Wykład licencjacki: Qualitative methods in applied linguistics 3200-L3-0WL2
Celem kursu jest przygotowanie studentów do napisania pracy licencjackiej z zakresu językoznawstwa z wykorzystaniem podejścia jakościowego do badań. Studenci zdobędą podstawową wiedzę z zakresu badań jakościowych w językoznawstwie stosowanym, m.in. nt. sposobów poboru i analizy danych jakościowych (np. kulturowych narracji i historii zebranych w drodze wywiadu), a także praktyczne wskazówki nt. pisania pracy licencjackiej i umiejętności badawcze w tym zakresie.
Zakres tematów
(1) Wprowadzenie do metod jakościowych w językoznawstwie stosowanym.
(2) Podejścia jakościowe do badań (m.in. badania narracyjne, analiza przypadku, etnografia).
(3) Metody poboru danych jakościowych (m.in. obserwacja, wywiad).
(4) Praktyczne aspekty pisania pracy licencjackiej.
Nakład pracy studenta:
Łączna wartość punktów ECTS = 3
Godziny kontaktowe (w sali) – 30h = 1 ECTS
Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową:
Praca domowa i bieżące przygotowanie do zajęć – 50h
Przygotowanie do egzaminu końcowego – 10h
50h + 10h = 60h = 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza: K_W01, K_W02, K_W03, K_W05, K_W06, K_W07.
Umiejętności: K_U02, K_U03, K_U04, K_U06; S_U04, K_U08.
Kompetencje społeczne: K_K03, K_K01, K_K03, K_K06.
Kryteria oceniania
Metody oceny pracy studenta:
- Ocena wykonania zadania w trakcie kursu (prezentacji, prac domowych) (50% oceny końcowej).
- Ocena z egzaminu pisemnego po zakończeniu semestru, obejmującego materiał teoretyczny z całego kursu (50% oceny końcowej).
Kryteria oceny:
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie uzgodnionych zadań (prezentacji, prac domowych) sprawdzających umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy zdobytej w trakcie kursu. Do zaliczenia zadania wymagane jest uzyskanie 60% punktów.
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym, sprawdzającym wiedzę teoretyczną z całego zakresu kursu. Do zdania egzaminu wymagane jest uzyskanie 60% punktów.
Do zaliczenia całego kursu należy zaliczyć zarówno zadania w ramach zajęć, jak i egzamin.
Przyjęte zasady punktacji dla oceny zadań wykonywanych w trakcie zajęć i egzaminu:
• ponad 90% – 5
• 85%-89% – 4+
• 80%-84% – 4
• 70%-79% – 3+
• 60%-69% – 3
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
(1) Brown, J. D. (2004). Research methods for applied linguistics: Scope, characteristics, and standards. In A. Davies & C. Elder (Eds.), Handbook of applied linguistics (pp. 476–500). John Wiley & Sons.
(2) Filipović, J. (2019). Transdisciplinary qualitative paradigm in applied linguistics: autoethnography, participatory action research and minority language teaching and learning. International Journal of Qualitative Studies in Education, 32(5), 493–509. https://doi.org/10.1080/09518398.2019.1597209
(3) Heigham, J. & Croker, R.A. (2009). Qualitative research in applied linguistics. A practical introduction. Palgrave Macmillan.
(4) Hu, Y., & Fan, W. (2011). An exploratory study on intercultural communication research contents and methods: A survey based on the international and domestic journal papers published from 2001 to 2005. International Journal of Intercultural Relations, 35(5), 554–566. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2010.12.004
(5) Hua, Z. (Ed.). (2016). Identifying research paradigms. In: Research methods in intercultural communication (pp. 3-22). Chichester, UK: Wiley Blackwell.
(6) Phakiti, A., De Costa, P., Plonsky, L., Starfield, S. (Eds.). (2018). The Palgrave handbook of applied linguistics. Research methodology. Palgrave Macmillan.
(7) Saldaña, J. (2016). The coding manual for qualitative researchers. Sage Publications.
(8) Silverman, D. (2011). Interpreting qualitative data (5th ed.). London: SAGE.
(9) William, N. (2005). Your research project (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: