Źródło historyczne a „nieklasyczna” historiografia. Poszerzenie metody czy jej negacja? 3104-M3K3-ZHNH
Zajęcia koncentrują się wokół treści tematycznych związanych z pojęciem źródła historycznego w różnych ujęciach z zakresu metodologii historii, poczynając od wykształcenia się w pełni zawodowego warsztatu historycznego w Polsce po czasy współczesne. Stąd w trakcie zajęć omawiane są różne koncepcje źródła historycznego, jakie ukształtowały się w dziejach historiografii. Za każdym razem teoria źródła zestawiana jest z panującymi w danym okresie koncepcjami uprawiania historii, tak by przedstawić zarówno rozwój pojęcia źródła historycznego jak i jego wagę w rozważaniach nad metodyką historyczną. Prezentowane jest także przesuniecie akcentów od źródła jako podstawy narracji historycznej do źródła rozumianego jako „alibi” realistyczne w narracji historyka. Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje również tzw. Methodenstreit oraz linguistic turn w historiografii, wraz z analizą wpływu obu tych przełomów na metodykę historii. Ważną część zajęć stanowi przedstawienie wpływu myśli niemieckiej, francuskiej i anglosaskiej na kształtowanie się pojęcia źródła historycznego w Polsce od XIX wieku po czasy współczesne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student:
- umiejętnie analizuje teksty teoretyczne dotyczące źródła historycznego
- potrafi wyjaśnić różnice w koncepcjach źródła historycznego z różnych okresów historiografii
- wyjaśnia, od którego momentu mamy do czynienia z historią jako nauką i potrafi to uargumentować
- zna momenty przełomowe metodyki historycznej w XX wieku
- potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia z historii metodyki
- analizuje wpływ niemieckiej i francuskiej teorii źródła dla koncepcji polskiej
- zna i rozumie etniczne, kulturowe, ideologiczne, polityczne i inne uwarunkowania prowadzenia badań historycznych oraz zmienność tych uwarunkowań w czasie i przestrzeni, a także wpływ tych uwarunkowań na własną postawę badawczą oraz postawy innych badaczy.
- potrafi samodzielnie identyfikować dylematy związane z wykonywaniem zawodu oraz rozumie społeczną odpowiedzialnością historyka.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła aktywności.
Literatura
Jak w sylabusie zajęć w cyklu dydaktycznym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: