"Swoi i obcy" w świecie żydowskim, pogańskim i chrześcijańskim starożytności 3104-SD18RWIS
Poniżej znajdą Państwo zestaw zagadnień dotyczących proponowanego w roku akademickim 2018/2019 tematu seminarium współprowadzonego przez Łukasza Niesiołowskiego-Spano, Krystynę Stebnicką i Roberta Wiśniewskiego. Jak nam się wydaje, pozwalają one obejrzeć ważne problemy obecne w świecie Biblii, we wspólnotach żydowskich okresu grecko-rzymskiego, a wreszcie w gminach chrześcijańskich.
„Swoi i obcy” – seminarium 2018/19
Semestr I “SWOI I OBCY” - KONSTRUKTY LITERACKIE
I Budowanie wspólnej tożsamości i jej dekonstrukcja
1. Abraham, Jakub-Izrael, 12 plemion Izraela: mitologia księgi Rodzaju (ŁNS)
2. Nowy Testament: 4 Ewangelie, Dzieje Apostolskie, List do Rzymian, List do Galatów (RW)
3. Budowanie tożsamości greckiej w okresie wczesnego cesarstwa wokół wartości kulturowych i greckiej przeszłości – Dion Chrysostom, Mowa Olbijska (fragmenty) , przekład polski w: Olbia. Teksty źródłowe i badania archeologiczne, Warszawa 1957. (KS)
4. Kim byli Ioudaioi / Iudaei / Judejczycy II-III w. (po upadku Świątyni, przed IV w.)? Wybór inskrypcji; monet Tiberias i Sefforis z II w. (KS)
II Literacki konstrukt obcego
1. Kanaan i sąsiedzi Izraela; obraz Moabu, Ammonu, Edomu, Gileadu, Filistynów (ŁNS)
2. Idealna wspólnota epoki Drugiej Świątyni (ks. Powtórzonego Prawa, ks. Nehemiasza, ks. Ezdrasza) (ŁNS)
3. Obraz Żydów w literaturze chrześcijańskiej II w. n.e.: Meliton z Sardes, Homilia Paschalna, polski przekład w: Pierwsi świadkowie. Pisma Ojców Apostolskich, tłum. A. Świderkówna, oprac. M. Starowieyski, Kraków 1991; Justyn, Dialog z Żydem Tryfonem, tłum. i opr. L. Misiarczyk, Warszawa 2012. (KS)
4. Żydzi jako „obcy” w literaturze rzymskiej: Cicero, Pro Flacco 28; Pompeius Trogus, XXXVI 1-8; Horacy, Serm. I 9, 60-78; Tacyt, Historiae V 1-13 (KS)
5. Poganie w literaturze chrześcijańskiej: apologeci (Klemens Aleksandryjski, Pedagog; Tertulian, Apologetyk) (RW)
6. Heretycy/schizmatycy w literaturze chrześcijańskiej: Optat z Milevis, Przeciw donatystom. (RW)
7. Późnoantyczny konstrukt barbarzyńców: Eugipiusz, Żywot św. Seweryna, Salwian z Marsylii, O rządach bożych. (RW)
II semestr: Swoi i obcy w rzeczywistości historycznej
I My i Oni: konflikty i wzajemny szacunek
1. Wieloetniczna wspólnota na Elefantynie w V w. p.n.e. (ŁNS)
2. Barbarzyńcy na Zachodzie: Afryka: Wiktor z Wity; Italia: Kasjodor; (RW)
3. Żydzi w Rzymie – wybór inskrypcji (wspólnoty żydowskie i ich struktura); Żydzi w miastach greckich (Józef Flawiusz, wybrany materiał z ks. XIV-XVI) (KS)
II Władza i mniejszości: od współpracy do przemocy
1. Judejczycy i Idumejczycy w II w. p.n.e. (ŁNS)
2. Prześladowania Dioklecjana: Akta Fileasza (RW)
3. Przypadek Aleksandrii: przyczyny wybuchu pogromu Żydów w 38 r.; wygnania Żydów z Rzymu w okresie wczesnego cesarstwa (KS)
III Wspólnoty religijne wobec swoich „mniejszości”:
1. Żydzi i Samarytanie (ŁNS i KS)
2. Spory chrystologiczne w okresie późnego antyku: Ewagriusz Scholastyk (RW)
Metody dydaktyczne:
Wspólna analiza źródeł.
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Kryteria oceniania
Aktywny i kompetentny udział w zajęciach.
Literatura
Literaturę podawać będziemy podczas kolejnych spotkań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: