Między wierszami źródeł administracyjnych i aktów prawnych – perspektywy badawcze oraz techniki pracy 3104-M3K2-MWZAAP
Zajęcia przeznaczone są zwłaszcza dla tych studentów, którzy planują uwzględnić w swych pracach dyplomowych XIX-wieczne akty prawne lub dokumenty wytworzone przez administrację; nie jest to jednak warunek konieczny.
Zarówno ustawodawstwo, jak i dokumenty administracyjne bywają niekiedy postrzegane jako źródła pozbawione dynamiki i nieoferujące wielkich możliwości badawczych dla historyka poza wskazówkami przy ustalaniu faktografii. Bliższa lektura takich źródeł, z wykorzystaniem nowego podejścia np. w postaci ustaleń socjologii czy socjologii prawa otwiera szersze perspektywy badawcze. Nowsze ustalenia w tym zakresie wskazują bowiem, że działania administracji w praktyce nie polegają jedynie na implementacji odgórnych wytycznych – zjawiskiem stałym jest uwikłanie administracji w rozmaite konflikty normatywne. Z punktu widzenia badań nad przeszłością przydatne może być również zrozumienie zjawiska pluralizmu prawnego i trwałości społecznych nawyków w konfrontacji z nowymi regulacjami prawnymi.
Celem zajęć będzie nie tylko przybliżenie bogactwa możliwości związanych z analizą tych kategorii źródeł, ale również zaproponowanie konkretnych technik pracy. Integralnym elementem zajęć będzie lektura XIX-wiecznych manuskryptów, wspólne wyjście do archiwum i samodzielna praca ze źródłami. Zajęcia będą miały zatem również charakter praktyczny.
Przedmiot do wyboru, z grupy: Źródłoznawstwo i specjalistyczne narzędzia warsztatu badawczego historyka.
4 ECTS (30 godz. kontaktowych - 1 ECTS, 60 godz. przygotowanie do zajęć- 2 ECTS, 30 godz. przygotowanie referatu - 1 ECTS).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student zna w stopniu pogłębionym specyfikę źródeł aktowych i prawnych do dziejów XIX w., w tym zwłaszcza metody krytyki tych źródeł; rozumie przyczyny gatunkowej i typologicznej zmienności źródeł w czasie oraz sposoby ich rozpoznawania, opisu i klasyfikowania; potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować oraz porządkować źródła historyczne do dziejów XIX w., potrafi prowadzić krytykę źródeł aktowych wykorzystaniem narzędzi nauk pomocniczych historii; potrafi ocenić poziom własnej wiedzy, umiejętności i samodzielnie je poszerzać.
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia stanowi obecność, przygotowanie do zajęć w oparciu o zalecone źródła i literaturę przedmiotu, aktywny udział w ćwiczeniach oraz przygotowanie referatu w oparciu o źródło na interesujący studenta temat. Dopuszczalne są maksymalnie trzy nieobecności na zajęciach, druga i trzecia nieobecność wymaga zaliczenia.
Literatura
Literatura podana w rubryce: „Zakres tematów” w sylabusie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: