Zola, Warszawa 1968.
22. Z. Szmydtowa, Cervantes, Warszawa 1975.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: