Dwie historie sztuki w jednym państwie? Sztuka niemiecka po 1945 roku 3105-LDWH-K
Powstanie RFN i NRD – odrębnych państw zamieszkiwanych przez jeden naród – spowodowało, że do 1989 roku w Niemczech rozwijały się dwie, diametralnie różne tradycje artystyczne, a scalenie ich po Zjednoczeniu oraz włączenie w krwiobieg na powrót wspólnej kultury, okazało się niemałym wyzwaniem.
Podczas zajęć skupimy się na zasadniczym problemie metodologicznym powojennej historii sztuki niemieckiej jakim jest konieczność połączenia w spójną narrację dwóch odmiennych perspektyw: wschodnio i zachodnioniemieckiej. Zastanowimy się nad tym, dlaczego rewizja kanonu historyczno-artystycznego może napotykać na znacznie większe trudności wówczas, gdy wymaga to nie tyle przyjęcia perspektywy dalekiego Innego (etnicznego, kulturowego), lecz uwzględnienia perspektywy bliskiego Innego (politycznego, ideologicznego). Przykład Niemiec po 1989 roku pokazuje jak problematyczne bywa włączenie takiej bliskiej Inności do jednej narracji historyczno-artystycznej zwłaszcza wówczas, gdy zachodzi przy tym konieczność przewartościowania wykształconego na Zachodzie pojęcia sztuki, a także krytycznego przemyślenia na nowo własnej tożsamości.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student / studentka
K2_W02 zna terminologię z zakresu historii sztuki współczesnej na poziomie rozszerzonym
K2_W03 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat sztuki niemieckiej po 1945 roku, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych
K2_W05 ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych w zakresie współczesnej historii sztuki niemieckiej
K2_W06 ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych ze współczesną historią
historią sztuki niemieckiej, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (historia, studia wizualne, studia nad pamięcią zbiorową i kulturową, nauki społeczne i polityczne)
K2_W07 zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów współczesnej kultury niemieckiej
K2_U02 potrafi wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi
badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie sztuki i kultury niemieckiej po 1945 roku.
Kryteria oceniania
Praca pisemna bądź wygłoszenie referatu podczas zajęć
Literatura
Gillen E. (red.), German Art. From Beckmann to Richter. Images of a Divided Country, Yale 1997;
Gillen E. Feindliche Brüder. Der Kalte Krieg und die deutsche Kunst 1945-1990, Bonn 2009;
Roth L., Inventur. Art in Germany, 1943-55, Yale 2018.
Stonard J.P., Fault Lines: Art in Germany 1945–1955, London 2006;
Stonard J.P., Germany divided: Baselitz and His Generation, London 2014;
Eisman A., Bernhard Heisig and the Fight for Modern Art in East Germany, London 2018.
Thomas K., Kunst in Deutschland seit 1945, Köln 2002.
Belting H., Die Deutschen und ihre Kunst: Ein schwieriges Erbe, München 1992.
Gebhardt V., Das Deutsche in der deutschen Kunst, Köln 2004.
Fatima El-Tayeb, Undeutsch. Die Konstruktion des Anderen in der postmigrantischen Gesellschaft, Bielefeld 2016.
Franke T., Die Nationalität von Kunstwerken, Berlin 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: