"Od Prometeusza do Pigmaliona. Mityczni stwórcy i twórcy w sztuce dawnej 3105-OP-K
Kurs obejmuje spotkania tematyczne poświęcone
wybranym postaciom mitycznych twórców i stwórców w
iluminacjach książkowych, grafice, malarstwie i rzeźbie.
Przedmiotem wspólnego namysłu będą także sposoby w
jakie odnoszono się do Metamorfoz Owidiusza,
różnorodnego i nieprzebranego źródła na temat mitologii
antycznej, w średniowieczu i nowożytności oraz przemiany
zachodzące w recepcji poematu na przestrzeni wieków.
Przegląd poruszanych tematów będzie koncentrował się na:
(1) przekazach o mitycznych i nie-mitycznych artystach
oraz roli wątków autotematycznych w Metamorfozach
Owidiusza, (2) recepcji Owidiusza w sztuce dawnej, a
także na postaciach mitycznych twórców i stwórców takich
jak (3) Prometeusz, (4) Hefajstos, (5) Apollo, (6) Orfeusz,
(7) Arachne, (8) Ariadna, (9) Dedal, (10) Narcyz i (11-12)
Pigmalion.
Istotną częścią zajęć będzie pogłębianie problematyki
kursu podczas indywidualnej pracy studentów. Zadaniem
uczestników zajęć będzie wybranie dowolnego
przedstawienia związanego z tematyką konwersatorium
oraz poddania go samodzielnej analizie oraz interpretacji.
Wyniki swoich prac studenci przedstawią w formie
piętnastominutowej prezentacji na jednych z ostatnich
zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student rozpoznaje tematy związane z postaciami
mitologicznych artystów w sztuce dawnej i zna ich
literackie pierwowzory,
- zna podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł
sztuki w powiązaniu z historią i kulturą dawną.
Umiejętności:
- potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów
literackich za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych,
- potrafi rozpoznawać i analizować podstawowe
zagadnienia związane z przedstawieniami mitycznych
twórców w sztuce dawnej,
- umie prezentować wyniki indywidualnej pracy w formie
ustnej i pisemnej.
Kompetencje społeczne:
- student ma szacunek dla różnych stanowisk i opinii,
- ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych
środków służących do realizacji wskazanych zadań.
Kryteria oceniania
Prezentacje studentów (30 % oceny końcowej),
przygotowanie do zajęć (30% oceny końcowej), aktywny
udział w dyskusjach (40% oceny końcowej).
Literatura
Źródła:
Filostrat Starszy, Obrazy, przeł. R. Popowski (Warszawa: Prószyński i S-ka, 2004).
Owidiusz, Metamorfozy, przeł. A. Kamieńska, S. Stabryła, (Wrocław; Kraków: 1995.
Pliniusz, Historia naturalna (wybór), przeł. I. i T. Zawadzcy, (Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; Warszawa: De Agostini, 2004), t. 1-2.
Giorgio Vasari, Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, przeł. K. Estreicher (Warszawa; Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1985-1990), t. 1-9.
Wilhelm z Lorris, Jan z Meun, Powieść o róży, przeł. M. Frankowska-Terlecka i T. Giermak-Zielińska (Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1997).
Podstawowe opracowania:
B. Fabiani, Antyk w malarstwie. XV-XXI wiek (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2017).
L. Freedman, Classical Myths in Italian Renaissance Paintings (Cambridge: Cambridge University Press: 2011).
M. Głowiński, Mity przebrane (Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1990).
The Handbook to the Reception of Ovid, eds. J. Miller, C. E. Newlands (Chichester, West Sussex; Malden, MA: Wiley Blackwell, 2014).
D. Lateiner, “Mythic and Non Mythic Artists in Ovid’s Metamorphoses,” Ramus, t. 13, z. 1 (1984): s. 1-30.
E. W. Leach, “Ekphrasis and the Theme of Artistic Failure in Ovid’s Metamorphoses”, Ramus, t. 3, nr 2 (1974): s. 102-142.
Metamorphosis: The Changing Face of Ovid in Medieval and Early Modern Europe, eds. A. Keith, S. Rupp (Toronto: Centre for Reformation and Renaissance Studies, 2007).
Ovid Renewed: Ovidian Influences on Literature and Art from the Middle Ages to the Twentieth Century, ed. Ch. Martindale (Cambridge: Cambridge University Press, 1988).
Ovidian Transformation: Essays On Ovid’s Metamorphoses and Its Reception, eds. P. Hardie, A. Barchiesi and S. Hinds (Cambridge: Cambridge Philological Society, 1999).
A.W.G. Poseq, “The allegorical content of Carravagio’s ‘Narcissus’”, Source, t. 10 (1991): s. 21-31.
O. Raggio, “The Myth of Prometheus: Its Survival and Metamorphoses up to the Eighteenth Century”, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, t. 21, nr 1/2 (1958): s. 44-62.
J. D. Reid, The Oxford Guide to Classical Mythology in the Arts, 1300-1990s (New York; Oxford: Oxford University Press, 1993), t. 1-2.
Die Rezeption der Metamorphosen des Ovid in der Neuzeit. Der antike Mythos in Text und Bild. Internationales Symposion der Werner Reimers-Stiftung Bad Homburg v.d.H. (22. bis 25. April 1991), hrsg. H. Walter, H-J. Horn (Berlin: Gebr. Mann, 1995).
P. B. Salzman-Mitchell, A Web of Fantasies: Gaze, Image, and Gender in Ovid’s Metamorphoses (Columbus: Ohio State University Press, 2005).
H. Semmelrath, Der Orpheus-Mythos in der Kunst der italienischen Renaissance. Eine Studie zur Interpretationsgeschichte und zur Ikonologie (Köln: Universität, 1994).
Szczegółowa lista lektur na poszczególne zajęcia zostanie podane w trakcie kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: