- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wizje przeszłości: Ruś-Wielkie Księstwo Moskiewskie-wielonarodowe Imperium Rosyjskie (blok: Historia Rosji) K1 3104-M3K1-WPKB-OG
Podczas zajęć zostaną omówione koncepcje najznamienitszych historyków rosyjskich, reprezentujących najważniejsze szkoły historyczne na temat ojczystych dziejów: Wasilija Tatiszczewa, Michała Szczerbatowa, Mikołaja Karamzina, Michała Pogodina, Mikołaja Ustriałowa, Sergiusza Sołowjowa, Dymitra Iłowajskiego, Wasilija Kluczewskiego, Michała Pokrowskiego, Borysa Grekowa i in. Na zajęciach omówione zostaną ich poglądy na – kluczowe dla nauki rosyjskiej historycznej od początku jej istnienia – kwestie: genezy Rusi, genezy państwa moskiewskiego, relacji państwa moskiewskiego i ziem ruskich pozostających poza jego granicami do czasu rozbiorów Rzeczypospolitej oraz Rusi Czerwonej oraz relacji państwa moskiewskiego i Rosji wobec zachodniej Europy. Zagadnienia omawiane będą w porządku problemowym.
Omówione zostaną czynniki, które legły u podstaw formułowanych przez historyków poglądów: 1) naukowe (odkrycia źródeł, doskonalenie metod badawczych, oddziaływanie koncepcji filozoficznych i szkół historycznych), 2) pozanaukowe (wydarzenia polityczne, przemiany społeczne, dominująca ideologia państwa i in.).
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza. Po zakończeniu zajęć student:
– zna zagadnienia z dziejów Rosji wzbudzające szczególne zainteresowanie badaczy w przeszłości i współcześnie;
– zna dzieła historiograficzne i historiozoficzne, które kształtowały obraz dziejów Rosji w XIX i XX w.;
– zna najważniejsze koncepcje rosyjskich dziejów sformułowane w XIX i XX w. w historiografiach rosyjskiej, polskiej i innych;
– rozumie znaczenie tekstu historiograficznego, tekstów publicystycznych, literackich, jako źródeł do badań mentalności.
Umiejętności. Po zakończeniu zajęć student:
– potrafi omówić najważniejsze wizje rosyjskich dziejów XIX–XXI w.;
– wskazuje przyczyny różnic w interpretacji rosyjskich dziejów: metodologiczne, historiozoficzne, światopoglądowe, polityczne, narodowe.
Kompetencje społeczne. Po zakończeniu zajęć student:
– rozumie konieczność ciągłego rozszerzania swojej wiedzy, a zarazem krytycznej lektury prac dotyczących historii Rusi, Wielkiego Księstwa Moskiewskiego, Imperium Rosyjskiego;
– dostrzega znaczenie znajomości różnych stanowisk interpretacyjnych;
– prezentuje postawę szacunku dla innych poglądów, nawet jeśli się z nimi nie zgadza.
Kryteria oceniania
– Obecność na zajęciach – dopuszczalna liczba nieobecności: 3.
Student ma obowiązek wykazać się znajomością zagadnienia omawianego na zajęciach, na których nie był obecny podczas indywidualnej rozmowy z prowadzącą.
– Przygotowanie do zajęć – znajomość lektur.
– Udział w dyskusji.
Prowadząca poda każdemu studentowi informację o proponowanej ocenia na przedostatnich zajęciach. W sytuacjach szczególnych ocena zostanie wystawiona na podstawie indywidualnej rozmowy.
Literatura
Literatura podstawowa.
Podczas zajęć omawiane będą wybrane fragmenty prac:
Татищев В.Н., История Российская, т. 1–3, Москва–Лениниград 1962–1964.
Ломоносов М., Древняя Российская история, Санктпетербург 1766.
Karamzin M., Historya państwa rossyiskiego, t. 1–4, Warszawa 1824–1825.
Погодин М., Изследования, замечания и лекции о русской истории, т. 4–6, Москва 1850–1857.
Устрялов Н., Русская история, т. 1–2, Санктпетербург 1837–1839.
Соловьев С.М., История России с древнейших времен, кн. 1–4, Москва 1959–1960.
Ключевский В.О., Курс русской истории, ч. 1–2, Москва 1904–1906.
Покровский М.Н., Русская история с древнейших времен, в: idem, Изобранные произведения, кн. 1, Москва 1966.
Grekow B., Ruś Kijowska, Warszawa 1955.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: