- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dzieje Kościołów chrześcijańskich w epoce nowożytnej. Historia Kościołów chrześcijańskich z elementami historii historiografii i metodologii (blok: Historia Kościołów chrześcijańskich) (K1) 3104-WH15HKCH-MPT-OG
Wymagania formalne:
Znajomość języka polskiego
Tematy wykładów:
1. Wykład wprowadzający: kryzys późnego średniowiecza czy źródła reformacji?
2. Humanizm chrześcijański i początki reformacji w Europie: Erazm z Rotterdamu i starcia ze „scholastyką”
3. Reformator – Marcin Luter
3. Wyznanie reformowane: Ulrich Zwingli i Jan Kalwin
4. Reformacja i konfesjonalizacja w państwach europejskich
5. Nieudana reformacja w Rzeczypospolitej? Krzycki, Dantyszek i książę Albrecht
6. Reformacja w czasach Zygmunta Augusta. Jan Łaski i Andrzej Frycz Modrzewski
7. Reformacja i konfesjonalizacja w Rzeczypospolitej
8. Jezuici – dzieje kontrreformacji: Stanisław Hozjusz i Piotr Skarga
9. Narcyzm małych różnic: Bracia polscy
10. Struktury i dokumenty kościelne.
11. Dialog wyznaniowy w XVI-XVII w.
12. Procesy sekularyzacji w 2. połowie XVII w. czy międzykonfesyjny pietyzm.
13. Od protestantyzmu do kapitalizmu: Oświecenie
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Efekty kształcenia
a) Wiedza
Po zaliczeniu zajęć student:
- opanował podstawowe informacje z zakresu dziejów Kościołów w Rzeczypospolitej (zna ogólny zarys dziejów reformacji i reformy katolickiej; rozwój struktur kościołów protestanckich; zarys dziejów zakonu jezuitów);
- opanował podstawowe informacje z dziejów Kościołów w Europie w XVI i XVII w. (informacje biograficzne nt. Marcina Lutra, Jana Bugenhagena, Ulricha Zwinglego, Jana Kalwina, Teodora Bezy; przebieg reformacji w Rzeszy, Niderlandach, Francji i Szwajcarii);
- poznał podstawowe religie i wyznania w Rzeczypospolitej i Europie w XVI-XVII wieku;
- rozumie pojęcia „konfesjonalizacja”; „druga reformacja”, „pietyzm”, „jansenizm”, „sekularyzacja”; „religijność ludowa” oraz potrafi wskazać warunki kształtowania się polityki nowożytnego Kościoła katolickiego wobec religijności ludowej w Rzeczypospolitej;
b) Umiejętności
Po zaliczeniu wykładu student:
- potrafi zdefiniować różnice dzielące wyznania chrześcijańskie nowożytnej Europy;
- potrafi łączyć dzieje religii i Kościołów ze zjawiskami z historii kultury i historii politycznej;
- zdobędzie kompetencje oceny zjawisk z zakresu historii religii oraz historii kultury.
Kryteria oceniania
Egzamin
Literatura
O. Bartel, Jan Łaski (1999)
A. Brückner, Różnowiercy polscy (1962)
A. Brüning, Unio non est unitas. Polen-Litauens Weg im konfessionellen Zeitalter (1569-1648) (2008)
J. Dworzaczkowa, Bracia czescy w Wielkopolsce w XVI i XVII wieku (1997)
J. Dworzaczkowa, Reformacja i kontrreformacja w Wielkopolsce w XVI i XVII wieku (1995)
Ewangelicy w Toruniu (XVI–XX w.). Zbiór studiów, red. J. Kłaczkow (2011)
H. Gmiterek, Bracia Czescy a Kalwiniści w Rzeczypospolitej. Połowa XVI - połowa XVII w., (1987)
O. Halecki, Zgoda sandomierska 1570 r. (1915)
S. Huber, Polifornia tradycji. Filozofia praktyczna i teoretyczna Andrzeja Frycza Modrzewskiego (2014)
A. Joubert, Od Lutra do Mohyły (1994)
Th. Kaufmann, Geschichte der Reformation (2009)
Kościoły luterańskie na ziemiach polskich (XVI-XX w.), red. J. Kłaczkow, 3 t. (2012)
H. Kowalska, Działalność reformatorska Jana Łaskiego w Polsce 1556-1560 (1999)
W. Kriegseisen, Ewangelicy Polscy i Litewscy w epoce saskiej (1696-1763) (1996)
W. Kriegseisen, Stosunki wyznaniowe w relacjach państwo-kościół między reformacją a oświeceniem (Rzesza Niemiecka – Niderlandy Północne – Rzeczpospolita polsko-litewska) (2010)
J. Lehmann, Konfesja sandomierska na tle innych wyznań (1937)
J.T. Maciuszko, Mikołaj Rej. Zapomniany teolog ewangelicki z XVI w. (2002)
H. Schilling, Martin Luther (2012)
Ch. Schmidt, Auf Felsen gesät: die Reformation in Polen und Livland (2000)
G. Schramm, Der polnische Adel und die Reformation 1548-1607 (1965)
J. Tazbir, Państwo bez stosów. Szkice z dziejów tolerancji w Polsce XVI i XVII w (1967)
S. Tworek, Działalność oświatowo kulturalna kalwinizmu małopolskiego (połowa XVI-połowa XVIII w) (1970)
W. Urban, Chłopi wobec reformacji w Małopolscy w drugiej połowie XVI w. (1959)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: